Ministeerium lõi kokku, millised on alustava taksovedaja lisakulud kokkuleppevedaja ees

Nn Uber-eelnõu puhul on pidevalt tõstatatud küsimus taksoteenuse ja kokkuleppevedude erinevast kulukusest. Majandusministeerium arvutaski nüüd riigikogu majanduskomisjoni palvel kokku taksovedaja lisakulud ühe sõiduki pealt.
Kõigepealt tuleb arvesse võtta, et takso tähtajatu tegevusluba maksab 64 eurot ning sõidukikaart 20 eurot, mis tuleb iga paari aasta järel uuesti tasuda.
Taksojuhi tähtajatu teenindajakaart on 38 eurot. Taksojuhi ametikoolituse baaskoolitus maksab 120-145 eurot sõltuvalt autokoolist, täiendkoolitus iga viie aasta järel 50-60 eurot ning koolitunnistuse riigilõiv maanteeametis 26 eurot.
Sõiduki kohandamine on juba märksa kulukam. N-ö nullist taksoks tegemine (taksomeeter, printer, plafoon, side, vastavad ühendused) maksab keskmiselt 700 - 1000 eurot. Sellele lisandub hinnakirja muudatuste ja autokleebiste kulu.
Taksod peavad tehnoülevaatuses käima igal aastal ja seda sõltumata auto vanusest ning see maksab 40-50 eurot kord.
Takso kindlustus on tublisti kallim tavasõiduautost, olenevalt kindlustajast kaks kuni kuus korda kallim. Ministeerium võttis näiteks Toyota Avensise, mille tavakindlustus maksab ca 30 eurot kuu, taksokindlustus sõltuvalt kindlustajast ca 60-200 eurot kuu.
Kokkuvõtvalt võiksid arvestuslikult alustava taksovedaja kogukulud olla majandusministeeriumi hinnangul suurusjärgus 1200 – 1300 eurot ühe sõiduki pealt.
Tavasõidukiga võrreldes on veel iga-aastased lisakulud seoses kallima kindlustuse, lisatehnoülevaatuse ja kohustuslike taksotunnuste (taksomeetri-printeri jms) hoiutöödega.
Vaidlused riigikogus
Nn Uberi-eelnõu on riigikogus muudatusettepanekute faasis ning ebakõla on ka koalitsiooni sees. Näiteks IRL esitas muudatusettepaneku mille järgi saaks Uberi või Taxify kaudu kokkuleppevedajana raha teenida vaid füüsiline isik.
Kui aga inimene sooviks töötada FIE-na või osaühingu alt, oleks see IRL-i hinnangul sisuliselt taksoteenus ning kehtima peaksid ka samad reeglid. Kalle Palling Reformierakonnast kinnitas, et nende erakond sellist seisukohta ei jaga.
IRL-i teine ettepanek oli, et Taxify ja Uberi operaatoritel oleks seadusest tulenev kohustus sõlmida selline kindlustusleping, mis laieneks õnnetuse korral sõidujagamist kasutavatele klientidele.
„Seaduseelnõu annab seaduslikud võimalused Taxify ja Uberit kasutavatele juhtidele, sest nendele seatud nõuded on seaduses madalamad kui traditsioonilistel taksodel, kuigi pakutakse sarnast teenust. Seetõttu on oluline ka nende teenuste selge eristamine,“ ütles IRL-i fraktsiooni liige Ken-Marti Vaher.
Eelnõu on saanud kriitikat ka Tartu linnavalitsuselt ja Tallinna transpordiametilt.
Majanduskomisjonis ÜTS-i muutmise arutelu. Kohal nii taksojuhid, taksoettevõtted kui ka jagamismajanduse esindajad. pic.twitter.com/uz0R4BYHxc
— Kalle Palling (@KallePalling) May 16, 2016
Toimetaja: Priit Luts