Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Siim Kallas: Estonian Airi riigiabi oli väga halvasti korraldatud ja kommunikeeritud

Siim Kallas.
Siim Kallas. Autor/allikas: John Thys/AFP/Scanpix

Euroopa Komisjoni endine transpordivolinik Siim Kallas leidis, et probleem Estonian Airiga sai alguse sellest, et Eesti valitsus andis lennukompaniile riigiabi korduvalt sellest isegi teatamata.

Kallas meenutas, et Euroopa Komisjon alustas Estonian Airi aitamise uurimist, et kas see on vastavuses ausa konkurentsi reeglitega, 2013. aasta jaanuaris. Seega möödub sellest peagi kolm aastat.

"Tegelikult formaalselt on Euroopas kõik lennukompaniid Euroopa lennukompaniid ja Euroopas on ühtne lennundusturg, mille loomine hakkas tegelikult pihta 1984. aastal ja 1997 öeldakse, et see turg on loodud. See tähendab, et on loodud täiesti uued konkurentsitingimused, on suhteliselt palju vaba konkurentsi, on tulnud uue ärimudeliga lennukompaniid. Lendude arv on väga palju kasvanud, inimestel on parem lennata, nad saavad kõik odavamad piletid jne," kirjeldas Kallas Vikerraadio saates "Uudis+".

Selleks, et aidata lennukompaniidel uue olukorraga kohaneda, töötati Kallase sõnul umbes samal ajal välja ka lennufirmadele riigiabi andmise reeglid. "Eesmärk on see, et kõik saaksid võrdselt toimetada," lausus ta.

Reeglites on Kallase sõnul peamine see, et riik tohib lennukompaniile riigiabi anda üks kord kümne aasta jooksul ning toetust tohib anda ainult sel tingimusel, et raha läheb ettevõtte tegevuse ümberkorraldamiseks.

"Probleem on selles, et Eesti valitsus andis aastatel 2009–2012 üsna suuri summasid riigiabi, millest osa jäeti komisjonile isegi teatamata, rääkimata konsulteerimast," rõhutas Kallas ja lisas, et juba 2013. aastal oli üsna selge esialgne arvamus, et see riigiabi ei ole vastavuses ausa konkurentsi reeglitega.

Kallas nentis, et reeglid on väga jäigad ja neid peab jälgima ning küsimus polegi selles, et on väikeste riikide lennukompaniid, kes on raskustes, vaid selles, et kui lasta reegleid lõdvemale, siis hakkavad seda kuritarvitama eelkõige suurte riikide lennukompaniid.

"Komisjon samas oli hästi vastutulelik ja seda ma mäletan küll omast ajast ka ja me igati osalesime niisugustes diskussioonides. Idee oli see, et kui Eesti vabariik ja Estonian Air esitavad ümberstruktureerimise plaani ja tõestavad, et see riigiabi on läinud niisuguse kompanii loomiseks, mis on konkurentsivõimeline, siis anti neid pikendusi," selgitas Kallas.

"Valitsus võiks enne küsida. Aga ei küsitud. Seda eeldataksegi, et enne konsulteeritakse. Eeldatakse loomulikult seda, et kommunikeeritakse asja ja räägitakse asja ja otsitakse lahendusi juba ette," rõhutas endine transpordivolinik. Kallas lisas, et konkurentsi teema on Euroopa Komisjonis ülitundlik.

"Seda ma võin küll täiesti selgelt öelda, et vähemalt osa sellest riigiabist oli väga halvasti korraldatud ja kommunikeeritud," rõhutas Kallas ja märkis, et isegi kui üks kahtlane riigiabi juhtum oli juba üleval, tehti seda veelkord. Kallase sõnul tuleks küsida asjaosaliselt, miks nii tehti.

Toimetaja: Liis Velsker

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: