Estonian Airi negatiivse otsuse korral lakkavad lennud päevapealt ({{commentsTotal}})

{{1446735213000 | amCalendar}}
Foto: Siim Lõvi /ERR

Tõenäoliselt avalikustatakse sel laupäeval Euroopa Komisjoni otsus meie kodumaise lennukompanii suhtes. Negatiivse otsuse korral lõppevad Estonian Airi lennud päevapealt. Reisifirmad on mustaks stsenaariumiks valmistunud suurte jõududega, majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ning Estonian Air jäävad aga võimalike tagajärgede kommenteerimisel napisõnaliseks.

Go Traveli tootejuht Age Põder tõdes, et nii nagu avalikkusel, on ka reisibüroodel olemas info, et otsus Brüsselist on saabumas. "Ja sellest sõltuvalt on kaks varianti: kas otsus on positiivne või negatiivne. Ükskõik kumb ta siis on, mõlemal juhul on meie prioriteediks kindlasti need kliendid, kellel on käes Estonian Airi piletid," rääkis ta ERR-i uudisteportaalile.

Reisifirmal on kindel tegevuskava nii nende inimeste tagasi toomiseks, kes viibivad sel hetkel välismaal, kui ka nende jaoks, kelle pilet tuleb ümber broneerida, kinnitas Põder.

"Meie jaoks tähendab see loomulikult lisatööd ja tohutut töökoormust, nii et kõik meie reisikonsultandid on saanud juhised olla valmis, akud laetud, istuda töölaua taga, eraelu lõpetada ja hakata tegelema klientide abistamisega vastavalt sellele, kus meie kliendid parajasti on ja millist abi nad vajavad," lausus Põder ja täpsustas, et nädalavahetusel on tööl need reisikonsultandid, kelle klientidel on Estonian Airi piletid.

"Kõikidel on väljatrükid laua ees, milliseid kliente see puudutab. Nii et selles osas on range soovitus antud, et mitte midagi muud planeerida," kirjeldas Põder. "Kuna me täpselt ju ei tea, millal see juhtub, päev x nagu me seda siin nimetame, siis see päev x võib juhtuda sellel nädalavahetusel," lisas ta.

Kui Euroopa Komisjoni otsus on negatiivne, kuulutatakse järgmise sammuna tõenäoliselt välja Estonian Airi pankrot. Varasem praktika on näidanud, et sel hetkel, kui lennufirma pankrot välja kuulutatakse, selle ettevõtte lennukid enam õhku ei tõuse. Samuti kaob lennufirma broneerimissüsteemidest.

"Koos selle teatega saame meie väga konkreetsed juhised, mida me peame tegema nende piletitega ehk riik omanikuna peab meid juhendama," selgitas Põder.

Seega peab riik Põdra sõnul andma reisibüroodele selged juhised, mida tehniliselt ja millises järjekorras piletitega teha tuleb. "Loodetavasti on seal kirjas, kuidas toimub piletite tagasiost. Antud hetkel meil ju loomulikult neid juhiseid pole, et me seda ei tea, aga kindlasti need juhised tulevad ja täpselt selle järgi me toimima hakkamegi," selgitas Põder.

Kõige olulisem on Põdra sõnul toonitada, et ükski klient selles situatsioonis hätta ei jää – olukorra lahendamise võtavad enda peale reisifirmade ja Estonian Airi töötajad. "Estonian Airis käib praegu väga-väga suur töö, et ükski lend ära ei jääks. Seda on riik lubanud. Nii et tegelikult inimesed, kes omavad neid pileteid, ei tohiks liiga palju muretseda. Kas ta on siis Estonian Airi värvides lennuk, tõenäoliselt mitte, ta on mingit muud värvi lennuk, aga see lennuk, mis seda marsruuti peab sõitma, on tõenäoliselt olemas."

Kõigil klientidel, kellel on ostetud Estonian Airi pilet, soovitab Põder kindlasti järele vaadata ja telefoni mällu salvestada oma reisikonsultandi telefoninumber. "Nad peavad pöörduma oma pileti väljastaja poole. Kui see inimene on ostnud pileti internetist, siis ma teda praegu aidata ei oska," nentis Põder ja täpsustas, et reisikonsultandid võtavad oma klientidega ka ise ühendust.

Müüdud sadu pileteid

Go Travel ei avaldanud, kui palju inimesi neilt praegu Estonian Airi pileteid ette on ostnud, Põder ütles, et tegu on kolmekohalise arvuga ehk inimeste arv ulatub sadadesse.

Wris reisibüroo müügijuht Triin Laanes ütles, et kui otsus peaks tulema negatiivne, on nad valmis oma kliente aitama. Laanes ei osanud öelda, kui palju inimesi neilt Estonian Airi pileteid ette on ostnud.

Estravel on tegevdirektor Anne Samliku sõnul järgmiseks nädalaks müünud umbes 300 Estonian Airi piletit. "Kui see hetk tuleb, siis me oleme valmis sellega toimetama, aga täna me tegelikult ootame hoopis Lufthansa streiki, mis peaks hakkama homsest ja kestma nädal aega," tõi Samlik välja.

Estonian Airi negatiivse stsenaariumi korral hakatakse otsima ümberbroneerimise võimalusi. "Kuna riik on ju ka selleks valmistunud, siis ma kujutan ette, et me saame need inimesed ümber broneerida võimalikult valutult. Kindlasti mitte kõiki, aga ega meil muud valikut ei ole, kui alustada koheselt ümberbroneeringute tegemist," lausus Samlik.

Estraveli lennupiletite ja reisikindlustuse müügidirektor Mauri Saarend kinnitas, et nende firma on igasugusteks stsenaariumiteks valmis. "Selle, mida olemasolevate piletitega klientidele pakkuda võime, otsustab negatiivse stsenaariumi korral ikkagi Eesti riik kui omanik. Meie teeme seda, mida Eesti riik lubab teha," lausus Saarend ja toonitas: "Teeme kõik, et meie klientidel võimalikult vähe ebameeldivusi oleks."

"Kui Eesti riik ütleb, et võib raha tagastada, siis me maksame raha tagasi eeldusel, et me saame ise ka selle raha endale tagasi, kuna meie oleme selle raha juba ära maksnud. Kui riik ütleb, et on okei kliendile uued piletid osta ja riik maksab selle kinni, siis me teeme seda. Sama käib ka edasiste otselendude kohta Tallinnast," rääkis ta.

Kuid varem on olnud ka olukordi, kus omanik ütleb, et see on igaühe isiklik risk, millega ta lendab, tõdes Saarend. Näiteks juhtus nii Ungari rahvusliku lennukompanii Malevi pankrotistumise korral.

"Sellise negatiivse stsenaariumi korral ei saa me paraku teha muud, kui pakkuda uue pileti ostmist reisija kulul, kui tal võimalikku kahju võiks hüvitada ainult õigeaegselt ostetud vastava kaitsega kindlustus," selgitas Saarend ja lisas lootusrikkalt, et riigijuhid on varem meedias siiski öelnud, et nad pigem lennupiletid kompenseerivad.

Saarend usub, et negatiivse otsuse korral pannakse selged riigi juhised ka kuskile veebilehele avalikult üles.

"Ma ei tea ju, milline see otsus tuleb. Minu jaoks on antud teema juures põhiline küsimus üldse see, miks otsustab mingi Brüsseli bürokraat selle üle kuhu Eesti rahva poolt valitud parlamendi poolt ametissenimetatud valitsus võib raha paigutada ja kuhu mitte," lisas Saarend.

Novatoursi turundus- ja suhtekorraldusjuht Olev Riisberg kinnitas, et koostöö Estonian Airiga tellimuslendude osas lõppes 31. oktoobril. "Estonian Air teenindas kaht sihtkohta, üht osaliselt. Need olid Türgi ja Horvaatia. Talve- ja suvehooajal meie lende Estonian Air enam ei teeninda," lausus ta.

Reisikorraldaja Germalo Reisid juht Piret Mayer märkis, et mis puudutab nende tulevasi grupireise ja tellimuslende Estonian Airiga, siis negatiivse otsuse korral on neil ammu plaani võetud nn variant B.

Estonian Air ja MKM jäävad napisõnaliseks

Majandus- ja taristuminister Kristen Michal jäi kommentaaris napiks, rõhutades, et otsuse, kas riigi kapitalimaksed Estonian Airi on lubatavad või mitte, teeb Euroopa Komisjon. Eesti riik on Michali sõnul valmistunud olukorraks, kui otsus peaks tulema negatiivne. Selleks on tema sõnul asutatud uus lennundusettevõte, mis negatiivse otsuse korral hakkab tegutsema oma äriplaani alusel ja tagama lendamist Tallinnast.

"Läbi on mõeldud ka see, kuidas Euroopa Komisjoni riigiabi negatiivse otsuse korral informeerida ja teenindada inimesi, kes on juba reisil või kellel on reis kavas," kinnitas Michal, jättes praegu rohkem infot avaldamata.

Estonian Airi PR-direktor Ilona Eskelinen ütles, et nemad plaanist B rääkida ei saa. "Meie tagada on igapäevalennud, meie ootame samamoodi seda otsust, meie ei saa siin rääkida plaanist B ja muudest küsimustest," sõnas ta.

Peaminister Taavi Rõivas kinnitas täna valitsuse pressikonverentsil, et riik on valmis nii Euroopa Komisjoni positiivseks kui ka negatiivseks otsuseks. "Kuni komisjon pole otsust teinud, siis mina ei saa oletustega kaasa minna," lausus Rõivas.

"Praegu soovitan spekulatsioonidest hoiduda. Iga spekulatsioon on ettevõtte majandustegevusele kahjulik," kõneles peaminister.

Rõivas lisas, et temale teadaolevalt on Eesti olnud Euroopa Komisjoniga pidevalt ühenduses juba väga pikka aega. "Seda otsust on vaagitud juba eelmise komisjoni koosseisu ajast. Miks seda on nii pikalt kaalutud, ei ole mina ilmselt õige inimene kommenteerima. Komisjon teeb otsuse siis, kui nad ise seda õigeks peavad," sõnas ta.

Piletite kompenseerimisele kuluv täpne summa pole loomulikult paigas, kuid "Aktuaalse kaamera" andmeil on valitsus arvestanud enam kui 5 miljoni euroga. Sedavõrd ulatuslik kompenseerimise kava on võrdlemisi erandlik.

Euroopa Komisjoni juures töötav allikas kinnitas Äripäevale, et Euroopa Komisjon on negatiivse otsuse langetanud ja Estonian Air peab riigile tagastama ebaseaduslikult saadud abi. Tema sõnul koostatakse ja tõlgitakse praegu Euroopa Komisjonis vastavat pressiteadet.

Taani portaali Check-in andmetel asendab juba pühapäeval vähemalt ühte Estonian Airi liini teine lennufirma, viitab Äripäev. Sloveenia firma Adria Airways on avaldanud elavat huvi alustada vähemalt kahe Estonian Airi liini teenindamist. Vähemalt ühe liini võtaks ajutiselt üle Austria firma InterSky, vahendas "Aktuaalne kaamera".

InterSky on aga samuti keerulises majanduslikus seisus. Eile selgus, et InterSkyl ebaõnnestusid läbirääkimised potentsiaalse investoriga, kes pidi ligi 5 miljoni eest firma ära ostma. "Aktuaalse kaameraga" suheldnud InterSky esindaja sõnul kohtus firma juhtkond täna veel ühe potentsiaalse investoriga, kuid Euroopa Komisjoni loal saavad nad hetkeseisuga vaid kaks nädalat lennata.

"Meie firmal on finantsprobleemid. Kui protsess on läbi, saame selguse, kas lõpetada firmaga või jätkata - me ise ka ei tea. Euroopa Komisjoni otsus on selge, me võime lennata kaks nädalat ja sellega probleemi pole. Kuid peame ootama investori otsuse järgi, kas ta jätkab meie firmaga või mitte," ütles InterSky esindaja.



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: