Rail Balticu juhatuse liige: saabus läbimurre ({{commentsTotal}})

{{1473329741000 | amCalendar}}

Pärast rohkem kui aasta aega kestnud arutelusid leppisid Eesti, Läti ja Leedu kolmapäeval kokku peamistes põhimõtetes Rail Balticu raudtee projekteerimises, ehituses ja tööjaotuses ning Rail Baltic Estonia juhatuse liige Indrek Orav nimetas seda läbimurdeks.

Orav rääkis Vikerraadio saates "Uudis+", et eilsel RB Raili nõukogu kohtumisel pandi paika peamised põhimõtted järgmiseks kümneks aastaks.

"Eile oli läbimurre lõpuks, pärast rohkem kui aasta aega kestnud arutelusid, kus kolm osapoolt - Eesti, Läti ja Leedu - leppisid kokku peamistes põhimõtetes, mis saab olema tööjaotus Rail Balticu projekti juhtimisel ja kogu raudtee projekteerimises ja ehituses. Ehk mis roll jääb ühisettevõttele, mis roll ja vastutus on riikidel ja riikides ellu viivatel organisatsioonidel," selgitas ta.

Orav lisas, et ehkki kokkuleppeni jõudmine võttis kaua aega, tehakse projekti, mis peaks olema edukas vähemalt järgmised 50 kuni 100 aastat ja mida arendatakse kümme aastat, et valmis saada. Seetõttu ei saa aasta-poolteist kestnud tööjaotuses kokkuleppele jõudmise perioodi tema hinnangul liiga pikaks pidada.

"See on olnud küllaltki pingeline ja kohati ka emotsionaalne, aga samas arvan, on töö olnud konstruktiivne, eriti viimasel ajal. Seetõttu võib öelda, et kokku leppisime ja see rahuldab ka Eesti huve ja vajadusi," kinnitas ta.

Kui kolm riiki kahe aasta eest aktsionäride lepingu sõlmisid, nähti juhatuse liikme sõnul ühisettevõttele ette veel suuremat rolli, see pidi tegema peaaegu kõik suuremad hanked. Nüüdseks aga on otsustatud, et suur osa teemasid jäävad siiski riikide enda otsustada. See puudutab kohalikke objekte nagu reisiterminalid, kaubajaamad, depood ning ka raudtee enda ehitust kuni liipriteni välja.

"Selles mõttes on see hea sõnum, et kuigi hanked tulevad rahvusvahelised ja summad on suured, osaleda saavad kõik firmad, mitte ainult Eesti omad, on see siiski ka Eesti ehitajatele kindlasti hea uudis. Kõik, kes kvalifitseeruvad, on piisavalt suured ja kogenud, saavad neis hangetes osalda," kinnitas Orav.

Ta märkis, et meediast jääb vahel mulje, nagu projektiga kiirustataks, kuid tegelikult kulgetakse üsna rahulikult.

Orav kommenteeris ka raudteele ette jäävate maade ostu teemat, mida tema sõnul on kahetsusväärselt hakatud käsitlema sundvõõrandamise võtmes.

"Tegelikult on protsess teistsugune - üle 90 protsendiga kinnisvaraomanikest jõutakse kokku vabatahtlike läbirääkimiste käigus, pakutakse kokkuleppelist hinda. Ainult üksikutel juhtudel tuleb kasutada seadusest tulenevat võimalust läbi kohtu sundvõõrandada," sõnas ta.

Majandusministeeriumi andmetel kavatseb RB Rail kuulutada lähiajal välja konkursi uue juhatuse liikme leidmiseks, sest ühisettevõte vajab oma rolli suurenemise tõttu rohkem töötajaid.

Leedu: takistusi enam pole

Leedu transpordiministeeriumi hinnangul ei tohiks nüüd olla enam hirmu eurorahast ilmajäämise ees.

"Suuri murekohti pole enam jäänud ning eilne ühisettevõtte nõukogu koosolek oli otsustava tähtsusega. Mingeid teisi takistusi enam pole," ütles Leedu transpordiministeeriumi esindaja Nerijus Kaučikas "Aktuaalsele kaamerale".

Üks võimalikke murekohti on olnud ka raudteelõik Kaunasest Poola piirini. Nimelt on olnud kahtluse all, kas Leedu suudab sel lõigul tagada rongidele kiiruse kuni 240 km/h nagu Rail Balticu puhul on ette nähtud ning mida nõuab ka Brüssel.

Leedu transpordiministeerium kinnitas, et selline kiirus plaanitakse igal juhul saavutada ning võimalusi selleks hakatakse analüüsima.

"Analüüs uurib erinevaid tehnilisi võimalusi, kuidas saaks Kaunasest Poola piirini viiva raudteelõigu rajada nii, et rongid saaksid seal sõita kuni 240 km/h. Igal juhul hakkab sellel raudteelõigul olema kiirus kuni 240 km/h nagu ka Kaunasest Tallinnani. Selline on plaan," ütles Nerijus Kaučikas.

Toimetaja: Karin Koppel, Merili Nael



Mis on vorsti sees? Vorsti tehakse lihast ja vorsti sees, vähemalt pildil oleva salaamivorsti sees, on liha.

Reportaaž lihalaborist: mis on vorsti sees?

Mis teeb kartulikrõpsu krõpsuvaks? Aga mis annab jäätisele sametise maitse? Vastus on toiduaine detailideni lihvitud koostis. Just sellist tehnoloogiat uuritakse ja arendatakse koos ettevõtjatega Eesti maaülikooli neljapäeval avatavas toidumajas.

Kaader filmist CSI.

Kohtusemiootika: miks on kohtuteaduses palju vigu?

Koomik John Oliver seadis hiljutises telesaates „Last Week Tonight“ küsimuse alla kohtuteaduse valiidsuse. Populaarsed teleseriaalid nagu „CSI“ kultiveerivad ühiskonnas ettekujutust kohtuteadusest, mis suvaliste ettejuhtuvate tõendite põhjal suudab tõsikindlalt tuvastada kellegi süü või süütuse.

tehnikakommentaar
Valdo Pant

Valdo Pant: ühel päeval atakiga haiglas, järgmisel süstamatkal

Tõenäoliselt ei saa me kunagi lõpuni teada, milline inimene oli Valdo Pant, kuna ajaga on hakatud teda kohati lausa müstifitseerima. Eesti ringhäälingu esimene tõeline telestaar suutis kolleegide sõnul võluda šarmiga nii tavainimesi kui ka tsensoreid, aga tööharjumustelt oli ta vanakurat ise nii enda tervise kui ka teiste vastu.

Juhan Parts

Eesti muredest prii Juhan Partsi tööpõld laiub nüüd Ukrainast Aafrikani

Euroopa Kontrollikoja liige Juhan Parts on Eesti muredest vaba mees, kes kodumaa asjadel silma peal hoiab, aga mõtleb nüüd probleemidele Ukrainast Aafrikani. Toomas Sildam kohtus Juhan Partsiga reedel riigikogu kohvikus, kui Parts oli lõpetanud just kohtumise parlamendi Euroopa Liidu asjade komisjoniga.

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: