Hange uuel ringil: riik otsib 25 miljoniga suursaarte lennuliinidele vedajat
Maanteeamet kuulutas Tallinna-Kuressaare ning Tallinna-Kärdla vaheliste regulaarlennuliinidele vedaja leidmiseks välja uue riigihanke, mille eeldatav maksumus viieks aastaks on 25,5 miljonit eurot. Eelmine hange tühistati tehniliste nõudmiste tõttu, mille täitmist polnud võimalik kontrollida. Eelmisest hankest osa võtnud lennufirmad pole veel otsustanud, kas esitavad uue pakkumuse.
Novembri alguses kuulutas maanteeamet suursaarte lennuhanke kehtetuks, kuivõrd üheks tingimuseks oli keskkonnasäästlike lennukite kasutamine, mis välistaks turbopropeller-mootoritega õhusõidukite kasutamise. Paraku selgus hankemenetluse käigus, et selliste mootoritüüpidega lennukite kohta ei ole võimalik saada tõendatud andmeid süsihappegaasi emissiooni suuruse kohta, mistõttu maanteeamet tühistas hanke.
"Me ei soovinud välistada teenuse osutamist lennukitega, millel on turbopropellermootorid. See asjaolu tekitanuks hankes ebaefektiivse konkurentsi ja pakkujate ebavõrdse kohtlemise. Sellise olukorra välistamiseks oli meie ainus võimalus hankemenetlus kehtetuks tunnistada," selgitas maanteeameti riigihangete talituse juhataja Andry Palu.
Praeguse vedaja, Transaviabaltika esindaja Rene Must ütles BNS-ile, et süsihappegaasi emissiooni nõue oli mõistetamatu, kuna reaktiivlennukitega ei hakka keegi Kuressaarde ega Kärdlasse lendama.
Transaviabaltika esindaja lisas ERR-ile, et ehkki maanteeamet lubas esialgu nädalaga uue hanke välja kuulutada, siis tegelikkuses kulus selleks neli nädalat. Et uus hange välja on kuulutatud, saigi ettevõte teada alles ERR-i käest.
Must tõdes, et ei ole veel jõudnud uue hanke tingimustega tutvuda, mistõttu on ennatlik öelda, kas nad kavatsevad hankel osaleda.
"Meie saame teenust osutada kõigi lennukitega, mis on turbopropellerlennukid ja ei ole reaktiivlennukid. Boeingutega me ei kavatse Kärdlasse lendama hakata;" ütles Must.
Ka Nordica kommunikatsioonijuht Toomas Uibo tõdes ERR-ile, et teema on nende jaoks veel liiga värske, et oskaks seisukohta võtta.
"Meie jaoks on see väga värske teema, alles täna hommikul nägime uut hanget. Peame selgelt analüüsima, mida see meie jaoks tähendab, mis on need tingimused. Täna on selgelt vara öelda, kas ja kuidas seal osaleme," ütles Uibo.
Hanke tingimustes on muutunud see, et varasemalt oli CO2 piirnorm hindamistingimustesse sisse kirjutatud, nüüdseks on see sealt välja võetud. 70 protsenti hanke punktidest annab reisi maksumus ja 30 protsenti põhilennuki vanus.
"Millise masinaga keegi tuleb, on iga vedaja enda otsustada," kommenteeris Uibo uut hanget. "Vaevalt, et keegi reaktiivlennukiga hakkaks osalema."
Näiteks Nordica soovis eelmise hanke korral teenindada liine lennukitüübiga ATR72, millel on samuti turbopropellermootor ning seda tüüpi õhusõidukid teenindavad ka praegu suursaarte lennuliine.
Muid hanke tingimusi muudetud ei ole.
Lennufirmad saavad pakkumisi esitada 24. jaanuarini ning liine hakatakse uue lepinguga teenindama 2019. aasta 1. juunist, kui lõpeb senine leping praeguse vedaja, Transaviabaltikaga.
Pakkumise saab teha eraldi nii Tallinna-Kuressaare kui ka Tallinna-Kärdla liinile.
Juulis välja kuulutatud hankele esitasid taotlused riiklik lennufirma Nordica koos tütarfirmaga Regional Jet OÜ, kaubalennufirmad AS Airest ja NyxAir OÜ ning praegu suursaarte lennuliine teenindav Transaviabaltika.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi leping praeguse vedaja, Leedu ettevõttega Transaviabaltika kestab kuni 31. maini 2019.
Toimetaja: Marek Kuul
Allikas: BNS