Ristil püstitati Eesti esimene disainmast Soorebane ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Disainmast
Disainmast "Soorebane". Autor/allikas: Urmet Kook / ERR

Elering püstitas möödunud nädalal Ääsmäe-Haapsalu ja Risti-Virtsu maantee ristmikule Eesti esimese disainmasti Soorebane.

Disainmasti näol on tegemist Harku-Lihula-Sindi kõrgepingeliini nurgamastiga.

Eleringi kommunikatsioonijuht Ain Köster ütles ERR-ile, et mast pandi püsti möödunud teisipäeval ning vooluga ühendatakse see augusti lõpus või septembri alguses.

"Tavapäraselt võetakse mastid n-ö kataloogist, kuid siin tuli teha kõvasti inseneritööd ja vaadata, kuidas kunstniku nägemus viia reaalselt ellu," ütles Köster Eesti esimese disainmasti kohta.

Köster lisas, et liini ehitus algas Sindist ja see on juba Ristini töös, kuid terve liin valmib aastavahetuse ajal.

"Ehitaja teeb seda lõikude kaupa, nii kuidas edasi jõuab ja siis lõigu kaupa pingestatakse, mitte ei pingestata tervet liini korraga," ütles Köster.

2016. aasta märtsis kuulutas Elering  koostöös arhitektide liiduga välja ideekonkursi, et leida sobilik kavand  kõrgepingeliini ühe nurgamasti rajamiseks disainmastina Kuistlema rabasse. 

Eestis esimesele omataolisele konkursile laekus kokku 18 võistlustööd. Lisaks Eestist laekunud ideekavanditele saatsid konkursile töid Austria, Taani ja Ühendkuningriigi arhitektid. Konkursi võitis ideekavand Soorebane, mille autoriteks on Part OÜ arhitektid Sille Pihlak ja Siim Tuksam.

 

Ideekavand "Soorebane", mille autoriteks on Part OÜ arhitektid Sille Pihlak ja Siim Tuksam. Autor/allikas: Elering.ee

 Soorebase mast:

  • Soorebase tipu kõrgus on 45 meetrit maapinnast;
  • Soorebane kaalub 33 tonni, tavaline sõrestikmast sellel kohal oleks kaalunud umbes 26-27 tonni;
  • Soorebase jõud jalgades ulatuvad kuni 300 tonnini;
  • Soorebase maksimaalne kere läbimõõt on 1,66 meetrit ja maksimaalne seina paksus 22 millimeetrit;
  • Soorebase eluiga on arvestuslikult 50 aastat, kuid reaalsuses on eluiga kindlasti pikem;
  • Soorebane valmistati Rumeenia tehases ja toodi Eestisse kolme rekkaga 11 osas, lisaks ka katteplekid, mis monteeritakse pärast jalgade ja 110 kV traaversi keevitamist tüve külge.

Toimetaja: Grete-Liina Roosve

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: