Roolijoodiku süül ratastooli jäänud Aune: ma oleks võinud oma sisetunnet rohkem kuulata ({{commentsTotal}})

Foto: ERR

Sel aastal on liikluses hukkunud juba 58 inimest, kümme neist selle aasta augustist kuni tänaseni. 19-aastaselt liiklusõnnetusse sattunud Aune Mägi rääkis kolmapäevase liiklussurmade vaba päeva eel oma loo, kuidas ta roolijoodiku süül eluks ajaks ratastooli jäi.

"See oli 3. juuni hommikul aastal 1999 ja me sõitsime peolt koju," rääkis Aune. Autoroolis oli neile võõras noormees, kes oli lubanud Aune ja tema sõbranna Piritalt Kesklinna viia, et nad ei peaks hommikul pikka jalutuskäiku ette võtma. Kokkulepe oli, et ta paneb nad Järvel bussipeatuses maha, kust nad siis ise edasi sõidavad.

"Aga kuna seal oli politsei ja ta sõitis sealt suurel kiirusel mööda, siis politsei järgnes." Spidomeeter näitas Aune sõnul 230 km/h. Auto jäi lõpuks seisma alles siis, kui õnnetus oli juba toimunud.

"Auto rullus üle katuse. Umbes 40 meetrit oli see õhulend." Aune ei tea seda ainult tagantjärele sellest lugedes, vaid mäletab seda. Sellest, et olukord on halb, sai ta aru juba siis, kui auto tegi ühe jõnksu ja ta nägi, et tee kõrval on kraav.

Turvavööd Aunel peal ei olnud. "Lendasin selle tsentrifugaaljõu mõjul autos päris korralikult ringi. Väga valus laks oli vastu lage niimoodi lennata." Ta üritas end kätega toetada nii palju kui võimalik, kuid märkis, et see jõud on sel ajal lihtsalt liiga tugev. "See on nii võimas lend, et inimkeha annab põhimõtteliselt sellele alla."

Õnnetuse tagajärjel vigastas Aune oma kaelalülisid – tal oli kuuenda ja seitsmenda kaelalüli nihestus. Vigastused läksid raskemaks autoukse lahtitõmbamise ja selle tõttu, et kiirabiõde tõmbas Aunel pluusi üle pea, mida ta tema sõnul ei oleks tohtinud teha. Haiglas tegi ta silmad lahti ja ei saanud end liigutada. "Ei käsi ega midagi. Isegi pead mitte."

Aune nentis, et tal säilis ka pärast sellist elumuutust siiski tema elutahe. Aga kuidas sellele kõigele lahendust leida, et millega saaks seda kõike paremaks muuta olid need küsimused, mis tal tekkisid ajal, kui tal oli kodus 3aastane laps.

Ta teadis, et ta vigastused on tõsised, kuna ta ise tundis, et ei saa end liigutada. "Aga käed hakkasid mul liikuma paari tunni pärast." Mingisugust operatsiooni talle tehtud ei ole. "Mul on siiamaani kuues lüli seitsmenda ees. Kuna kõik need närvid on sinna vahele pitsunud, siis nii palju, kui on tulnud liikumine tagasi, nii palju seda on."

Teised tol hommikul autos olnud jäid ellu ja nii palju viga ei saanud kui Aune. Roolis olnud mees võttis temaga ühendust ainult vahetult pärast õnnetust. "Temapoolne käitumine on olnud väga inetu. Näiteks see, kuidas ta mu advokaadi ära susis vahepeal, et minu võimalusi vähendada tema vastu kohtus." Hiljem selgus, et mees oli roolis olles olnud ka tugevas joobes.

Kolmapäevase liiklussurmade vaba päeva eel märkis Aune, et esiteks võiksid inimesed võtta omale aega ka siis, kui neil on kiire. "Kui vanemad hakkavad noortele autosid ostma, siis nad võiksid selles noores inimeses ka kohusetunnet kasvatada."

Kui Aune peaks valima ühe asja, mida oma elus muuta, siis tunduks loogiline, et ta sooviks, et poleks sellesse autosse istunud, mis ta ratastooli saatis. "Aga ma ütlen parem, et ma oleks võinud oma sisetunnet rohkem kuulata. Sisetunne ütles mulle, et ma ei peaks sinna autosse istuma."

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: