Piloot Toomas Uibo: suurel lennukil pole ka piloodioskustega võimalik linnuparvest mööda manööverdada ({{commentsTotal}})

Foto: ERR

Teisipäeval tegi Air Balticu lennuk maandumise, kuna sellele sõitis sisse linnuparv. "Ringvaate" stuudios käis 17-aastase kogemusega piloot Toomas Uibo, kes ütles, et linnud on lennunduses tõesti probleem ja lisas, et kui väiksel lennukil on võimalik linnuparvest veel mööda manööverdada, siis suurel lennukil pole paraku suurte kiiruste tõttu selles olukorras midagi teha.

"Eriti stardil ja maandumisel, sest teatavasti neid 10 kilomeetri kõrgusel ei lenda. Aga tõepoolest, see oht olemas ja ma ütleksin, et tänapäeva lennukile kuldnokaparv ei tohiks küll midagi teha. Need on liiga väikesed linnud, et lennukile tõsist kahju teha," ütles Uibo.

Linnuparvega kokku põrganud Air Balticu lennuki ninale tekkis kokkupuutest ka mõlk. Kuidas? "Kiirused on ju suured. Me võime selle linnu kaalu korrutada ka sajakordseks, siis me saame selle jõu teada. Paraku jah, ega lennukeid päris titaanist ei tehta. See kere on ikkagi komposiitmaterjalidest."

Samas rõhutas ta, et ka lennukonstruktorid teevad kõik selleks, et lennukid ei saaks mõjutatud lindudest. "Testitakse kõik mootorid läbi selliselt, et lastakse nimme sinna linde sisse ja lennukid peavad üldjuhul ikkagi sellele kõigele vastu."

Ta tunnistas, et probleemid lindudega on tihedamad tekkima rändeaegadel ehk kevadel ja sügisel. "Tallinna lennujaam on teatavasti Ülemiste järve kaldal ja seal on päris palju linde pesitsemas. Teine selline punkt, kus neile meeldis olla, oli Suur-Sõjamäe prügimägi. See on küll likvideeritud, aga kajakad on Tallinnas need, kes meile kõige rohkem peavalu valmistavad."

Uibo, kes on 17-aastase karjääri jooksul on lennanud väiksemate lennukitega, on pidanud ise linnuparvede tõttu tegema manöövreid küll, et vältida linnuparve sisselendamist. "Aga suurel lennukil on muidugi kiirused midagi hoopis muud ja seal tõepoolest piloodioskustega ei ole mingit pistmist. Seal lihtsalt ei ole võimalik mitte midagi teha."

Ta selgitas, et praegusel ajal mõeldakse välja vahendeid, kuidas neid linde eemale peletada. "Üks vahend on ju see, et näiteks rajameister käib konkreetselt püssiga raja juures paugutamas ehk linde eemale peletamas. Veel on olemas vahendid, kus ultra- või kõrgsagedushelidega tehakse linnule sealviibimine ebamugavaks. Selle probleemiga töötavad ka ornitoloogid. Kõik selle nimel, et lennundus oleks ohutu."

Samas märkis Uibo, et ta ei ütleks, et see linnuprobleem meeletult suur oleks. "Aga nende ohtudega tuleb tegeleda."

Toimetaja: Merit Maarits



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: