"Sõidujagajad" võtavad korraga raha nii sõidu kestuse kui pikkuse eest ({{commentsTotal}})

Taxify rakendus, millega kokkuleppevedu pakutakse.
Taxify rakendus, millega kokkuleppevedu pakutakse. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Kui plafooniga taksosse istudes maksab klienti sõidualustustasu ja kilomeetrihinda, siis "sõidujagamisteenuse" puhul võetakse lisaks veel raha ka sõidu ajalise kestuse eest.

Kuivõrd sõidujagamisteenus toimetab omapäi, ilma seadusliku regulatsioonita, on selle korraldajatel voli tarifitseerida teenust nii, nagu endale soodsam tundub.

Kui taksoettevõtjad peavad lähtuma seadusest, mis näeb ette sõitu kindla tariifi alusel, mida omavoliliselt muuta ei saa, siis Taxify ja Uber saavad endale lubada loomingulisemat lähenemist.

Plafooniga taksoteenuse puhul istub klient autosse ning sõidu lõpul arvestatakse teenuse tasu kokku põhimõttel sisseistumistasu pluss kilomeetrihind. Juhul, kui kiirus langeb alla 22 km/h (näiteks jääb takso ummikusse või käib klient vahepeal poes sisseoste tegemas ning takso ootab), rakendub ka ooteaeg ehk minutitariif.

Taxify ja Uberi plafoonita "sõidujagajad" pakuvad aga teenust, mis koosnebki kolmest komponendist: sisseistumistasu ehk "baastariif", millele lisandub kilomeetrihind ning paralleelselt ka ajatariif: näiteks kui sõit on 13 kilomeetrit pikk ja kestab 15 minutit, maksab klient korraga nii 13 sõidukilomeetri kui ka 15 sõiduminuti eest, sõltumata auto liikumiskiirusest.

Taxify nutirakendusest sõidukit tellides jääb ebaselgeks, et hind kõigist kolmest komponendist kokku pannakse, seda enam, et nende teenust kasutavad ka kutselised, plafooniga taksojuhid - sedasi on hinnaarvutus erinev, sõltuvalt teenuse osutajast.

"Taksoveol osutatavate teenuste hinnad on vedaja programmeerinud sõidukile paigaldatud taksomeetrisse ja need on kantud taksomeetri kohandamise tunnistusele, hinnakirjale ja on nähtavad ka Taxify nutirakenduses. Kokkuleppevedajatel-sõidujagajatel, kes on Taxify rakenduses selgelt eraldatud tähisega “Private”, arvutab hinna Taxify rakendus," selgitas Taxify esindaja Henrik Raave. Siiski möönis ta, et selline võimalus on üksnes rakenduse uusimas versioonis - kel rakendus juba varem alla tõmmatud, seda ootab hinnaüllatus alles sõidu lõpus.

Näide Taxify rakenduse tariifist: eramasinat tellides ajatariifi ei kuvata.

 

Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar kinnitab, et Uberi keskkonnast taksot tellides seda muret pole: "Tehnoloogia võimaldab kõigil sõitjatel teada oma sõidu eeldatavat maksumust juba enne autosse istumist, sest seda on alati lihtne rakendusest järele vaadata."

Pealekauba varieerub hind nii Taxify'l kui ka Uberil päeva jooksul, sõltudes sellest, kui suur on parasjagu nõudlus ja kas on öö või nädalavahetus (tavaliselt kallim ajatsoon), et motiveerida juhte teenust osutama. Plafooniga taksojuhid, kes alluvad ühistranspordi seadusele, seda teha ei või.

"Meil on üks tariif. Kohus on kinnitanud, et saame kasutada ka soodustariifi ehk põhitariifist võib olla erinev hind, mis annab sõitjatele soodustust. Kallimat tariifi ei tohi rakendada," selgitas taksojuhtide liidu juht Lembit Poolak.

Uusaastaööl on iga sõiduteenus kallis

Kes aga on uusaastaööl püüdnud pealinnas taksot saada, teab, et tavatariifiga siis sõita ei õnnestu: taksojuht teatab suuliselt, palju sõit maksma läheb - sõltuvalt ahnusest ja nõudlusest võib see olla ka kuni 10-kordne hind, ning kliendi asi on kas nõustuda või jala koju minna.

"Inimlikult võib sellest aru saada - kui ikka taksojuhti igapäevane teenusehind ei rahulda, siis nad nii ka teevad, aga seaduserikkumine on seaduserikkumine," arutles Poolak. ta loodab, et riigikogu käes olev ühistranspordi seaduse muudatus toob paindlikumad lahendused ka taksojuhtidele.

"Hinnapoliitika on väga valus küsimus nii juhtidele kui ka tarbijale. Mõlemad tahavad, et hind oleks õiglane," tõdes Poolak.

Seadust ootavad ka tarbijad - et olla oma õigustes kindel ja et turul pakutavad teenused ühe loogika alusel toimiksid, ilma ebameeldivate üllatusteta.



Toomas Sildam on ERR-i toimetaja.

Toomas Sildam: kirka Ratase valitsuse vundamenti

Urmas Reinsalu vastutegevus kooseluseadusele on muutnud ta sotsidele märgilise tähendusega oponendiks, kuid umbusaldades Reinsalu, riskiks sotsid valitsusliidu lammutamisega, leiab nädalakommentaaris Toomas Sildam.

uudised
TÜ eksperimentaalpsühholoogia professor Jüri Allik

Jüri Allik: Eesti teadus on häbiväärselt alarahastatud

Eestis tegutseb sedavõrd palju maailmatasemel tippteadlasi, et teadus sobiks Eesti Nokiaks, leiab akadeemik ja eksperimentaalpsühholoog Jüri Allik. Kuigi teaduse olulisusele rõhuvad sageli ka poliitikud, peegeldub see aga ainult sõnades, mitte riigieelarves.

Pärnu elanike arvu vähenemine on pidurdunud.

Pärnu rahvaarvu vähenemine on pidurdunud

Uues omavalitsuses, suures Pärnus elab selle aasta seisuga üle 50 000 inimese. Kui mõned aastad tagasi lahkus Pärnust kesmiselt 500 inimest aastas, siis mullu vähenes Pärnu ning sellega liitunud Paikuse, Audru ja Tõstamaa elanikkond kokku vaid 90 inimese võrra.

SUUR LUGU: VALDO PANT 90
Valdo Pant

Valdo Pant: ühel päeval atakiga haiglas, järgmisel süstamatkal

Tõenäoliselt ei saa me kunagi lõpuni teada, milline inimene oli Valdo Pant, kuna ajaga on hakatud teda kohati lausa müstifitseerima. Eesti ringhäälingu esimene tõeline telestaar suutis kolleegide sõnul võluda šarmiga nii tavainimesi kui ka tsensoreid, aga tööharjumustelt oli ta vanakurat ise nii enda tervise kui ka teiste vastu.

Juhan Parts

Eesti muredest prii Juhan Partsi tööpõld laiub nüüd Ukrainast Aafrikani

Euroopa Kontrollikoja liige Juhan Parts on Eesti muredest vaba mees, kes kodumaa asjadel silma peal hoiab, aga mõtleb nüüd probleemidele Ukrainast Aafrikani. Toomas Sildam kohtus Juhan Partsiga reedel riigikogu kohvikus, kui Parts oli lõpetanud just kohtumise parlamendi Euroopa Liidu asjade komisjoniga.

uudised
uudised
intervjuu viimasel tööpäeval
Tõnis Lukas ja Toomas Sildam Eesti Rahva Muuseumis.

Tõnis Lukas: erakonnapoliitika saali ERM-i ei tule

Reedel on Tõnis Lukase viimane tööpäev Eesti Rahva Muuseumi (ERM) direktorina. Alljärgnev Toomas Sildami intervjuu temaga on kiire ja veidi rappuv vankrisõit läbi mineviku, oleviku ja riivates tulevikku.

MUUTUV MEEDIAÄRI
ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: