Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Jaanus Rahumägi "Pealtnägijale": kavatseme laieneda Suessi kanali ehituselt Liibüasse

Foto: ERR

Endine politseinik ja riigikogu liige Jaanus Rahumägi on ilma suurema kärata üles ehitanud muljetavaldava rahvusvahelise turvafirma, kus töötab 350 inimest. Esimest korda näitab ja räägib ta "Pealtnägijale", kuidas ta firma sai tööle uue Suessi kanali ehitusele, mis on geopoliitiliselt tähtis megaprojekt, kus tema värvides on 50 meest. Tegelikult on Suessi projekt ekspoliitikust turvaettevõtjale hüppelaud - ta kavatseb edasi laieneda veel kuumematesse ja keerulisematesse kohtadesse nagu Liibüa.

Muude uudiste varju jäi, et augustis avati pidulikult uus Suessi kanal. Üllataval kombel oli selles geopoliitiliselt tähtsas megaprojektis osa ka eestlastel. "Pealtnägija" käis koha peal, et oma silmaga seda ilmaimet näha.

Suessi kanal on insenerisaavutuste üks tippe ja strateegiliselt maailma kõige tähtsam laevatee. 163 kilomeetri pikkust kanalit, mis ühendab Punast merd ja Vahemerd, läbib aastas ca 20 000 laeva ja selle lahti hoidmiseks peeti hiljuti lahinguid isegi Somaalia piraatidega. Umbes aasta tagasi otsustas aga Egiptuse president, et nüüd on vaja uut ja paremat kanalit.

Avalikkus mäletab Jaanus Rahumägi eelkõige riigikogu liikmena. Pärast poliitikast lahkumist 2011. aastal naasis karatetreeneri ja ihukaitsjana alustanud reformierakondlane vanade liistude juurde. Äsja 52-seks saanud Rahumägi on ilma suurema kärata üles ehitanud rahvusvahelise turvafirma. ESC Global Security palgal on 350 meest kaheksast rahvusest, kes tegelevad peamiselt laevakaitsega, aga ka lõhkekehade kahjutuks tegemise ja küberturbega keerulistes piirkondades, alates Indoneesiast Lõuna-Ameerikani ja Lääne-Aafrikast Lähis-Idani.

Just laevakaitse India ookeani piraadiohtlikes veted viis Eesti firma esimest korda kokku Suessi kanali projektiga. Rahumägi sõnul on tema ettevõte toonud läbi ohupiirkondade kohale vähemalt pooled Suessi kanali süvenduslaevadest ja viib need ka tagasi.

Üks neist on Belgia firma Jan de Nul suurimate hulka kuuluv süvenduslaev Fernao de Magalhaes. Selle kaptenil Joost de Ridderil on ESC Global Security töötajate kohta öelda ainult häid sõnu.

Kuid eskordiga eestlaste roll kanali juures ei piirdu. Ei maksa unustada, et araabiamaailma rahvarikkaim riik on sisuliselt sõjaline diktatuur, Kairos plahvatavad pommid, demonstratsioonides hukkuvad inimesed, osades piirkondades käib sisuliselt sissisõda, mille käigus tulistasid moslemifundamentalistid granaadiheitjast isegi Suessi kanalis sõitvat kaubalaeva, kus küll õnneks keegi ei hukkunud. Seetõttu on turvalisus võtmesõna. Ja just siin jõuame ringiga tagasi Eesti firma juurde.

Rahumägile tehti pakkumine osutada ehitajatele turvateenust ka maa peal. Kuna kõik käis meeletu tempoga, tuli otsustada kohe. Eesti turvaettevõtjal oli tagataskus üks tutvus – Bill Moschella. Mehed puutusid esimest korda kokku 90ndate alguses, kui Rahumägi töötas politseis ja Moschella FBI eriesindajana Tallinnas. Pärast teenistust Eestis suunati ameeriklane FBI esindajaks Abu Dhabisse, kus ta sai araabia kultuuri kogemuse. Seitse aastat tagasi erru minnes kolis ta Eestisse ja hakkas Saaremaal restoranipidajaks ning turvakonsultandiks, millest ka "Pealtnägija" tegi omal ajal loo. Paar päeva enne jõule võttiski Rahumägi vanale kamraadile kõne.

Teine võtmefiguur on endine mereväe Atalanta piraaditõrjemissiooni veteran, leitnant Ivari Sarapuu, kes töötab viimased aastad Rahumägi firmas. Jaanuari esimestel päevadel oli kolmik kõrbes kohal.

Presidentaalse prioriteedi saanud projekt on tohutu tähtsusega ja turvameetmed on kihilised nagu sibul. Väline kaitse on armeelt, kuni tankide ja helikopteriteni välja, järgmine kiht on kohalik eriteenistus ja politsei ning kookoni kõige sees eraturvamehed, kelle tööd kureerib Eesti firma.

Otsustati, et kõige ökonoomsem ja ohutum on majutada ehitajad nii palju kui võimalik otse kanali peal. Egiptuse seaduse kohaselt ei tohi välismaalased füüsiliselt turvateenust osutada ja relvi kanda, seetõttu tehti leping kohaliku firmaga, kelle kaudu palgati umbes 50 turvameest, kes kannavad Eesti ettevõtte vormi. Eestlased ja endine FBI-mees käivad kohapeal kordamööda tegevust koordineerimas.

Üllataval kombel tulebki kõige rohkem olla psühholoog. "Kuna siin on erinevad kultuurid, on erinevatest rahvustest inimesi, erineva taustaga inimesi, kui seal on tuhandeid inimesi, siis seal tekivad nii või teisiti omavahelisi pingeid ja neid pingeid me peame kontrolli all hoidma," ütles Rahumägi.

Põhilised probleemid polegi otsesed rünnakud, vaid kuulujutud neist. "Keset ööd tuli teade, et oli tulistamine meie ala piiril. Aga pärast tuli välja, et armee ise tegutses mitte väga hästi oma relvadega - mängis nendega," meenutas Sarapuu.

Kui "Pealtnägija" suurehitust külastab, on ramadaani lõpp ja päeval väljas 45 kraadi. Kuid õhus pole pinge ainult selle tõttu. Kaevetööde lõpuni on jäänud paar nädalat ja uue kanali ehitus on terroristidele magus märklaud. Äsja toimus Kairos ühe prokuröri atentaat ja Põhja-Siinais rünnak, kus hukkus kümmekond sõdurit.

Kontrollpunktid on iga mõnesaja meetri tagant. Vastuvõtjad paluvad meil korduvalt kaamera ära panna.

Tegelikult on eestlasi suurprojektiga seotud veel. Suurte süvendushiiglaste vahel liiguvad väiksemad laevad nagu marsruuttaksod. Selgub, et nende kiprite hulgas on kaks meie rahvuskaaslast, kuid mõlemad on nii tagasihoidlikud, et pole nõus kaamera ette tulema.

Eesti turvafirma on megaprojekti juures pisike, aga oluline mutter. Endine politseinik ja poliitik kavatseb Egiptuses laieneda, näiteks sel sügisel koolitatakse juurde 130 meest, aga kasutada seda ka hüppelauana, et alustada tööd veel keerulisemates ja kuumemates paikades nagu Liibüa.

Huvitav detail on, et sama Belgia firma Jan de Nul süvendab Praegu Pärnu sadamat. Kas Suessi kanalist saab Egiptuse presidendile megamonument nagu vaaraode püramiidid või tõuseb sellest loodetud tulu, seda näitab aeg. Eesti turvaettevõttele on see aga märkimisväärne lisa CV-s.

Toimetaja: Sven Randlaid

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: