Konkurent leiab, et Elron saab keelatud riigiabi
Elroni konkurendi Sebe omanikfirma tellitud õigusanalüüs viitab, et riigi plaan osta Elronile Tallinn-Tartu liini teenindamiseks uued rongid võib olla vastuolus riigiabi reeglitega. Majandusministeerium kinnitas, et tegemist ei ole keelatud riigiabiga, samas ollakse valmis selles küsimuses Euroopa Komisjoniga konsulteerima.
Bussifirmade Sebe ja LuxExpress omanik palus advokaadibürool Sorainen uurida, kas Eesti riik tohib Elronit toetada Tallinn-Tartu liinile uute rongide hankimiseks või on see konkurentsi rikkumine. Soraineni vandeadvokaadi Allar Jõksi sõnul tohiks tänases igati toimivas konkurentsiolukorras riigiabi eraldada vaid amortiseerunud rongide asendamiseks.
"Euroopa Komisjoni praktikas on leitud, et kui on 15 aasta vanused rongid, siis nende väljavahetamise korral ei ole riigiabi andmiseks vaja komisjoni poole pöörduda. Kuid praegu olemasolevate rongide väljavahetamine ilma Euroopa Komisjoni loata ei ole lubatud," kinnitas Allar Jõks.
"Minu eesmärk oli juhtida tähelepanu sellele, et Euroopa Komisjonilt tuleks antud asjaolusid silmas pidades küsida lihtsalt luba, sest vastasel juhul me oleme taaskord selles olukorras, kus paari aasta pärast Elroni asemel on misasi - Nordic Railway Group," piltlikutas Jõks.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi väitel annab Euroopa Liidu seadus neile väga laiad õigused tellida teenust, mida reisijad nõuavad.
"Kui me nüüd paneme ennast aastasse 2018, kui on remonditud kõik raudteed ja Tallinn-Tartu vahel hakkaks rong teenindama 45 minutit kiiremini kui bussid ja seal oleksid uued ekspressrongid, siis on selge, et seal on avalikkuse huvi ja nõudlus olemas. Nii et riigil ei ole mingeid takistusi seda teenust tellida ja seda doteerida," selgitas majandusministeeriumi raudteeosakonna juhataja Ain Tatter.
"Küll aga, et võtta maha siseriiklikud vaidlused, me võime ju üle kindlustada ja esitada komisjonile eelteavituse. Selleks mingit takistust ei ole ja me arvatavasti teemegi seda," rahustas Tatter.
Majandusministeeriumi sõnul on uute rongide ostmine üks võimalik variant, kuidas Tallinn-Tartu liinile nii-öelda istekohti juurde tuua. Kas seda teed minnakse, otsustatakse tuleval aastal.
Toimetaja: Merilin Pärli