Narvas arutletakse lennuvälja arendamise idee üle ({{commentsTotal}})

Veikko Luhalaid.
Veikko Luhalaid. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Narvas ja naabervallas Vaivaras on küpsemas idee avada lennuväli, paraku on probleeme ideele rahastuse leidmisega.

Narva külje all asuval murukattega Olgina lennuväljal saavad praegu maanduda kuni viis tonni kaaluvad lennumasinad ja lennuvälja kasutavad aktiivselt hobilendurid ja langevarjurid, kuigi protsentsiaali arenguks on.

Endine Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas ütles paar kuud tagasi esinedes Tallinna Tehnikaülikooli logistikainstituudi suvekoolis, et Eesti järgmine suur taristuinvesteering võiks olla Ida-Virumaale logistikakeskuse rajamine ja olulist rolli võiks keskuse tööd etendada Narva lennujaam, mille arendamisesse võiks keegi investeerida.

Kui Siim Kallas pidas eelkõige silmas kaupade ümberlaadimiskeskust, siis Narva tööstuspargi juhataja Vadim Orlov peab tähtsaks Narva õhuväravate avamist reisijatele ja eelkõige tööstuspargi arenguga seotud investoritele.

"Minu kui tööstuspargi esindaja jaoks oleks see väga tähtus argument investorite meelitamiseks. Mul on olemas konkreetne näide, kui lennuvälja puudumise tõttu Narva 150 töötajaga ettevõtet rajada soovinud Ukraina investor kolis oma plaanidega Tallinna. Investor pidas tähtsaks kiiret lennuühendust, Narva seda pakkuda ei suutnud," ütles Orlov.

"Kui Narva lennuväljal oleks vähemalt passikontrolli ja piiriületuse võimalus, siis oleks see investoritele lisaargumendiks ja suurendaks meie tegevuse kasutegurit," lisas ta.

Orlovi hinnangul võiks piskust alustades korrata meie põhjanaabrite edu. "Me jälgisime, kuidas arenes lennujaam Soomes Lappeenranta linnas Venemaa piiril. Venemaal on odavlennufirmade teenuse kättesaadavusega probleeme ja suur hulk Peterburi elanikke reisivad Euroopasse Soome kaudu. Meie arvates peaksime soomlaste asemel olema meie, asume ju piirile mugavalt lähedal," ütles Orlov.

Nii, et võimatut ei ole Vadim Orlovi arvates midagi, kuid Narvas on lennujaama arendamisest rääkida raske, kui mitte võimatu, sest narvakad pole harjunud taevasse vaatama.

"Ma juba näen vaimusilmas meie linnajuhtide nägusid. Paremal juhul meie üle naerdakse, halvemal juhul küsitakse, miks te veel kosmodroomi ei ehita ja koputatakse sõrmega laubale. Ehk potentsiaal on meil suur, aga selle realiseerimine takerdub kohalike poliitikute piiratud mõtlemise taha. Kuid lennuvälja areng algab nii ehk naa. Kui mitte täna, siis homme kindlasti," on Orlov veendunud.

Vadim Orlovi hinnangul peaks lennuvälja moderniseerimiseks saavutama kokkuleppe omavalitsuste ja ärimeeste vahel ja paari-kolme aastaga võiks hädavajalikud tööd ära teha.

Praegu haldab Olgina lennuvälja mittetulundusühing Narva lennujaam, mille asutajate seas on ka Vaivara vald, kuna Olgina asub Vaivara territooriumil. Lennuväli on valla arengu dokumentides sees.

"Meie ümber on üpris aktiivne majandustegevus. On juba mainitud Narva tööstuspark, on arenemisjärgus ka Virumaa tööstuspark. Kui me vaatame suurettevõtjaid alates Sillamäe Sadamast, Silmetist lõpetades Eesti Energiaga, siis tegelikult selliseid momente, kus lennuvälja tarvis võiks minna, on tulevikus tõenäoliselt küll ja küll. Ja kui me vaatame oma julgeolekuolukorda, selle all pean ka silmas näiteks sisejulgeolekut - metsatulekahjude või sootulekahjud, tihtipeale on ka tulekahjude kustutamiseks või seireks tarvis lennumasinatega õhku tõusta. Kui see rahastus oleks meil olemas, siis teeks see lennuväli rõõmu mitte ainult Vaivara vallale, vaid ilmselt meile kõigile," ütles Vaivara vallavanem Veiko Luhalaid

Luhalaid märkis, et detailplaneeringu koostamine oleks esimene etapp aga rahastamise leidmisega on raskused.

Paraku ei leidu lennuvälja arendamiseks raha ei valla eelarves, ega panustama pole nõus ka naaberomavalitsus Narva, kuna sellist ideed peetakse valdavalt utoopiaks. Midagi on siiski naaberomavalitsused suutnud koos ära teha. Suvel läkitati pöördumine valitsusele rahvusvahelise piiripunkti paigutamiseks lennuväljale, mis tegelikult tähendaks vajaduse korral töötavat passikontrolli putkat. Vastust oodatakse. Samas eelistab Narva linn pigem tegelda oma jõesadama kui lennujaama arendamisega.

Nagu ütles Narva linnavalitsuse arenduse-ja ökonoomikaameti juhataja Georgi Ignatov, ei kavatse Narva linn Olgina lennujaama investeerida, kuna linnal puudub nägemus, kas sellest üldse mingit kasu kasvab. Samas on oma lennujaamaga aktiivselt tegelenud maakonnakeskus Jõhvi, mis esialgse kava järgi loodab oma pisikese lennujaama avada tuleval aastal.

Toimetaja: Aleksander Krjukov



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: