Lauri Lusti: piiril tuleb kaotada eelisjärjekorrad
Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assostsatsiooni juhi Lauri Lusti sõnul tuleb idapiiril kaotada eelisjärjekorrad.
"E-piiriületuse loomisel oli ülesandeks teha see hästi läbinähtavaks ja arusaadavaks ja vältida smugeldamist ja eelisjärjekordi. Tänaseks on tekkinud terve rida eelistuse saajaid piiriületusel just kaubaveol," ütles Lusti Vikerraadio saates "Uudis+".
Tema sõnul on üks suuremaid probleeme tühjade autode soosimine piiriületusel.
"Meile on teada, et piirületuse kapatsiteet reaalselt ei muutu. See on ilmselt Venemaa poolt kuidagi reguleeritud, seal on teatud määr autosid, mida iga päev lastakse üle piiri ja Narvas see number üle 100 ei kõigu," tõdes Lusti.
"Kui sajast autost 31, mis lähevad üle piiri on tühjad ja samas kaubaga autode järjekord on 6-7 tundi, mis tegelikult tähendab, et nad seisavad veelgi kauem, siis see olukord on natuke absurdne ja keeruline," ütles ta.
Lusti hinnangul on praktika, kus soositakse tühjade autode eelisjärjekorras üleminekut võimalik ainult seal, kus see eelis on mõlemal pool piiri.
"Meil on idapiiril selline olukord, kus auto läheb välja eelisjärjekorras, kuid sisse läheb ta samasse järjekorda, kuhu lähevad kaubaga autod. Narvas Sõpruse sillal sõbrustavad nad kõik koos, mitte midagi ei muutu, mitte mingit eelist ei teki. Väidetav seisukoht, et kaubaga autode seisuaeg sellest ei suurene, on täiesti absurdne," tõdes Lusti.
"Ega summa liidetavate järjekorrast ei muutu. Meil on täna mingil põhjusel selline olukord, kus osad liidetavad satuvad selles summas ettepoole ja nad liidetakse enne kokku. Sellest lihtsast matemaatikast tuleb ikka aru saada, kui hakatakse väitma, et see ei suurenda kaubaautode seisuaega," nentis Lusti.
Lusti sõnul on aga tavavedajatel aeg broneeritud, kuid siis tulevad kõikvõimalikud eelisesaajad ning tavavedajal tuleb seal oodata teinekord kaks päeva.
"Kelle huvide eest me seisame? Kas me kaitseme oma transiiti ja eksporti või me hoolitseme imporditava kauba eest, et see kiiremini Eestisse jõuaks," ütles ta.
Lusti sõnul on sarnane olukord ka lõunapiiril autotreileritega.
"Kunagi kui eelis autotreileritele anti, siis lubati, et teisel pool piiri hakatakse neid käsitlema eelisjärjekorras ja nemad sellesse tavakaubaveosse ei puutu. Tänasel hetkel on olukord selline, et nad seisavad täpselt samas järjekorras, kus teised kaubad. Eestist lastakse nad eelisjärjekorras välja, teisel pool löövad nad piiri umbe," tõdes Lusti.
Lusti märkis, et täna on olukord veel lihtne, sest kaupa on vähe, aga see kaubamaht hakkab mingil hetkel kasvama ja siis on hilja hakata seda olukorda lappima.
"Olukorra eest peaks vastutama siseministeerium, sest nende poolt on tehtud need operaatorlepingud. Samas on see tühjade autode järjekord loodud maksu- ja tolliameti poolt. Meie käest ei ole keegi küsinud, kas seda sellisel kujul on mõtet teha," nentis ta.
Lusti hinnangul oleks väljapääs see, et kõik lähevad ühtsesse järjekorda ning siis on täpselt näha, mis toimub.
"Me peaksime püüdlema, et see kaup, mis meil läbi käib, liiguks ikka kiiresti ja kaubaveod oleksid sujuvalt liikuvad," märkis ta.
Toimetaja: Marek Kuul