Sõerd sõidupäeviku asendamisest kleepekaga: üht probleemi lahendades tekib teine
Kuigi rahandusministeeriumis ette valmistatava firmaautode maksustamise muutuse eesmärk on olukorda ettevõtjatele lihtsamaks muuta, tekitaks see hoopis uusi probleeme, näiteks on küsitav, kuidas kleepsude alusel maksustamist praktikas rakendada saab, ning maksustamisel oleks mõistlik arvesse võtta ka CO2 emissiooni, leiab riigikogu liige ja endine rahandusminister Aivar Sõerd (RE).
"/.../ Nüüd on siis Lenini suured ideed jõudmas ka meie firmaautode maksustamisreeglitesse. On tervitatav, et just koalitsiooni seest sellele tähelepanu pööratakse," kirjutas Sõerd oma Facebooki lehel, kommenteerides Tõnis Paltsi väidet, et kvaliteetautode kõrgem maksustamine on kommunistlik mõtteviis.
Sõerdi erakonnakaaslane, haridusminister Jürgen Ligi reageeris postitusele emotsionaalselt.
"Punasta, Aivar. Mina küll seda ei teinud, aga Lenini asemel saan sulle soovitada tulumaksuseadust. Nii lolli juttu ei maksa takka kiita. Siin on tegu eratarbimise ja naturaalpalgaga ja väga leebe maksupakkumisega," kirjutas Ligi.
Sõerd ütles ERR-i uudisteportaalile, et kavandatava korra tagajärjeks võib olla see, et maksuseadus soodustab odavamate sõidukite kasutamist.
"Alternatiiv oleks, et arvestataks mitte ainult väärtust, vaid ka CO2 emissiooni," märkis ta ja lisas, et teiste riikide praktikas rakendatakse CO2 emissiooni kriteeriumit reeglina aastamaksu puhul.
Kui ettevõtluses kasutatav autopark on suur ja seadus soodustab vanemate ning keskkonda enam saastavate sõidukite kasutamist, siis on see Sõerdi hinnangul probleem.
Teiseks tõi ta välja uue korra põhiidee kaotada ära sõidupäevikud ja vähendada bürokraatiat, mis on positiivne.
"Ühes varasemas variandis oli asi nii üles ehitatud, et üldiselt sõidupäevikud kaovad, aga teatud juhtudel, kui on 100 protsenti ärikasutuses olev sõiduk, siis sõidupäevikud jäävad alles. Nüüd ma saan aru, et ka sellisel juhul, kui on 100 protsenti ärisõiduk, kaob sõidupäevik ära, aga asendub kleepekaga. Siin tekib kohe küsimus, et üht probleemi püütakse lahendada, aga kohe tekib uus probleem," rääkis Sõerd.
"Mismoodi see kleepsude alusel maksustamine hakkab siis välja nägema praktikas? Kuidas seda kontrollitakse ja kas seda üldse on võimalik rakendada?" küsis ta.
Lahtisi otsi on palju
Igapäevases praktikas on Sõerdi sõnul põhiprobleem ärisõitude ja erasõitude eristamine, kus on väga palju tõlgendamisruumi. Samuti on küsimus see, millised hakkavad välja nägema avaliku sektori mängureeglid, sest avalik sektor on nagu erasektorgi maksukohuslane.
"Ühesõnaga, selliseid küsimusi ja lahtisi otsi on päris palju ja oleks muidugi aeg ka sealmaal, et tekiks määruseelnõu. Minule teadaolevalt sõidupäevikute kaotamise asja on ju arutatud eri versioonides juba kevadest saadik, aga praegu ka pole tervikpilti veel," nentis ta.
Facebookis tekkinud sõnavahetust Jürgen Ligiga kommenteerides ütles Sõerd, et erakonnas käib arutelu asjast huvitatud fraktsioonikaaslaste vahel.
"Kõik fraktsiooni liikmed ei saagi olla nii heal informeerituse tasemel kui näiteks valitsuse liikmed. Valitsus arutas seda küsimust hiljuti ja valitsuse liikmed püüavad ka selgitada fraktsiooniliikmetele valitsuses arutatu tagamaid ja sisu. Arutelu käib meil küll ja eks ühiselt otsitakse lahendusi ka nendele küsimustele, mis on õhku jäänud," lausus Sõerd.