Lauri: kohaliku lennufirma mõju majandusele on 150 miljonit eurot aastas ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Maris Lauri.
Maris Lauri. Autor/allikas: (Martin Dremljuga/ERR)

Majandusanalüütik ja riigikogu liikme Maris Lauri (RE) 2013. aastal koostatud uuringu järgi oli Estonian Airi mõju Eesti majandusele ligikaudu 0,8 protsenti SKT-st ehk 150 miljonit eurot.

Täna meenutas uuringut Lauri Vikerraadio saates "Uudis +" Analüüs kannab nime "Tallinna lennujaama reisijaliikluse mõju Eesti majandusele".

Lauri sõnul on oli Estonian Air n-ö kodufirma ja seeläbi seotud mitmete kohapealsete ettevõtetega, mis lennufirmale teenuseid pakkusid. Tema sõnul käivad sinna alla isegi taksod, kes saabuvaid reisijaid lennujaamast linna viivad, lisaks toitlustus jms.

"Osutatakse teenuseid selleks, et lennufirma üldse saaks toimida. Kas see, et need inimesed, kes nendes erinevates firmades töötavad, et nemad lähevad ja tarbivad, et nad kulutavad, et nad saavad töökohti. Lisanduvad need efektid, mis tulevad näiteks turistide reisidest. On täheldatud näiteks, et lennukiga lendavad üldiselt ärituristid, kes kulutavad rohkem," rääkis ta.

"Kui on lennujaamas olemas n-ö kodulennufirma, siis on üldiselt ka tulud suuremad, sellepärast, et sellised lennufirmad vajavad rohkem teenuseid. Mitte lihtsalt tankimine, elementaarhooldus, vaid seal tehakse ka põhjalikumaid hoolduseid ja need on oluliselt tasuvamad ja kasulikumad riigi majandusele," lisas Lauri.

"Me ei tohi unustada seda, et sellistes firmades saavad tööd päris paljud inimesed. Need on üsna kõrgepalgalised tööd. Kui need inimesed lähevad kulutama, siis nad annavad täiendava efekti kaubandusele," rääkis Lauri veel.

"Kohaliku lennufirma kaudne mõju majandusele on oluliselt suurem, kui n-ö läbilendajatel," ütles Lauri.

Uuringu põhjal on Eestis umbes 2500 inimest lennundusega hõivatud inimest, kes tegelevad kas Tallinna lennujaamas lennujaamale teenuste pakkumisega või siis ka lendamisega.

Hanke korras lennuliikluse korraldamist peab Lauri liiga keeruliseks. "Hangete tegemine on päris karmilt reguleeritud. Enne hankeni jõudmist tuleb esitada päringud, kas keegi sõidab ja kas lendudest on puudus. Ja kui me eeldame, et mingeid tõrkeid ei teki, siis ehk aasta pärast on hange täidetud ja on olemas ka lendajad. Aga mis me vahepeal teeme?" küsis Lauri ja lisas, et see oleks ka palju kulukam.

Nordic Aviationi alustamist kommenteerides ütles Lauri positiivse külje pealt, et uuel ettevõttel puuduvad vanad kohustused. Ta märkis, et kui Nordic Aviation suudab hoida reisijate arvu sama nagu Estonian Air viimasel ajal või veelgi suurendada, siis ta peaks olema edukas.

"Tuleb oma tegevustes olla hästi selge kommunikatsiooniga. Valida need liinid, mis on meile kasulikud ja vajalikud. Majanduslikult tuleks väga ratsionaalselt käituda. Kindlasti on oluline kommunikatsioon [Euroopa] komisjoniga, et ei tekiks uuesti riigiabi ja reeglite rikkumise küsimust. Samuti hea turundamine," leidis ta.

Lauri ütles veel, et loodetavasti tuleb Nordic Aviationile üsna pea appi erakapital. 

Toimetaja: Aleksander Krjukov

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: