Sarnaselt kunagise Balti raudteega oodatakse Rail Balticult kasu Eesti majandusele ja kultuurile ({{commentsTotal}})

Foto: Martin Dremljuga/ERR

Ajalookonverentsil Palmses kõneldi Balti raudtee ajaloost, selle ehitajast Alexander von der Pahlenist ja tulevikuraudteest Rail Baltic. Pooleteise sajandi eest ehitatud raudtee kujundas märkimisväärselt Eesti majandust ja kultuuri, samasugust toimet oodatakse tulevikus ka Rail Balticult.

145 aasta eest valmis Palmse mõisaomaniku ja Balti Raudtee Seltsi presidendi Alexander von der Pahleni juhtimise all raudtee Paldiskist Tosnoni. See tagas Eestimaa kubermangule ühenduse Peterburi ja Moskvaga. Eesti rahvusliku liikumise juht Johann Voldemar Jannsen pidas raudtee rajamist nii oluliseks, et kirjutas sellest juba "Postimehe" esimeses numbris, vahendas "Aktuaalne kaamera".

"Jannsen propageeris raudteed igal võimalikul moel. Ta kirjutas ühes oma "Postimehe" numbris ka umbes, et kui "Postimees " oleks Rothschild, siis esimene asi, mille ta Eestimaale teeks, oleks raudtee, mis käiks läbi Tartu. Tõenäoliselt nägi ta seal nii majanduslikku kui ka rahva ühendamisest tulenevat kasu," rääkis SA Virumaa Muuseumid vanemteadur Uno Trumm.

Raudtee andis tänu Peterburi turu ostujõule nii mõisatele kui ka taludele võimaluse paremini teenida. Raudteed pidi Venemaalt Lääne-Euroopasse veetav odav teravili muutis küsitavaks seni Eesti põllumajanduses domineerinud teraviljakasvatuse.

"Samas oli võimalus ja vajadus üle minna Eestile võib-olla hoopis paremini sobivale karjakasvatusele ja eeskätt piimakarjandusele ja selle toodete jaoks oli selline operatiivne vedu ju eriti oluline. Nii et nii siinsed mõisad kui ka varsti nende järel talud hakkasid oma piimandustooteid ka sinna vedama," rääkis Tartu ülikooli Eesti ajaloo professor Tiit Rosenberg.

Täna ootab Eestit uue raudtee, Rail Balticu ehitus. Üle-eelmisel sajandil ida-läänesuunaliste vedude asemel on muutunud aktuaalseks põhja-lõunasuunaline kaupade ja reisijate liikumine. Rail Balticu ehitustööd võiksid alata 2019. aastal.

"Viime jätkuvalt läbi täiendavaid uuringuid. Üks nendest on ka trassi alternatiivide uuring ja selle raames on juba põhjalikult kaalutud väga erinevaid alternatiive ja aeg-ajalt tuleb neid ka juurde. See tegelikult ongi ju planeerimismenetluse eesmärk, et leida kokkuvõttes see kõige parem," selgitas Rail Balticu projektijuht Miiko Peris.

416 kilomeetrit Balti raudteed koos 150 silla ja paarikümne jaamaga ehitati valmis 15 kuuga. Enam kui 700 kilomeetri pikkune Rail Baltic loodetakse valmis ehitada nelja kuni viie aastaga.

Toimetaja: Merili Nael



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: