Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Salmu: Taxify tegeleb Eesti õigusruumis keelatud teenuse pakkumisega

{{1450079561000 | amCalendar}}
Foto: Martin Dremljuga/ERR

Kuna Eesti õigusruumis reguleerib tulu teenimise eesmärgil pakutava sõiduteenuse osutamist ühistranspordiseadus, mille kohaselt peab taksojuhil olema veoluba, siis on Taxify rendiautodel põhinev teenus ebaseaduslik, kinnitas majandusministeeriumi veondus- ja liiklustalituse juhataja Sander Salmu.

Salmu ütles saates "Terevisioon", et Taxify rendiautodel põhinevat teenust tuleb vaadata seaduse järgi tegevuspõhiselt, kuna klassikalise sõidujagamisteenuse puhul ei ole autojuhi eesmärk mitte tulu teenida, vaid kulusid jagada.

"Sõidukis kohta pakkudes näiteks naabrile või sõbrale ei soovita tulu teenida, vaid kulu jagada. Oluline on ka see, et autojuhil on soov samasse sihtkohta liikuda ning ta võtab reisijad kulude vähendamise eesmärgil lihtsalt kaasa," selgitas Salmu.

Kui rääkida aga sellisest teenusest, kus juht otsib endale klienti ehk ta ootab linnas, pakub välja, et ta viib inimese punktist A punkti B, siis on Salmu sõnul tegemist teenindamisega, millega proovitakse tulu teenida.

"Siit tuleneb klassikaline vahe, kus teisel juhul peab olema nõuetekohane taksoluba ja esimesel juhul mitte," selgitas Salmu.

Seega tegelevad Taxify rendiautodega sõitvad juhid, kes moodustavad Taxify pakutavatest autodest viis kuni kuus protsenti, seaduse silmis ebaseadusliku tegevusega. "Põhimõtteliselt nii on see Eestis kui ka teistes Euroopa riikides läinud, et sellisel viisil taksoteenuse pakkumine on keelatud," rääkis Salmu.

Samas on väidetud, et tegemist on tõlgendamise küsimusega, kuid Salmu sõnas, et näiteks Saksamaal, kus on sarnane seadusruum Eestiga, on kohus teinud otsuse, et Uberi eraisikute vaheline sõiduteenuse pakkumine vastab kõigi tunnuste kohaselt klassikalisele taksoteenusele, mistõttu on ilma taksoloata selle teenuse pakkumine ebaseaduslik.

Kuid Salmu tunnistas, et kuigi seadus on selgelt taksojuhtide poolel, siis ükski seadus ei saa tagada ausat konkurentsi ilma järelevalveta. "Järelevalve puhul tõstatub kohaliku omavalitsuse roll ausa konkurentsi tagamisel," lisas Salmu.

Ministeerium aga ei soovi tekkinud nutiteenuseid turult jõuga välja suruda. "Me ei vaata siin ainult taksoturgu, sest samasuguseid teenuseid on turule tulnud ka teistes valdkondades. Pigem me otsime täna lahendust, kuidas leida sobiv õigusruum kõikidele taolistele teenustele," toonitas Salmu.

MKM peaks omapoolsed ühistranspordiseaduse muudatused välja pakkuma järgmise aasta esimeses pooles, kuid nende rakendumist või heaks kiitmist ei osanud Salmu prognoosida. "Küsimus on, kas üldse selline seadusemuudatus tuleb, sest see on ju riigikogu otsus, sest tegemist on seadusemuudatusega," sõnas Salmu.

Villig: Taxify on kasvatanud Tallinna taksoturu läbipaistvust

Taxify arendusjuht Martin Villig ütles ERR-i uudisteportaalile saadetud kommentaaris, et ettevõte osaleb majandusministeeriumi ning maksu- ja tolliameti juures tegutsevas töögrupis koos teiste turuosalistega, et leida kiiresti mõistlik ja regulatiivne lahendus tänapäevasele sõidujagamise teenusele. "Regulatsioon sätestaks nõudeid autojuhile ja autole, lisaks teenusega seotud maksude tasumise põhimõtted," märkis Villig.

Samuti näitab Villigi sõnul kasutajate tagasiside, et mitu aastat kehtiv taksolitsents kui paber ei taga kliendile kvaliteeti ja vaja oleks igapäevast efektiivset kontrolli iga sõiduteenuse osutaja üle. "Taxify süsteemis on täna 94% ametlikud ja litsenseeritud taksod, keda on Tallinnas üle 1500 ja kogu Eestis üle 2000 takso. Taxify kasutaja saab valida sobiva teenusepakkuja tuntud taksofirmade logode alusel ja sõidujagamise teenusepakkujad on eraldatud Taxify valget värvi logoga," selgitas Villig.

Ta lisas, et Taxify nõuab sõidujagamise teenusepakkujatele kõrgemaid kvaliteedistandardeid kui seda näevad ette tänased taksolitsentsi nõuded. "Teenusepakkujal peab olema vähem kui 10 aasta vanune korralik auto ja juhil ei tohi olla karistusregistris olulisi rikkumisi," täpsustas Villig, kes märkis, et iga klient teadlikult otsustada enne teenuse tellimist, millist sõiduvahendit ja pakkujat ta soovib kasutada.

"Klient saab Taxify rakenduses anda juhile sõidu lõpus hinnangu, mis filtreerib kiiresti välja kehva teenust pakkuvad autojuhid," toonitas Taxify arendusjuht.

Villigi väitel on Tallinnas taksojuhtide kontrolliga tegelevad ametkonnad on tunnistanud, et Taxify tulek on paari aastaga Tallinna taksoturgu oluliselt kliendisõbralikumaks ja läbipaistvamaks muutnud.

"Pidevalt halbu reitinguid saavad taksojuhid on tänu uutele tehnoloogiatele turult üsna kadunud," sõnas Villig.

Toimetaja: Allan Rajavee

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: