Michal: maanteeameti käitumist Superbusiga saab vaid piiratult kommenteerida
Majandusminister Kristen Michal ütles võimalikele uutele vaidlustele viidates, et saab kohtus ekslikuks ja põhjendamatuks osutunud maanteeameti tegevust Superbusi liinilubade menetlemisel hinnata vaid teatud piires.
"Superbusi ning maanteeameti vahelisi vaidlusi saan teatava piiratusega kommenteerida, kuna mõlemal poolel võib üksteisega ees seista veel uusi vaidlusi ning ministeeriumi väljaütlemised ning hinnangud võivad vaidluste tulemust mõjutada," ütles Michal rahvusringhäälingule.
"Rõõmustada küll ei saa, kui oma otsuseid ei motiveerita nii, et need ka kohtuvaidlustes peaks," tõdes minister. "Maanteeameti õigustuseks saab öelda, et tunnetus on õige, et eesmärgiks pole vaidlused turuosalistega ning hoiak, et arukas on kohtus vaidlemine omaltpoolt lõpetada ja lõputute edasikaebamiste asemel saab ka teine pool oma ettevõtlusele keskenduda, seda hoiakut peaks olema riigis rohkem. Kuid otsuste kvaliteedi osas tuleb maanteeametil tööd teha."
Michal märkis, et kohus menetles maanteeameti haldusakti, mis oli tehtud eelmise seaduse alusel. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ette valmistatud turgu avava uue seaduse eesmärk oligi tema sõnul just vähendada seni kehtinud turule sisenemise piiranguid.
Michali sõnul on maanteeamet sõltumatu asutus, kelle ülesanne on menetleda liinilubade taotlusi.
"Sinna keegi sekkuda ei tohi. Lubade andmiseks on maanteeameti peadirektor moodustanud liinilubade taotlusi läbivaatava komisjoni, kuhu kuuluvad eksperdid nii ametist, maavalitsustest, konkurentsiametist kui üks ametnik ministeeriumist. Liinilubade komisjoni kaalutluste põhjal tehtud otsustega oli väljakujunenud pikaajaline seaduse rakendamise praktika, mida seni kohtutes ei ole vaidlustatud," ütles ta. "Antud asjas leidis kohus, et maanteeameti otsus ei olnud piisavalt motiveeritud ja maanteeamet nõustus kohtu otsusega, kuivõrd seda edasi ei kaevatud."
Michal lisas, et temale teadaolevalt kavandas liinilubade komisjon juba järgneval istungil teha otsused kohtu suuniste täitmiseks, kuid "kahetsusväärselt teatas Superbus maanteeameti otsuseid ära ootamata Eesti liiniveoturult lahkumisest".
14. juulil jõustunud kohtuotsuse kohaselt polnud maanteeameti tegevus Bus Transport Holding OÜ-le ehk Superbusile liinilubade andmisest keeldumisel põhjendatud. Postimees kirjutas, et näiteks ei põhjendanud maanteeamet kuidagi, miks võrdles ta olukorras, kus Superbus taotles ekspressliinilube, neid kattuvuse selgitamisel muuhulgas kiir- ja lihtliinidega ehk kohtu sõnul pole selge, miks peeti kiir- ja lihtliine oluliseks, kui kaalutluspõhimõtted peavad neid kolme liinivedu eraldi kaubaturgudeks.
Kohus tõi välja, et maanteeamet on ise liiniloast keeldudes eksinud enda kehtestatud kaalutluspõhimõtetes ega ole põhjendanud erandeid.
Teine kohtu etteheide puudutas täitumusprotsentide nõuet, mis võimaldaks konkurendil samal kellaajal samal trassil oma liini avada, kui bussi täitumus ületaks 75 protsenti. Kohus osutas selle nõude mõttetusele, kuna täitumuse andmeid maanteeametil endal pole ning need tuleb küsida välja vedajatelt, kel pole aga huvi konkurente turule lasta, mistõttu tõi kohus välja, et sellises olukorras peab vedajate esitatud andmetesse suhtuma kriitiliselt ja need üle kontrollima.
Kohus leidis, et tuleb tühistada maanteeameti käskkiri, mis takistas Superbusil turule tulemast ning käskis ametil liiniloa taotlused uuesti läbi vaadata. Maanteeamet seda otsust ei vaidlustanud ja pidi tasuma ka bussifirma õigusabikulud summas 5000 eurot.
Maanteeamet ütles aasta aega tagasi Tallinnast Pärnusse, Narva ja Tartusse sõita soovinud Superbusi ekspressliinidele "ei", kuna nende soovitud väljumiste ajad olid juba kaetud teiste firmade bussidega. Nüüd teatas ettevõte Eesti turult lahkumisest.