Varase tellija soodustusega reisi broneerinud pere jäi ootamatult puhkuseta
Pere, kes broneeris septembris Leedu reisikorraldajalt Kidy Tour kevadeks ette kõik hinnas reisipaketi Türki, sai jaanuaris äkitselt teate, et nende broneering enam ei kehti, sest nädalase reisi hotellihind on tuhande euro võrra kerkinud. Pere ei soovinud tuhandet eurot juurde maksta ja võttis pettunult ettemaksuraha tagasi.
Reisiportaalis trip.ee jagas oma pere nördimapanevat kogemust inimene, kes valmistus varakult tänavu maikuus Türki minema. Septembris ette broneeritud kõik hinnas reisipakett Leedu reisikorraldaja Kidy Tour kaudu pidi maksma minema 360 eurot inimese kohta. Pärast reisikorraldaja kodulehe kaudu tehtud broneeringut saabus ka kinnitus. Kuivõrd hind oli tõesti odav, küsis pere igaks juhuks üle, kas broneeringuga on kõik hästi ja sai reisikorraldajalt taas kinnituse. Alles jaanuaris teatas reisikorraldaja, et Türgi viietärnihotell on nende broneeringu tühistanud, sest tegemist on veahinnaga, mida nad ei garanteeri ehk korraga neli kuud varem saadud kinnitust enam ei olnud.
Perele pakuti võimalust: makske tuhat eurot kahese toa eest juurde või maksame raha tagasi. Ligi aasta varem reisiks ettevalmistusi alustanud pere valis pettunult viimase võimaluse, ehkki ei rahuldunud kummagi variandiga.
"See soodne hind oli neil kodulehel üleval ikka ca nädal enne, kui ära bronnisime, hiljem ka veel. Meile oleks arusaadav, kui viga oli ja sellest oleks teavitatud paari päeva jooksul pärast broneeringut. Aga et nüüd neli kuud hiljem, see enam ei ole vastuvõetav. Teistel reisikorraldajatel oli ka soodsaid pakkumisi sügisel, suht sama raha eest oleks mujale ka saanud. Aga nüüd meil ju seda võimalust enam pole, varajase tellija soodustused on lõppenud," tõdes trip.ee portaali foorumisse kirjutanu. "Meie jaoks igatahes üllatus, et kui on olemas broneeringu kinnitus ja arve, ei tähenda see veel seda, et oledki hea hinnaga reisi saanud."
Reisikorraldaja Kidy Tour juhatuse esimees Gvidas Aukštuolis kommenteeris ERR-ile, et viga tekkis hotelli, mitte nende poolt, mistõttu ei saanud nad viga ka ise oma kulu ja kirjadega katta.
"Hotell teatas meile, et see broneering on tühistatud. Me püüdsime seda probleemi omalt poolt lahendada, aga hotell oli kategooriline. See oli hotelli viga, aga neil on õigus broneeringust keelduda," tõdes Aukštuolis.
Aukštuolise sõnul oli selliseid broneeringuid kokku kuus, mis hotelli vea tõttu kallimaks osutusid. Nad püüdsid kõiki neid lahendada ja kõnealune pere valis lahenduseks broneeringuraha tagastamise.
Aukštuolis ütles, et kui tegemist olnuks väikese hinnaveaga, oleks seda andnud ehk teisiti lahendada, ent kuivõrd viga oli nii kulukas - hinnavahe tuhat eurot kahese hotellitoa pealt -, siis ei pea nad selle omast taskust tasumist võimalikuks ning ka hotell keeldus oma veast tulenenud hinnavahet enda peale võtmast.
Aukštuolis kinnitab, et see on esimene kord, kui nad sellise veaga kokku puutuvad ning kinnitab, et tulevikus nad selle Antalyas asuva Porto Bello Hotel Resort & SPA viietärnihotelliga enam koostööd ei tee.
Tarbijakaitseamet: hinna tõstmiseks peab olema kaalukas põhjendus
Tarbijakaitseamet selgitas ERR-ile, et võlaõigusseadus annab piiratud arvu juhtumeid, mil reisitasu suurendamine reisikorraldaja poolt on õigustatud. Näiteks kütuse kallinemisest tulenev veokulude või maksumäärade muutus, aga ka reisipaketiga seotud valuuta vahetuskursi muutus.
"Kuid ka sellistel juhtudel peab selline reisitasu suurendamise vajadus olema sõnaselgelt lepingus ette nähtud ning reisitasu suurendamisest teatatakse reisijale hiljemalt 20 päeva enne reisi algust," kommenteeris tarbijakaitseameti pressiesindaja Pille Kalda. "Seega, kui tegemist ei ole eelnevalt nimetatud objektiivsete asjaoludega, ei tohi reisikorraldaja muul juhul reisitasu suurendada. Reisikorraldaja peab täitma lepingut kokkulepitud tingimustega. Reisitasu suurendamiseks peab olema kaalukas põhjus ning reisikorraldaja ei tohi oma äranägemise järgi seda suurendada."
Samas aga ütleb võlaõigusseadus selgelt, et reisikorraldaja vastutab lepingu täitmise eest reisija ees, sõltumata sellest, kas lepingulised kohustused peab täitma tema ise või keegi teine ning ta vastutab kõigi kõigi omapoolsete broneerimisel tehtud vigade eest.
Kalda lisas, et selleks, et reisikorraldaja saaks eksimusele tuginedes lepingu tühistada, peab eksimus olema äratuntav ka tarbijale. "Eksimust võib nentida juhul, kui reisipakkumises on Türgi pakettreisi hinnaks toodud 50 eurot ning sellisel juhul võib öelda, et tarbija pidanuks eksimusest teadma," tõi ta näiteks.
Kalda toonitas, et kuivõrd tarbijakaitseametile pole juhtumi kõik asjaolud teada, ei saa nad hinnangut anda, kas antud juhul oli õigust hinda tõsta või ei - selleks peaks tarbija pöörduma tarbijavaidluskomisjoni, mis tegeleb konkreetsete juhtumitega. Kui aga tarbija on raha juba tagasi küsinud, pole ka selleks enam alust, sest kui reisikorraldaja ja klient lepivad kokku raha tagasimaksmises ning tarbija on sellega nõus ja tal täiendavat kahju tekkinud ei ole, on tegemist kõiki osapooli rahuldava lahendusega.
"Kui täiendavat kahju reisijal tekkinud ei ole või reisija seda tõendada ei suuda, siis tarbijale makstakse tagasi üksnes reisikorraldajale juba tasutud reisitasud," ütles Kalda.
Toimetaja: Merilin Pärli