Komisjon soovib rikkujatelt juhtimisõiguse ära võtta üle kogu Euroopa Liidu

Euroopa Komisjon soovib luua üle Euroopa Liidu kehtiva süsteemi raske rikkumise korral juhtimisõiguse ära võtmiseks kogu liidu piires. Ühtlasi soovib komisjon langetada veoauto juhilubade väljastamise vanusepiiri.
Liiklusohutuse muudatuste paketis soovib Komisjon kehtestada ka kogu Euroopa Liidus kehtiva digitaalse juhiloa. Uute eeskirjadega soovib Komisjon algajatel juhtidele kehtestada kaheaastane katseaeg ja alkoholijoobes juhtimisele kehtestada nulltolerants.
Samuti soovib komisjon lubada noortel alates 17. eluaastast sooritada sõidueksamit ja sõidukogemuse saamiseks juhtida sõidu-või veoautot juhiluba omava isiku kõrval.
Muudatuse järel saaks juhiloa omandanud noored töötada peale 18. eluaastat elukutselise autojuhina, mis leevendaks komisjoni hinnangul kutseliste autojuhtide nappust. Praeguse seaduse järgi peab Eestis veoauto juhiloa saamiseks olema vähemalt 21 aastat vana.
Ühtlasi tahab komisjon hinnata juhtide terviseseisundit seniselt sihipärasemalt.
Praegu jäävad paljud Euroopa Liidus mitteresidentidest liiklusrikkujatest karistuseta, kuna neid kas ei suudetud tuvastada või nad ei täitnud neile määratud karistust. 2019. aastal jäi karistamata ligikaudu 40 protsenti rikkujatest.
Lahenduse leidmiseks soovib komisjon luua uue süsteemi, mis lubab liikmesriigi otsusel liiklusrikkujalt võtta juhtimisõiguse kogu Euroopa Liidu piires.
Praegu kehtiva regulatsiooni kohaselt ei saa raske rikkumise järel juhtimisõiguse ära võtmisel seda üle Euroopa Liidu täitmisele pöörata, kui rikkumist ei pandud toime riigis, kus juhile luba väljastati.
Komisjon soovib selle lahendamiseks ka õiguskaitseasutustele juurdepääsu riiklikele juhilubade registritele.
Ettepanek hõlmab raskeid liiklusrikkumisi, nagu lubatud sõidukiiruse ületamine, sõiduki juhtimine alkoholi- või narkojoobes ning surma või raske kehavigastuse põhjustamine mis tahes liiklusrikkumise tagajärjel.
Toimetaja: Barbara Oja