Kohus peatas Võru maavalitsuse ja Hansa Bussiliinide veohanke ajutise kokkuleppe ({{commentsTotal}})

Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Tartu ringkonnakohus rahuldas eile AS-i SEBE esialgse õiguskaitse taotluse ja peatas Võru maavalitsuse ja Hansa Bussiliinide vahelise ajutise kokkuleppe kehtivuse kuni kohtumenetluse lõpuni.

Kohus rahuldas AS-i SEBE määruskaebuse ja peatas Võru maavanema Andres Kõivu otsuse ja erakorralise avaliku teenindamise kohustuse täitmise kokkuleppe kehtivuse.

"Puuduvad andmed selle kohta, et hankelepingu jõustumine vastustaja ja kolmanda isiku vahel sõltunuks gaasitankla rajamisest. See ei nähtu ühestki hankedokumendist ega ka poolte vahel sõlmitud hankelepingust. Õigust tankla puudumise tõttu hankelepingu täitmist edasi lükata ei anna ka poolte vahel sõlmitud hankeleping," märkis kohus.

SEBE-t kohtus esindav advokaat Veiko Vaske tõi näite, et kuigi riik on aastaid teinud erinevaid plaane, et Tallinna-Tartu maantee peaks saama neljarealiseks, siis ometi ei saa vedaja keelduda sõitmast ettekäändel, et ta eeldas laiema tee ehitamist.

"Samamoodi ei saanud pakkujad Võru hankes eeldada, et riik rajaks gaasitankla, kui seda pole hanketingimustes öeldud. Võrus ei ole gaasitanklat kunagi olnud ja pakkuja pidi arvestama riskiga, et ta peab tooma kohale oma konteinertankla. Pakkuja, OÜ Eesti Buss, kes sellega arvestas, kaotas arvestatud lisakulu tõttu hanke," nentis Vaske.

Võru maavanem kuulutas mullu kevadel välja avaliku bussiteenuse hanke tingimusega, et vedu peab alustama gaasibussidega tänavu 1. jaanuaril.

Enne hanke toimumist olid riik, omavalitsus ja gaasimüüjad kokku leppinud, et teevad pingutusi avaliku tankla rajamiseks, kuid mingeid siduvaid kokkuleppeid ei sõlmitud, millest pakkujad oleksid saanud objektiivselt lähtuda, mida kinnitab ka kohus eilses määruses.

OÜ Eesti Buss ehk SEBE kontsern jäi hankel teiseks, kuna arvestas vajaduse ja kuluga kasutada oma ajutist tanklat, sest hankedokumentides ega lepingus ei mainitud gaasitankla rajamist ega võimalust lepingut edasi lükata, kui avalikku tanklat ei ole.

Hanke võitjaks kuulutati AS Hansa Bussiliinid ning mullu 26. augustil sõlmiti ettevõttega leping algusega tänavu 1. aprill.

Mullu oktoobris, kui Hansa Bussiliinid oli teatanud, et ilma avaliku tanklata nad gaasibussidega hankelepingut täitma asuda ei saa, küsis Võru maavanem hinnapakkumised ajutiseks veo korraldamiseks 2016. aasta 2.-3. kvartaliks, kui tegelikult pidi hankeleping juba kehtima. AS-i SEBE hinnapakkumus, 1,328 EUR/km, osutus soodsamaks.

Sellele vaatamata kuulutati konkurss formaalsel ettekäändel nurjunuks ja anti tänavu 20. jaanuaril maavanema korraldusega alates 1. aprillist veoõigus ikkagi hankelepingu tähtaegsest täitmisest keeldunud ja ajutiseks veoks kallima hinna, 1,346 EUR/km pakkunud Hansa Bussiliinidele.

SEBE kinnitusel saanuks selle leppe kohaselt Hansa Bussiliinid vedada kallima hinnaga kui riigihankes, ilma gaasibusse kasutamata ning lisaks võttis maavalitsus kohustuse maksta kinni ajutiseks veoks renditud vanad bussid, kui enne kolmanda kvartali lõppu ikkagi gaasitankla valmis saab ja hankeleping kokkuleppe järgi käivitub. Eilse määrusega peatas Tartu ringkonnakohus maavanema korralduse ja ajutise leppe kehtivuse.

Pooled jätkavad vaidlust Tartu halduskohtus.

Toimetaja: Marek Kuul



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: