Uuring: kulutõhusaim on heitmete vähendamine transpordisektoris
Euroopa Liidu riikide kokkulepe näeb ette kasvuhoonegaaside olulist vähendamist aastaks 2030. Värske uuring näitab, et CO2 kauplemissüsteemist väljaspool olevatest sektoritest on kõige kulutõhusam heitmete vähendamine transpordi valdkonnas.
Üle-eelmisel aastal paiskas Eesti õhku 19,6 miljonit tonni kasvuhoonegaase, vahendas "Aktuaalne kaamera".
Kauplemissüsteemi kuuluvate sektorite heide oli 13,4 miljonit tonni. Kauplemissüsteemi väliste sektorite heide oli 6,2 miljonit tonni, millest transpordi osa oli 40 protsenti.
Euroopa Liidu kliimapoliitika eesmärk on vähendada aastaks 2030 kasvuhoonegaaside heidet 40 protsenti. Kauplemissüsteemist välja jäävates sektorites tuleb Eestil kasvuhoonegaaside heidet vähendada 13 protsenti võrreldes aastaga 2005 ehk aastal 2030 peab Eesti kasvuhoonegaaside heide neis sektoreis olema 600 000 tonni võrra väiksem.
Analüüsid näitavad, et ainult olemasolevate poliitikatega ei suuda Eesti oma eesmärke täita ja täna avalikustatud kliimavaldkonna uuring pakub selleks välja 31 meedet.
"Meetmed, mis on seotud maksude või tasude tõstmisega - tõsi, neid ei ole palju, neli tükki - ja meetmed, mis on seotud toetuste andmise või motivatsioonipaketiga. Väga paljud meetmed olid ka isetasuvad. Nad otseselt ei eelda rahaliste toetuste maksmist, vaid soodustavate tingimuste tekitamist," selgitas finantsakadeemia finantskonsultant, üks uuringu autoritest Olavi Grünvald.
"Kaks suuremat meedet olid teekasutustasu sõiduautodele ja teine oli linna sisenemise ummikumaks. Üks on selgelt kohaliku omavalitsuse pädevuse teema ja teine on see, et kõigepealt on vaja pakkuda alternatiivi inimestele, kuidas liikuda ja muuta käitumisharjumusi muude meetmetega. Maksuteemade kehtestamine on puhtalt poliitilise otsustamiste koht," ütles majandusministeeriumi transpordi arengu ja investeeringute osakonna juhataja Indrek Gailan.
Toimetaja: Merili Nael