Disaineritest pulbitsevast Eestist on maailma suutnud murda vähesed
Kuigi Eesti disainerite arv aina kasvab, on maailmas suutnud neist läbi lüüa alles väike osa. Selleks, et Eestist välja murda, on vaja selle nimel pidevat tööd, kuid võrreldes Euroopaga on meie disaineritel ka vähem tuge riigilt.
Magamismaskid või kõrvitsa-astelpaju juuksõli või kõrvarõngad - kõik see on Eesti disain.
Kui pühapäevasel disainiturul Kultuurikatlas oli välja tulnud 110 disainerit oma töödega, siis tegelikult on Euroopas või maailmas läbi suutnud lüüa vaid vähesed Eesti disainerid, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Sellist suurt edulugu ei ole praegu öelda, aga eks see ongi nii, et sa pead esmalt kodus kinnitama kanda ja tugevaks saama ja siis nö välja minema," põhjendas Eesti Disainikeskuse kommunikatsioonijuht Maris Orav.
Moedisainer Marit Ilison on üks viimaste aastate edulugusid, kelle disain on müügil hetkel müügil 16 poes välismaal, kuid õige pea kasvab see arv 20-ni. Koos vennaga on nad jõudnud nii kaugele, et näiteks USA-s avati hiljaaegu pood, kus tooted müüdi läbi ühe päevaga.
See kõik tuleb aastatepikkuse töö tulemusel ja kuigi Maris Orav arvas, et esmalt tuleks siseturul kanda kinnitada ja siis välja liikuda, siis Marit ja Peeter Ilison leiavad oma kogemusest lähtuvalt hoopis teisiti.
"Meie otsustasime minna kohe välismaale," ütles Marit Ilisoni kaubamärgi tegevjuht Peeter Ilison.
Edu on olnud, kuid välismaal läbilöömiseks tuleb pidevalt ja pikalt tööd teha ja selleks tuge väga ei saa.
"Kui välismaale minna, siis riiklikult oleme me juba maas, sellepärast, et mujal Euroopas on riiklikult toetusstruktuurid, aga lihtsalt Eestis on see, et igaüks ajab oma higi ja pisaratega läbi," selgitas Ilison.
Samuti on modisainer Lilli Jahilo viimased neli aastat keskendunud välismaal edu saavutamisele. Alustati Euroopaga, aga nüüd on liigutud soovituste abil hoopis sinna, kus esmalt ei osatud turgu nähagi. Hiljem selgus, et sellised rõivad võiksid sobida just nendesse kohtadesse.
"Tegelikult sa ei oska ette arvata, kus selle brändi turg on. Ei maksa võtta sellist kinnisideed, et üks konkretne turg on see, kus ma arvan, et see bränd võiks sobida. Samamoodi meie jaoks - me oleme käinud Hollandis, Hollandist avanesid võimalused liikuda edasi Dubaisse, Dubaist avanes võimalus areneda edasi Rootsi, Rootsist ja Dubaist edasi USA-sse. Maailm on tegelikult väga seotud," põhjendas Jahilo.
Ka Lilli Jahilo tunnistab, et ainult ise välismaal kontakte luues saab tulla läbimurre. Disainerid näevad vajadust, et välismaale minemiseks oleks ühtsem toetus.
Sellega nõustub ka Maris Orav disainikeskusest: "Plaan on tegelikult just strateegilisemalt seda abi andma hakata disaineritele, eks üksi on ka raske pusida."
Toimetaja: Merilin Pärli