Tarand NAG-iga lendamisest: kasutan maailma paremuselt teist eestikeelset lennukompaniid Finnairi ({{contentCtrl.commentsTotal}})

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
lennujaamas Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Pea neli kuud turul olnud Nordic Aviation Groupil (NAG) on raskusi Estonian Airist maha jäänud rolli täitmisega. Seda tõestab ka fakt, et enamik Eesti europarlamendi saadikutest eelistab võimaluse korral lennata mõne muu lennukompaniiga, kuna nad leiavad, et suhe kõrge hinna ja madala kvaliteedi vahel on röögatu. NAG-i juhatuse liige Erik Sakkov palub aga klientidel anda kompaniile veel natuke aega, sest ettevõte on veel väga noor ning kõik teenused pole veel täismahus välja arendatud.

Euroopa Parlamendi saadik Yana Toom ütles eelmisel nädala eetris olnud saates "Kahekõne", et ta põhimõtteliselt ei lenda Nordic Aviationi lendudega, mistõttu kasutab ta Finnairi teenuseid, kes pakuvad lende läbi Helsingi.

"Ma ei lenda nendega [NAGiga] kahel põhjusel - nad käituvad ebaausalt Eesti pilootidega ja nad ei jõua kunagi õigel ajal kohale. Ma ei arva, et oleks ühtegi eurosaadikut, kes sellega lendaksid," väitis Toom.

Eurosaadikutelt saadud vastustest selgub, et Keskerakonna poliitiku väide pole tõest kaugel.

Tarand: viimaseks tilgaks oli valitsuse käitumine Eesti pilootidega

Roheliste fraktsiooni kuuluv Indrek Tarand tunnistas, et Toomi sõnad peavad tema puhul kindlasti paika. "Selle põhjuseks on ennekõike minu veendumus, et Eesti omaaegsed valitsused menetlesid Estonian Airiga käpardlikult ning riigi majandusele kahjutoovalt," ütles Tarand.

Tema sõnul ignoreerisid Eesti poliitikud üleolevalt Euroopa Komisjoni riigiabi reegleid. "Lootus, et Eestist saadetud Euroopa Komisjoni volinikud suudavad katastroofi ära hoida, oli rajatud valele alusele," märkis saadik.

Tarand tõdes, et tema viimaseks tilgaks oli ametisoleva valitsuse otsus Estonian Airi piloote ja pardapersonali väärkohelda, keeldudes neile välja maksmast lepingutingimustes kokkulepitud teenistusstaažist tulenevaid hüviti.

"Sellel hetkel ma otsustasin, et selle NAGiga mina ei reisi. Alguses tundus mulle see otsus pisut ehk reetliku ja ebapatriootilisena. Aga nüüdseks, olles kursis Adria Airwaysi finantsilise olukorraga ning teenuse kvaliteediga, olen väga rahul, et kasutan enamasti maailma paremuselt teist eestikeelset lennuliini ehk Finnairi," rääkis Tarand.

Samuti märkis Tarand, et NAG-i esimene piletipakkumine oli oluliselt kallim kui senikehtinud Estonian Airi hind.

Lauristin: hinna ja kvaliteedi vahe on röögatu

Nordic Aviationi pakutava teenuse suhtes oli kriitiline ka sotsiaaldemokraatliku erakonna eurosaadik Marju Lauristin, kelle hinnangul on Tallinnast otselende ootavad kliendid pandud sundseisu.

"See, et ma enam Nordic Aviationi Groupi teenuseid ei kasuta, pole õige, sest mis meil üle jääb: me oleme sundseisus ja ma olen seda varemgi öelnud, et see on äärmiselt häiriv, et need lennud jäävad pidevalt hiljaks," ütles Lauristin.

Lisaks sellele on eurosaadiku sõnul lennukid ise väga vanad ja ebamugavad. "Kui ma saan teisti, siis ma lendan teisti, kuid tihti pole teist võimalust, kuna see on meie ainuke otseühenduste pakkuja ning kõik teised lennud võtavad palju rohkem aega," sõnas eurosaadik.

Samas ei paku Helsingist ja Riiast väljuvad lennud Tallinnale alternatiivi. "Helsingi jutt ei ole praegu miski jutt, sest otselend on alati kiirem ja kui mina tulen veel Tartust ka, siis nendel päevadel, kus mul on võimalik võtta lend Tartust otse Helsingisse ja lähen tunniajase ümberistumisega otse edasi, siis see on palju mugavam, sest säästan bussisõidu aja Tartu ja Tallinna vahel," rääkis Lauristin.

Tema arvates eelistaksid kõik tartlased, et otseühendus Helsingiga oleks tihedam ja paindlikum. "Me saaksime otse Helsingisse või Riiga sõitmata kaks tundi Tallinnasse," lisas Lauristin.

"Seejuures on Nordic Aviation Groupi hinna ja kvaliteedi suhe röögatu. Sellised lennukid ja teenusekvaliteet - see hinnatase ei vasta sellele mitte kuidagi," toonitas eurosaadik.

Samuti ei kiida Lauristin heaks NAG-i üleskutset eelistada nende teenust lähtudes patriotismist. "Tegu on erafirmaga, kes võtab kõrget hinda madala kvaliteedi eest ja ütleb, et see on patriotism - nii võiks ju iga Eesti ettevõte teha," nentis eurosaadik.

"Ma arvan, et igaüks on meist mõelnud, milline lahendus oleks otstarbekam olnud. Kas maksta kinni Estonian Airi võlg või panna see sama raha ei tea mis tulemusega sellesse uude kompaniisse. See on selge, et Estonian Air pakkus palju paremat teenust," sõnas Lauristin.

Paet: e-riigi ettevõttel puudub elektrooniline check-in

Reformierakonna saadik Urmas Paet ütles sarnaselt Lauristinile, et ta peab aegajalt samuti NAG-i teenuseid kasutama. "Peamine mure on aga hinna ja kvaliteedi kehv suhe. Liiga palju hilinemisi, kasutusel on vanad lennukid x-firmadest," rääkis Paet.

Ühe puudusena tõi ta välja ka online-check-in'i puudumise ettevõttel, mis kuulub tugeva infotehnoloogilise kuvandiga riigile. "Arenguruumi on kõvasti ja suur puudus on toredatest Estonian Airi pardateenindajatest," nentis Paet.

Kelam: minu puhul see väide ei kehti

Kõige positiivsemalt suhtus NAG-i teenustesse Isamaa ja Res Publica liidu eurosaadik Tunne Kelam. "Ma ei oska teiste kohta öelda, kuid minu suhtes antud väide küll ei kehti," ütles Kelam.

Ta avaldas rõõmu, et Eesti majandusjuhtidel on jätkunud julgust ja visadust võtmaks ette uus katse Eesti oma lennukompaniiga. "Seda ettevõtmist tuleb loomulik toetada ning sama loomulik on NAG-i reise kasutada niipalju kui võimalik," toonitas kogenud eurosaadik.

Kelam märkis, et viimased kaks esmaspäeva, mil ta NAG-i lennuga reisis, on olnud eriti südantsoojendavad, kuna siis oli tal võimalus taas kohtuda tuttavate stjuardesside ja pilootidega.

Kallas: ma ei saa NAG-i kasutada praktilistel põhjustel

Reformierakonna saadik Kaja Kallas märkis, et ta reisib üldjuhul koos lapsega, mistõttu on talle kõige olulisem, et reis ei toimuks lapse uneajal ja see oleks lapsele võimalikult mugav. "Kuna NAG-i lennud on hilja õhtul ja reeglina hilinevad, siis püüame parem reede hommikul lennata, siis ei ole aga NAGi otselendu ja peame kasutama teisi liine," tõdes Kallas.

Samuti märkis eurosaadik, et enamasti on piletid teistel lennuliinidel palju odavamad. Kallase sõnul võib hinnavahe küündida lausa kolmekordseks. "Ka see on kohati argument, mis räägib teiste lennuliinide kasuks," tunnistas Kallas.

Samas ütles Kallas, et tema perel on aprilliks võetud piletid NAG-i lennule. "Seega me ei ole põhimõtteliselt loobunud, küll aga praktilistel põhjustel pean sageli kasutama teisi lennuliine," nentis eurosaadik.

Sakkov: natuke kannatust ei tee paha

Nordic Aviation Groupi juhatuse liikme Erik Sakkovi sõnul on loomulik, et kliendid NAG-ile juba esimestest lendudest alates rangeid nõudmisi esitavad. "Kuid ma siiski juhin tähelepanu taustale - ettevõte on neljakuune imik, natuke kannatust ei tee paha, kõike ei ole võimalik nii kiiresti saada, kui me tahame," ütles Sakkov.

Ta tõi eraldi välja Adria Airwaysi liikmelisuse alliansis Star Alliance. "See on võimaldanud teha liiniarendust nii, et suvel lendame juba 16 sihtkohta," sõnas NAG-i juhatuse liige.

Et NAG tegutseb Adria Airwaysi teenuse platvormil, siis mõjutas see ka algselt hindade kujunemist, kuid nüüd on reiside hinnastamine Eesti lennukompanii kätes. "Kasutame klassikalist dynamic pricing mudelit - ostad varakult, on väga odav, ostad viimasel hetkel, on kallis. See võimaldab ka lihtsatel inimestel reisida," selgitas Sakkov.

Ta lisas, et NAG pakub reise ka erinevates hinnaklassides - business, flex ja economy. "Väidan, et meie hinnad on väga head ja väga konkurentsivõimelised," leidis Sakkov.

Ühtlasi lisas NAG-i juhatuse liige, et veebis pakutav check-in saab valmis aprillis või mais. Veebilahenduse loomisel teeb NAG koostööd nii Adria Airwaysi kui ka Slovakkia lennukompanii partneri Hewlett-Packard'iga.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: