"Sõidujagajad" võtavad korraga raha nii sõidu kestuse kui pikkuse eest
Kui plafooniga taksosse istudes maksab klienti sõidualustustasu ja kilomeetrihinda, siis "sõidujagamisteenuse" puhul võetakse lisaks veel raha ka sõidu ajalise kestuse eest.
Kuivõrd sõidujagamisteenus toimetab omapäi, ilma seadusliku regulatsioonita, on selle korraldajatel voli tarifitseerida teenust nii, nagu endale soodsam tundub.
Kui taksoettevõtjad peavad lähtuma seadusest, mis näeb ette sõitu kindla tariifi alusel, mida omavoliliselt muuta ei saa, siis Taxify ja Uber saavad endale lubada loomingulisemat lähenemist.
Plafooniga taksoteenuse puhul istub klient autosse ning sõidu lõpul arvestatakse teenuse tasu kokku põhimõttel sisseistumistasu pluss kilomeetrihind. Juhul, kui kiirus langeb alla 22 km/h (näiteks jääb takso ummikusse või käib klient vahepeal poes sisseoste tegemas ning takso ootab), rakendub ka ooteaeg ehk minutitariif.
Taxify ja Uberi plafoonita "sõidujagajad" pakuvad aga teenust, mis koosnebki kolmest komponendist: sisseistumistasu ehk "baastariif", millele lisandub kilomeetrihind ning paralleelselt ka ajatariif: näiteks kui sõit on 13 kilomeetrit pikk ja kestab 15 minutit, maksab klient korraga nii 13 sõidukilomeetri kui ka 15 sõiduminuti eest, sõltumata auto liikumiskiirusest.
Taxify nutirakendusest sõidukit tellides jääb ebaselgeks, et hind kõigist kolmest komponendist kokku pannakse, seda enam, et nende teenust kasutavad ka kutselised, plafooniga taksojuhid - sedasi on hinnaarvutus erinev, sõltuvalt teenuse osutajast.
"Taksoveol osutatavate teenuste hinnad on vedaja programmeerinud sõidukile paigaldatud taksomeetrisse ja need on kantud taksomeetri kohandamise tunnistusele, hinnakirjale ja on nähtavad ka Taxify nutirakenduses. Kokkuleppevedajatel-sõidujagajatel, kes on Taxify rakenduses selgelt eraldatud tähisega “Private”, arvutab hinna Taxify rakendus," selgitas Taxify esindaja Henrik Raave. Siiski möönis ta, et selline võimalus on üksnes rakenduse uusimas versioonis - kel rakendus juba varem alla tõmmatud, seda ootab hinnaüllatus alles sõidu lõpus.
Näide Taxify rakenduse tariifist: eramasinat tellides ajatariifi ei kuvata.
Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar kinnitab, et Uberi keskkonnast taksot tellides seda muret pole: "Tehnoloogia võimaldab kõigil sõitjatel teada oma sõidu eeldatavat maksumust juba enne autosse istumist, sest seda on alati lihtne rakendusest järele vaadata."
Pealekauba varieerub hind nii Taxify'l kui ka Uberil päeva jooksul, sõltudes sellest, kui suur on parasjagu nõudlus ja kas on öö või nädalavahetus (tavaliselt kallim ajatsoon), et motiveerida juhte teenust osutama. Plafooniga taksojuhid, kes alluvad ühistranspordi seadusele, seda teha ei või.
"Meil on üks tariif. Kohus on kinnitanud, et saame kasutada ka soodustariifi ehk põhitariifist võib olla erinev hind, mis annab sõitjatele soodustust. Kallimat tariifi ei tohi rakendada," selgitas taksojuhtide liidu juht Lembit Poolak.
Uusaastaööl on iga sõiduteenus kallis
Kes aga on uusaastaööl püüdnud pealinnas taksot saada, teab, et tavatariifiga siis sõita ei õnnestu: taksojuht teatab suuliselt, palju sõit maksma läheb - sõltuvalt ahnusest ja nõudlusest võib see olla ka kuni 10-kordne hind, ning kliendi asi on kas nõustuda või jala koju minna.
"Inimlikult võib sellest aru saada - kui ikka taksojuhti igapäevane teenusehind ei rahulda, siis nad nii ka teevad, aga seaduserikkumine on seaduserikkumine," arutles Poolak. ta loodab, et riigikogu käes olev ühistranspordi seaduse muudatus toob paindlikumad lahendused ka taksojuhtidele.
"Hinnapoliitika on väga valus küsimus nii juhtidele kui ka tarbijale. Mõlemad tahavad, et hind oleks õiglane," tõdes Poolak.
Seadust ootavad ka tarbijad - et olla oma õigustes kindel ja et turul pakutavad teenused ühe loogika alusel toimiksid, ilma ebameeldivate üllatusteta.