Uus ühistranspordiseadus jätab sõidujagamise teenused endiselt halli alasse ({{commentsTotal}})

Täna kehtima hakanud ühistranspordiseadus karmistab taksoturu regulatsiooni, kuid jätab innovatiivsemad ühistranspordivõimalused, nagu sõidujagamise teenused, mida pakuvad näiteks Uber, Taxify ja Wisemile, endiselt halli alasse.

Kevadel Eesti turule jõudnud Uberi sõidujagamise teenus andis esimesena kõigile kohalikele autoomanikele võimaluse enda autoga sõiduteenust pakkuma hakata. Suvel hakkas sama teenust pakkuma ka Taxify, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Kuid praeguse regulatsiooni järgi liigitub Uberi-stiilis sõidujagamine pigem taksoveoteenuse lahtrisse, mis tähendab, et teenust pakkuvatel juhtidel peab olema taksoveoluba, mida tihtilugu aga niiöelda kerget lisateenistust soovivad autojuhid taotlema ei hakka.

Taxify arendusjuhi Martin Villigi sõnul saab ettevõte täna aru, et seadusandluse poole pealt tegutsevad nad hallil alal. "Mõned asutused on öelnud, et ta ei ole ikka päris seaduslik, mõned on aga öelnud, et seadused on lihtsalt aegunud ja ei ole päris ajaga kaasas käinud," rääkis Villig.

Samas toonitas ta, et see turg areneb ja nii klientide kui ka sõitjate poolt on nõudlus teenuse järele olemas. "Nüüd on küsimus, kuidas see ükskord täiesti seaduslikuks muuta," tõdes Villig.

Majandusministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu kinnitas, et ministeerium on endale eesmärgiks võtnud, et hiljemalt järgmise aasta esimeses pooles mingi kontseptsioon saaks lauale pandud. "Selle vastu võtmise kiirus oleneb riigikogu otsustusõigusest," ütles Salmu.

Täna jõustunud seadusega sätestatakse ka juhuveo pakkumise võimalus, mille pakkumiseks saavad näiteks Taxify ja Uber ühenduse tegevusluba taotleda.

"Juhid, kes tahavad meiega liituda, ja meil on pidevalt juhte puudu, et selles mõttes me saame neile pakkuda juhuveo regulatsiooni raames seaduslikku sõitmise võimalust," avaldas Villig heameelt.

Politsei on alustanud väärteomenetluse kahe Uberi juhi suhtes, kellel need vajalikud dokumendid puudusid. Samas on viimase kuu ajaga Eesti turule jõudnud sellised sõidujagamise teenused, kus pikemat sõitu planeerivad juhid pakuvad sümboolse summa eest kohta oma autos.

Näiteks Uber pakub pakub seda lahendust UberCommute teenuse alt, Taxify'l on HOPP. Uus tulija on Wisemile. Sellist tegevust ühistranspordiseadus kuidagi ka ei piira.

"Teenused, kus inimesed lihtsalt lepivad kokku, et kompenseerime sõidu kulud, kus ei ole ettevõtlust taga, kus ei ole majandustegevust kõige tavapärasemal viisil, ei ole keelatud," kinnitas Salmu.

Ka Wisemile tegevjuht Arti Kütt ütles, et nende teenuse raames kompenseeritakse kütuse- ja autokulud. "Ma arvan, et sellele teenusele, kus sõidad Tallinnast Tartusse ja võtad kolm inimest peale ja küsid neilt viis eurot, äri püsti ei pane," väitis Kütt.

Sõidujagamise seadustamise töögrupp kohtub juba selle kuu jooksul.

Toimetaja: Allan Rajavee



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: