Neivelt: viie aasta pärast on pangandussektor hoopis teistsugune kui praegu ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Indrek Neivelt
Indrek Neivelt Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Hansapanga endine juht ja ettevõtja Indrek Neivelt usub, et pangandus on lähiaastatel pöördumatult muutumas, kuivõrd praegune panga-keskne süsteem on liialt kallis ja kohmakas ega arvesta kliendi vajadustega.

Tänavusel Financial Timesi poolt korraldataval iga-aastasel panganduskonverentsil oli ühe arutluspaneeli teemaks “Kas universaalpanganduse mudel on surnud?”. Indrek Neivelt tõdeb, et ainuüksi asjaolu, et selline teema püstitati, on märgiline, kuivõrd veel aasta tagasi sel kõrgetasemelisel pankurite üritusel niisugust teemat keegi üles ei võtnud, kirjutab Neivelt oma blogis.

"Uued ettevõtted üle maailma üritavad muuta pangandust. Meil Eestis räägitakse arusaadavatel põhjustel palju Transferwise'ist. Tegelikult käib juba mõni aasta finantssektoris väga kiire toimetamine, näiteks eelmisel aastal investeeriti 12 miljardit dollarit finantstehnoloogia ettevõtetesse. Veel paar aastat tagasi olid summad mitu korda väiksemad," kinnitab Neivelt. "Bill Gates ütles juba rohkem kui kakskümmend aastat tagasi, et maailm ei vaja pankasid, vaid pangandust," rõhutab Neivelt.

Neivelt ennustab pangandussektorile samasugust tulevikku kui kindlustussektoris, kus üha enam võtavad kliendiga suhtlemist üle kindlustusmaaklerid, nii et kliendil on mugav ühest kohast mitu pakkumist korraga saada, mille vahel valida.

"Aga miks ei võiks samasugune lahendus olla ka eluasemelaenude ja tarbimislaenude puhul? Klient sisestab oma peamised andmed ja siis ta saab mitmelt pangalt pakkumise? See ei ole utoopia. Loodame, et mõne panga töötajad hakkavad ise ettevõtjateks ja teevad selle ära," õhutab Neivelt takka.

"Täna pakuvad pangad oma klientidele nende enda tooteid. Olgu siis tegemist kindlustuse, eluasemelaenu, tarbimislaenu või muu tootega. Kui tõmmata paralleel kaubandusega, siis kas me oleks tarbijana rahul, kui me näiteks Selveris käies saaks valida ainult paari Selveri leiva ja Selveri piima vahel, teisel korrusel oleks ainult Selveri kingad ja Selveri pintsakud? Panganduses see täna nii on. Kui kakskümmend või viisteist aastat tagasi olid selleks tehnoloogilised põhjused, siis täna on tehnoloogia oluliselt arenenum. Klient peaks saama valida erinevate pakkumiste vahel ja tegema siis ise otsuse," leiab Neivelt.

Neivelt usub, et pangandussektori kardinaalne muutmine teeb tarbija elu mugavamaks ja ka odavamaks, kuid selle muutmine eeldab tarbijalt kohanemist uute oludega.

"Arvan, et kui me vaatame ainult pisikest Eesti turgu, siis oleks mõistlik, kui mõne aasta pärast oleks tarbijate kokkuhoid vähemalt 200 miljonit ehk 1% SKT-st aastas. Pigem võiks see suurem olla. See on raha, mis jääks tarbijatele. Aga selleks peaksid ka inimesed oma käitumist muutma ja oma vanadest harjumustest lahti laskma. Vanas kinni olemine ei aita muutusi teha ja süsteemi efektiivsemaks muuta," leiab Neivelt.

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: