Uus tarbijakaitseseadus teeb kaebuste lahendamise hõlpsamaks nii Eestis kui ka EL-is ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Elton Harding/Creative Commons

Märtsist algusest jõustuvad mitmed olulised tarbijakaitseseaduse muudatused, mis parandavad tarbija jaoks kaebuse menetlemise protsessi nii kodumaal kui Euroopa Liidus.

Laias laastus muutuvad kaks asja. Esiteks tulenevalt Euroopa seadusandlusest liitutakse Euroopa Komisjoni poolt loodud platvormiga, mis lubab tarbija ning kaupleja vahelisi vaidlusi lahendada üle Euroopa Liidu, vahendasid ERR-i raadiouudised.

Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul hõlbustab selline rahvusvaheline platvorm erimeelsuste lahendamist oluliselt. "Enne oli mõnedel liikmesriikide siseselt teave olemas, kuid piiriüleselt pole kunagi saanud infot hankida," selgitas Sooniste.

Tema sõnul tuuakse uues online-keskkonnas välja kõik lepitusorganid. "See tähendab, et esimest korda tekib Euroopa ülene lepitus keskkond," märkis Sooniste.

Teiseks muutub tarbijakaitseameti juures tegutsev tarbijakaitsekomisjon tarbijavaidlustekomisjoniks ehk täpsustatud on komisjoni tegelikku funktsiooni. Samuti antakse õigus sarnaseid vaidluseid lahendada teistel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt pädevaks tunnistatud komisjonidel.

Komisjon esimehe Kai Amose hinnangul on nime muutus hea. "See on positiivne, kuna tänu sõnale kaebus arvavad inimesed, et tarbijakaitseametile kaebuse esitamises ainult piisabki ja kindlasti peab see lõppema karistusega," rääkis Amos.

"Kui nüüd on ta on vaidluste komisjon, mis on ka sisuliselt õige, siis vaidlus tähendab seda, et on vähemalt kaks poolt, kes omavahel vaidlevad, ja kellel on erinevad väiteid ning argumendid," märkis Amos, kes lisas, et vaidluse korral peavad mõlemad osapooled oma väiteid põhjendama ning vajadusel ka põhjendama.

Eelmainitud Euroopa Liidu platvorm võimaldab sama menetlust kogu ühenduse piires läbi viia. Kai Amose sõnul ei pea aga tarbija kartma, et ta ise kogu protsessi võõrriigi eri instantsidega läbi peaks käima.

"Kui näiteks Eesti tarbija on Hispaanias ja soetab sealse kaupmehe käest mingi asja, siis sellisel juhul tuleks vaie esitada sealsele tarbijate kaebusi läbivaatavale organile, kuid Eesti tarbijad ei peaks ära ehmatama, kuna tarbijakaitseameti juurde on loodud Euroopa tarbijaasjade lahendamiseks eraldi komisjon," selgitas Amos.

See tähendab, et kui Eesti tarbijal on teises liikmesriigis tegutseva kaupmehe vastu pretensioone, siis ta peab pöörduma Eesti tarbijakaitseametisse ning seejärel vahendab amet vaide juba vastava EL-i liikmesriigi tarbija küsimustega tegelevale organile.

 

Toimetaja: Allan Rajavee



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: