"Pealtnägija": läbi Eesti käis massiivne kütusepesu ({{commentsTotal}})

Foto: ERR

Läände põgenenud Valgevene KGB endise majori kaasa toodud dokumendid näitavad, kuidas Eesti kaudu pesti puhtaks suurtes kogustes Vene bensiini, jättes idapiiri taga maksud maksmata. Isegi kui see kõik on Eestis ja Euroopas juriidiliselt korrektne, siis ilma Eesti ettevõtjate osaluseta, kes õigel hetkel partiide paberid ära vahetasid, poleks skeem saanud toimida.

41-aastane Andrei Moltšan on esmapilgul üks tuhandetest varjupaigataotlejatest Rootsis, kuid juba üle viie aasta Stockholmis redutanud mees teenis varem Valgevene KGB-s, kus kandis majori paguneid, vahendas "Pealtnägija".

2013. aastal erru minema sunnitud ja Läände pagenud eksohvitser väidab, et kodumaale naasmine on tema jaoks eluohtlik, sest ta paljastas ulatusliku maksupettuse, mille taga oli Vene maffia ning millele tegi "katust" Valgevene president Vladimir Lukašenka. Skeem läbis suures ulatuses ka Eestit.

Rootsi Raadio ajakirjanik Daniel Öhman ja tema kolleegid olid esimesed, kellele Moltšan näitas pabereid, mida ta nimetab enda elukindlustuseks. Kontrollimisel osutusid materjalid ehtsaks.

Dokumendid puudutavad 2007. aastal algatatud Valgevene KGB juurdlust naftasaaduste kahtlase ekspordi kohta Euroopasse. Uurimist juhtis just Moltšan.

"Saime infot, et vabamajandustsoonis asuv Vitebski ettevõte Chess-Bel tegeleb eeldatavasti bensiini salakaubaveoga Euroopa Liitu, hoidudes eriti suures mahus kõrvale tollimaksu tasumisest. Jutt on miljonitest dollaritest," selgitas Moltšan.

Skeemi võti on tegelikult lihtne: naftasaaduste eksport Venemaalt oli toona ja on ka täna maksustatud tolliga, kuid Valgevenele kehtib erand – kui toorbensiini imporditakse suurelt naabrilt enda sisetarbimiseks, ei pea makse maksma.

"Valgevene oli sellest maksust vabastatud. Bensiini reeksportimise, näiteks Euroopasse tagasiviimise korral oleksid nad pidanud maksma," ütles Öhman.

Kui naftatoodete eksport oli maksustatud, siis keemiatoodete oma mitte. Moltšani juurdlus näitaski, et Chess-Bel soetas maksuvabalt Vene toorbensiini Valgevene siseturu jaoks, aga edasi... .

"Chess-Bel puistab sinna teatud lisandeid, segab ära, laseb seista ja nimetab saaduse Ekoloniks. Ta ei nimeta Ekoloniks seda, mida ta ise bensiinile lisas, vaid see on kogu toote üldnimetus. /.../ See kallatakse uutesse tsisternidesse ja saadetakse Eestisse. Pärast kõigi nende pulbrite lisamist - räägin praegu veidi utreeritult - kirjutatakse saatelehtedele, et see pole enam bensiin. See on juba kütuselisand Ekolon-370. Seega vahetab Valgevene firma teadlikult kauba koodi ja nimetust ning kirjutab ekspordidokumentidesse teadlikult valeandmeid. See on võltsing," selgitas Moltšan.

Majandusekspert Raivo Vare sõnul oli see 2000. aastatel ja 1990. aastate lõpus tavaline praktika. Tema hinnangul käib taoline skeemitamine ilmselt tänaseni.

"Nii et see on n-ö mitte midagi erilist, see on suhteliselt levinud turupraktika olnud pikka aega. Aga nüüd antud juhul teeb selle eriliseks, et on ilmunud välja inimene, kes tuleb n-ö dokumendid näpu vahel tõestama, kuidas see toimib ja kuidas vastavate lähte- ehk siis - rõhutan - ekspordiriikide, mitte transiitriikide maksutulu baas selle all kannatab," selgitas Vare.

Kaks Eesti firmat n-ö pesid kütust

Seega ostab Valgevene firma maksuvabalt Vene toorbensiini, lisab sellele teatud kemikaale ja ristib saadud vedeliku ümber hoopis kütuselisandiks. Seejärel viib ta uue toote, mis sisuliselt on madala oktaanarvuga bensiin, Valgevenest välja maksuvabalt.

"Ootamatult hakati seda lahustit vedama tohututes kogustes Eesti kaudu Euroopasse ja Aafrikasse. Enne seda ei eksportinud Valgevene lahusteid peaaegu üldse, nüüd aga hakkas neid eksportima tuhandete tonnide kaupa," märkis Öhman.

Kütusepartiid, mida Moltšan uuris, läksid Eestis kahte firmasse: Alexela Terminal ja Eurodek.

"Pärast Valgevene piiri ületamist legaliseerisid kaks firmat bensiini, näidates, et see pole kütuselisand, vaid jälle bensiin. Nad justkui pesid selle puhtaks," ütles Moltšan.

"Nad legaliseerisid selle kütuse Euroopa Liidu territooriumil. Valgevene peitis ja varjas seda, Eestis see kahjuks pesti puhtaks ja legaliseeriti," sõnas Moltšan.

"See on ainult paberite küsimus. Ühed dokumendid olid kauba Valgevenest väljasaatmiseks, Eesti sadamas vahetati paberid lihtsalt ära. Enne oli kirjas, et see on lahusti. Nüüd pole see lahusti, vaid bensiin," selgitas Öhman.

Juriidiliselt on kõik korrektne

Maksu- ja tolliameti direktori asetäitja Külli Kurvitsa sõnul ei muudetud kütus Eestis legaalseks, vaid see tehti korrektseks.

"Ta tuleb Eestisse lahustina ja siin siis tuvastatakse, et tegelikult ei olnud tegemist lahustiga ja tuvastatakse, et tegemist oli tegelikult kütusega ja korrigeeritakse siis andmed vastavalt sellele, mis kaup on," selgitas Kurvits.

Vare tõdes, et juriidiliselt on kõik korrektne. "Ongi jokk! Täiesti jokk. Juriidiliselt on see täiesti korrektne sellepärast, et Eesti territooriumil on tegu täpse vastavusega sellele, mis n-ö de facto on," ütles ta.

Seega, Eesti ettevõtted justkui avastasid vea ja parandasid koodi õigeks. Kas sellele eelnevalt toimus kuskil idapiiri taga maksupettus, pole nende asi.

"Eesti seadusi oleme me kõiki täitnud, Euroopa Liidu seadusi me rikkunud ei ole. Meie käitume oma riigi seadustele vastavalt. Kuidas mingisugused ettevõtted, kellega meil igasugune suhe puudub, kaasa arvatud kliendisuhe, käituvad Valgevenes, see ei ole meie asi," kommenteeris AS Alexela Terminal juhatuse liige Aarto Eipre.

Eipre sõnul nemad otse Chess-Beliga ei suhelnud, sest kütus vahetas enne terminali jõudmist korduvalt omanikku. Samas näitab Moltšani tehtud väljavõte Valgevene tolli andmebaasist, et kaup läks Chess-Belilt otse Alexela Terminali ja ühtegi vahelüli ei paista.

"See asi toimus 11 aastat tagasi nii, et keegi täpselt ei mäleta. Aga antud juhul oli selle kauba koodiks antidetonaator. See oli bensiinilaadne saadus. See koodiga kauba käitlemine oli meil tolli lubades sees. Me võtsime ta vastu kui antidetonaatori, segasime ta kokku teiste bensiinidega ja saime selle tulemuseks bensiini oktaanarvuga alla 95," selgitas Eipre.

Tegelikult juba 2009. aasta kevadel rääkis "Pealtnägija", kuidas Eesti kütuseärimehed on nagu diskreetsed Šveitsi pankurid, kes hoiavad bensiini liigseid küsimusi esitamata ja vajadusel segavad kokku ehk blendivad.

"Kui hästi lihtsalt seletada, siis lähed baari, kanget jooki ei taha, päris vett ka ei taha, siis paljast džinni ei telli ja paljast toonikut ka ei telli ja palud endale džinntooniku teha. See on täpselt see sama, mida me tegelikult terminalis teeme kütuse erinevate komponentidega. Ja siis edasi võiks seda arendada sinnamaani, et kas tahad nelja või kaheksaga ehk kui kanget jooki just parasjagu tarvis on," kirjeldas Alexela juht ja omanik Heiti Hääl.

Aafrika riikidest said Eesti ühed suuremad ekspordipartnerid

Aastast 2004 oli Alexela Terminali osanik maailma üks suuremaid korporatsioone Trafigura, kelle tellimusel segati kokku kütust, mida eriala slängis kutsuti African Blend'iks. See on bensiin, mida arenenud riikides müüa ei tohi.

"See vastab tõele, et Aafrika riikide lubatud kvaliteedinormid on nendest turgudest, kuhu bensiini Paldiskist viiakse, kõige madalamad," ütles Hääl 2009. aastal "Pealtnägijale".

"Seal lisati neile igasuguseid muid aineid, nn lisandeid. Ja siis pandi laevade trümmidesse ja sõideti sellega kolm nädalat kuskil ookeanil või kolm kuud ka teinekord ja selleks ajaks, kui see laev sihtsadamasse jõudis, oli seal A76 kütus," selgitas Vare.

Paldiskis segati kokku miljoneid tonne ja mitmest Lääne-Aafrika riigist said järsku neil aastatel Eesti ühed suuremad ekspordipartnerid.

Spetsiifiline äri poleks toona suure tähelepanu alla sattunud, kui 2006. aastal poleks juhtunud Probo Koala katastroof. Paldiskist teekonda alustanud Trafigura erisegu vedanud tanker jättis Elevandiluurannikul maha toksiliste jäätmete laadungi, mis sattus kohalike aferistide tõttu prügimäele ning mürgitas kümneid tuhandeid kohalikke, kellest suri 17. Trafigura ei tunnistanud küll mingit süüd, aga maksis kompromissi korras kokku paarsada miljonit kahjude korvamiseks.

Moltšani Läände toodud paberid annavad samale loole ühe mõõtme juurde – nüüd on teada, et vähemalt osa sama kurikuulsa African Blend'i algmaterjalist jõudis Eestisse kahtlasel moel.

Dokumentides, mille Eesti toll uurija Moltšanile toona väljastas, on näha, kuidas sama, Chess-Beli eksporditud kütuselisand muutus Paldiskis bensiiniks ja segati kokteili hulka, mis saadeti edasi Togosse. Eipre tunnistas, et põhimõtteliselt on tegemist nn African Blendiga.

Teine Valgevene kütust Eesti kaudu eksportinud firma oli Eurodek Transiit, mis täna enam ei tegutse. Selle ettevõtte puhul on kõik samasugune, ainult et Eurodeki puhul oli tellija Gunvor. Tegu on maailma ühe tuntuma kütusevahendajaga, mille asutasid juba 1997. aastal oligarh Gennadi Timtšenko ja Rootsi suurärimees Torbjörn Törnqvist.

"Me ei tea, kas Gunvor teadis sellest skeemist kõike. Me ei tea, kas Eesti firmad teadsid sellest skeemist kõike. Aga me teame, et nad teenisid selle pealt. Nad osalesid selles ja ilma nendeta poleks seda skeemi olnud," ütles Öhman.

Vare tõdes, et suurem osa Venemaa toorme ekspordist on käinud skeemide abil. "Ja vastus teie küsimusele peitub n-ö eetilise maksiimina järgmises: ärme üldse selliste asjadega tegele sellepärast, et järsku seal on mingi sohk," lisas ta.

Kohus Moltšani materjale ei arutanud

Kütuseäri lõplikud kasusaajad peitusid Bahama ja Belize'i maksuvabade firmade taga, kuid operatiivandmetel tõmmati niite ikkagi Venemaalt.

"Kahtlustatakse, et tegemist oli Vene maffiaga, mis oli väga mõjuvõimas. /.../ Ma pole kindel, kas Eesti riik ja valitsus oleksid õnnelikud, kuuldes, et nende riik aitab kaudselt Vene kuritegelikel grupeeringutel vedada naftat salakaubana läbi diktaatorliku režiimiga Valgevene," kommenteeris Öhman.

Moltšani sõnul viisid kütusepettuse niidid lõpuks Valgevene presidendi Lukašenka ja tema lähemate kaastöötajateni, kes sisuliselt summutasid uurimise. Ehkki major saatis materjalid kohtusse, tehti ta seal lolliks.

"Oma otsustes jätab kohus tähelepanuta kõik ekspertiisid, mis kinnitavad, et tegemist on bensiiniga. Ei võetud arvesse ühtegi ekspertiisi. Kohus isegi ei arutanud neid. Mitte ei lükanud neid ümber, vaid isegi ei arutanud," rääkis Moltšan.

Kriminaalasi lõpetati, Moltšan sunniti varsti erru minema ja nüüd on ta maapaos, sest koju naasmine on tema sõnul ohtlik.

Tema kaasa toodud paberid kajastavad perioodi mai kuni juuni 2007, aga nii Moltšan kui ka Vare kinnitavad, et see on vaid pisike nire võrreldes kütusejõgedega, mis samal moel Venemaa naaberriikides puhtaks pesti. Ja summad ulatuvad kokku miljarditesse.

Öhmani sõnul kaotasid selles skeemis Venemaa maksumaksjad. "See on vargus. Vargus rahva tagant. Maksude maksmata jätmine on vargus," lisas ta.

Pärast Rootsi Raadio paljastusi sunniti Gunvori kaasomanik Törnqvist maha panema Rootsi aukonsuli amet Genfis, aga sellega kõik piirdub.

"Ma saan inimlikult aru, et me tahaksime, et kõik asjad oleksid nii võimalikult läbipaistvad ja nii ilusad kui võimalik, kuid tegelikkus, majanduslik tegelikkus reaalselt rahvusvahelisel turul on selline, et toorme eksportööride riikide naabritel sellise lähenemisega on võimalik ainult kaks optsiooni. Üks optsioon, et nii kaua kuni oma seadustega on korras, nende järgimisega, tuleb leppida mõningate asjaoludega nendepoolsetes tegevustes. Või teine optsioon on üldse nendega mitte äri teha. /.../ Aga ei maksa arvata, et see tegemata jääb sellepärast, et maailm tooret vajab," kommenteeris Vare.

Kui võrrelda antud lugu Danske Panga rahapesuga, siis siin on oluline vahe – kui rahapesu osas kehtisid selged reeglid, kuidas seda tõkestada, ja neid ilmselgelt rikuti, siis kütusepesu puhul Euroopa Liidu piires rikkumist ei toimunud.

Toimetaja: Merili Nael



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: