Josing: kütuseaktsiisi tõusu terviklik mõju on ilmselt väike ({{commentsTotal}})

Bensiiniaktsiis tõusis tänasest 10 ja diislikütuse aktsiis 14 protsenti, mis kergitab lähipäevil mootorikütuste liitrihindu vastavalt 5 ja 6,5 senti. Eelkõige on kütuseaktsiisi tõusu pärast mures transpordiettevõtjad, teisi sektoreid see väga palju ei mõjuta.

Valitsuskoalitsiooni lubadus tõsta sel ja järgneval kahel aastal mootorikütuste aktsiise igal aastal vähemalt kümme protsenti täna päeval veel jaemüügikettide hinnatabloodel ei kajastunud, kuid lähipäevil peaks hinnatõus siiski tarbijani jõudma. Mootorikütuse hinnast moodustab aktsiisi osakaal koos teiste maksudega üle 60 protsendi. Diislikütuse puhul on see veidi väiksem kui bensiinil, mistõttu oli ka diislikütuse aktsiisitõus suurem, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu sõnul on tavatarbijal mootorikütuste aktsiisitõusu praegu kergem alla neelata, sest kütusepaagi hind kerkib kõige rohkem paari-kolme euro võrra. Raskemas seisus on aga transpordifirmad, kes konkureerivad ka rahvusvahelisel turul.

"Transpordisektoris on praegu hästi tugev konkurents, sest kaubavahetus Euroopas on languses, Venemaa suunal vedusid on vähe. Ja hästi teravalt konkureeritakse, et seal saab nagu iga kuluartikkel oluliseks," lausus Josing.

Naftahinna langus viimase aasta jooksul on andnud transpordifirmadele veidi hingamisruumi.

AS Karotrans juhatuse liige Meelis Lippe ütles, et praegune aktsiisitõus lööb aga transpordiettevõtjat valusalt ja seetõttu suurenevad näiteks tema ettevõtte kulud kuus 6000 euro võrra.

"Eks ta mõjutab kindlat sektorit, et mina, kes ma olen valdavalt metsanduse inimene ja teen metsavedusid, et keegi peab ju selle kinni maksma. Et täna kindlasti autotranspordifirmadel ei ole sellist katet, et nad suudaksid selle hinnatõusu üle elada," märkis Lepp.

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni peasekretär Toivo Kuldkepp nii mustades toonides praegust aktsiisitõusu ettevõtjate jaoks ei näe.

"Aga tulevikus väga soovitav, et ta ei oleks oluliselt suurem kui Lätis ja Leedus, sest sel juhul me kaotaksime aktsiisi, kui firmad hakkavad seal tankima. Aga ma arvan, et praegu pole hullu," sõnas Kuldkepp.

"Me oleme rääkinud mitmete suurklientidega ja mitmed suurkliendid on juba pöördunud ise meie Läti ja Leedu kolleegide poole ja selleks, et leida siis enda jaoks sobivad lahendused Lätist ja Leedust ja me näeme enda jaoks suurt murekohta, et kui paljud meie suurkliendid suunduvad meilt ära tankima Lätti või Leetu," rääkis omakorda Neste Eesti jaemüügi juht Kristi Pari.

Marje Josingu sõnul teisi sektoreid kütuseaktsiisi tõus väga ei mõjuta. Ja kuna mootorikütuste hinnad on võrreldes mõne aasta taguse ajaga madalad, siis terviklik mõju inflatsioonile on ilmselt väike.

Toimetaja: Laur Viirand



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: