Toomas Sildam | Lubame poliitikutel ümber mõelda ({{commentsTotal}})

Toomas Sildam
Toomas Sildam Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Ühistranspordikeskuste õigus otsustada, kuidas ja millise hinnaga korraldada maakondlikku bussiteenust, on samm mõistlikus suunas. Kohapealne otsustamine lihtsalt on õige ja demokraatlik, kirjutab ajakirjanik Toomas Sildam.

Võib muidugi parastada, et majandus- ja kommunikatsiooniministri Kadri Simsoni tasuta ühistranspordi valimislubadus kukkus läbi. Ministri äsjase määruse järgi saavad ju ühistranspordikeskused piletihinna ise otsustada. Aga selline parastamine oleks vale. Sest see eeldab, et poliitikud ei tohi kunagi ega milleski ümber mõelda, ka siis, kui nad saavad aru, et mingi teine lahendus on õigem.

Nii oli näiteks Jüri Ratase valitsuse moodustamise aegse koalitsioonierakondade kokkuleppega, et kogu sisekaitseakadeemia kolitakse Tallinnast Narva. Hiljem selgus, et paraku ei ole tegemist aruka ja vajaliku sammuga ning see tooks muret rohkem kui tulu. Suur kolimislubadus muutus Narva linna ehitatavaks sisekaitseakadeemia kolledžiks, mis keskendub sisejulgeoleku kadettide praktikale ja täiendkoolitusele, lisaks pakub oma ujulas narvalastele ujumise algõpetust ja lihtsalt ujumise võimalust linna ainsas kaasaegses basseinis. Igati mõistlik otsus.

Samamoodi läks maakondliku tasuta ühistranspordiga. Lõpuks sai ministri allkirja määrus, mis lubab ühistranspordikeskustel valida, kas jätkata juulist praegu kehtiva piletisüsteemiga või langetada hinda kuni 0 euroni välja. Kaotatud piletitulu asendab riigieelarveline suurem toetus.

Eesti on küll väike, mida me sageli rõhutame, aga oma väiksuses piirkonniti ka erinev. Ühistranspordikeskuste õigus otsustada, kuidas ja millise hinnaga korraldada maakondlikku bussiteenust, on samm mõistlikus suunas. Seda mitte põhjusel, et minister Simsoni koalitsioonipartner IRL ja selle esimees Helir-Valdor Seeder olid vastu kohustuslikult tasuta kohalikule bussiliiklusele. Kohapealne otsustamine lihtsalt on õige ja demokraatlik.

Nüüd peaks minister Simson astuma sammu edasi ja andma ühistranspordikeskustele otsustada, kas nad vähendavad bussipiletihinda või kasutavad riigi dotatsiooni liinivõrgu arendamiseks. Sest minister Simsoni eesmärk peaks olema ju, et ka hajaasustuses elav maainimene pääseks ühistranspordiga liikuma, et vajaliku suurusega bussid või väikebussid sõidaksid parimal vajalikul ajal ja vajalikus suunas.

Ja võibolla on mõnikord selleks üldse jagamisteenust pakkuv naabrimehe sõiduauto. Just sellise pilootprojektiga parlamendi e-Eesti toetusrühma ja Tanel Talve eestvõttel sügisel Saaremaal alustataksegi. •

ERR.ee võtab arvamusartikleid ja lugejakirju vastu aadressil arvamus@err.ee. Õigus otsustada artikli või lugejakirja avaldamise üle on toimetusel. Artikli kommentaariumist eemaldatakse autori isikut ründavad ja/või teemavälised, ropud, libainfot sisaldavad jmt kommentaarid.

Toimetaja: Rain Kooli



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: