Läti kinnitusel oleks läbi Tartu kulgev Rail Baltic kallim ja aeglasem ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Läti peaministri büroo toonitas mõne aasta tagusele eksperthinnangule tuginedes, et Rail Balticu viimine läbi Tartu ja Valga oleks kallim, aeglasem ja tehniliselt keerukam.

"Mida lühem ja sirgem see trass on, seda kiirem on liiklus ning suurem on majanduslik tasuvus. Seda kinnitas aastal 2013 Aecomi uuring, mis analüüsis nelja erinevat trassivarianti kõigis Balti riikides," vahendas Läti peaministri büroo pressinõunik Andrejs Vaivars ERR-ile.

"Üks kaalutud alternatiivides nägi ette, et trass kulgeb Eestist Lätisse Valga kaudu, kuid see jäeti kõrvale, sest see polnud majanduslikult kasulik - nii ehitus- kui halduskulud oleksid olnud suuremad ning rongiliiklus oleks aeglasem," märkis ta.

Vaivars lisas, et läbi Valga kulgev trass oleks Läti jaoks tehnilises mõttes keerukam, sest teele jääksid tihedalt asustatud linnad Sigulda, Valmiera ja Cēsis, seejuures kulgeks raudtee läbi piirkondade, kus asub palju elumaju. Samuti on Läti juba renoveerinud olemasolevat Riia ja Valga vahelist raudteed.

"On kiiduväärt, et Eestis toimuvad aktiivsed arutelud Rail Balticu trassi osas, /.../ kuid samas tuleb nendes aruteludes arvestada mitmete aspektidega," lisas Vaivars.

Ta viitas, et Lätis on toimunud Rail Balticuga seoses põhjalikud uuringud ja arutelud, mis tuginevad kolme Balti riigi ühisele arusaamisele, et kõik otsused tuleb teha just ühiseid huve silmas pidades. Vaivars meenutas, et Balti riigid on juba kokku leppinud, et trass peaks kulgema võimalikult otse.

Rail Balticu viimist läbi Tartu sooviks liikumine Avalikult Rail Balticust. Ka Vabaerakonna Tartu piirkond leidis hiljuti, et trass peaks kulgema läbi Tartu.

Avalikult Rail Balticust avaldas oktoobris enda tellitud avaliku arvamuse uuringu, mille andmetel toetab vaid 27% vastanutest Rail Balticu ehitamist praegu kavandatud trassil Tallinn-Pärnu-Riia. Pea kaks korda rohkem ehk 52% pooldab olemasoleva raudteevõrgu rekonstrueerimist ja projekti viimist üle Tartu.

Majandusministeerium on samas toonitanud, et ka teoreetiliselt ei oleks võimalik Euroopa Liidu raha praeguselt projektilt Tartu suunale ümber kanda. Endine Euroopa Komisjoni transpordivolinik Siim Kallas kinnitas samuti oktoobri lõpus, et tema ei näe võimalust muuta juba kokkulepitud Rail Balticu trassi, viidates, et Balti riigid on selles kokku leppinud.

Toimetaja: Oliver Kahu

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: