Lennuakadeemias leiutatud lennuki tagatiibade lahendused pakuvad huvi Airbusile
Eesti lennuakadeemias leiutati uudsed õhusõiduki tagatiibade lahendused, mis võivad ühe lennuki kütusekulu vähendada kuni miljoni euro võrra aastas. Lahendused pakuvad suurt huvi ühele maailma suuremale lennukitootjale Airbusile, kellega lennuakadeemia ka koostööd hakkab tegema.
Õhusõidukite kütusekulu vähendamiseks töötati välja kaks lahendust lennuki tiibade tagumistesse osadesse. Üks nendest on pöördemehhanism, mis ei liiguta tagatiibu vaid edasi-tagasi, vaid ka põiki. Teist nimetatakse miniklapiks, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Miniklapp on väike osa tagatiivast, mida on võimalik lennu ajal kallutada ja liigutada tiivast natuke väljapoole ja vähendada sellega kütusekulu. Eriti siis kui on tegemist raksemate lennukitega, kui on palju reisijaid, kui on vaja reisida kõrgematel lennutasnditel, siis miniklapp annab märgatavat efekti," selgitas Eesti lennuakadeemia arendusspetsialist Peep Lauk.
Kütusekulu vähenemine tuleneb sellest, et uued lahendused kaaluvad palju vähem ja on väiksema õhutakistusega kui praegused.
Kuna uued lahendused on ka lihtsama ehitusega, väheneb ka lennukite hooldustööde maht.
"Nii et võiks arvata, et lennukid lendavad tulevikus 20 tundi õhus ja neli tundi vajavad ainult hooldust ja tankimist," ütles Lauk.
Uute lahendustega oleks näiteks Airbusi 206-kohalise lennuki kütusesääst koguni nii suur, et võiks eemaldada ühe kütusepaagi ja selle asemel lisada hoopis 18 uut istekohta.
Lennukitootja Airbus oli uutest lahendustest huvitatud ning koos lennuakadeemiaga alustati arenduskoostööd.
"Nad küll märkisid terve rida punkte, mida tuleks jälgida, sellised struktuurid, mis vajavad kontrollimist, et seal ei tekiks mõrasid ja ülekoormusi," lisas Lauk.
Kui koostöö laabub, sõlmivad osapooled lepingu ning mõnekümne aasta pärast võivad lennukid taeva all lennata palju keskkonnasõbralikumalt.
Toimetaja: Merili Nael