Viis aastat valideerimist – kas ainult kiusu pärast? ({{commentsTotal}})

Tallinna ühistranspordikaardi valideerimine.
Tallinna ühistranspordikaardi valideerimine. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Tallinna tehnikaülikool koostöös Tallinna transpordiametiga esitab lähikuudel ettepanekud Tallinna liinivõrgu muutmiseks, mille jaoks hankisid nad maksu- ja tolliametilt andmed ka elanike töö ja elukohtade ning kodu ja kooli vaheliste seoste kohta. Validaatorid on Tallinna ühistranspordis olnud kasutusel juba 2012. aastast, mistõttu tekib küsimus, et milleks neid andmeid seni üldse koguti, kui liinivõrgu analüüsimiseks ja sellele parendusettepanekute tegemiseks oli vaja andmeid riigi andmekogudest juurde küsida.

"Ei ole olemas üht head andmebaasi, mille alusel selliseid analüüse teostada, vaid ainus võimalus ongi kasutada mitmeid, neid siis omavahel võrreldes ja analüüsides. Igas andmestikus peituvad mingid vead, seetõttu annavadki alati erinevad allikad parema tulemuse kui vaid üks," selgitas Tallinna tehnikaülikooli mehaanika ja tööstustehnika instituudi logistika ja transpordi teaduskeskuse transpordiplaneerimise professor Dago Antov ERR-ile.

Siiski, päris niisama ikkagi valideerimisandmeid selle viie aasta jooksul kogutud ei ole. Puhtalt piletisüsteemi andmetel põhineva uuringu on transpordiamet koostöös TTÜ-ga sõitjate nõudlusest lähtuva hinnangu saamiseks olemasolevale liinivõrgule juba teinud. Transpordiameti juhi Andres Harjo sõnul olid paljude Tallinna ühistranspordi iganenud liinivõrku kritiseerinud inimeste meelehärmiks tulemused positiivsed ja enamuses tänaseid sõite arvestavad.

"Näitena võib tuua asjaolu, et hommikusel tipuajal saab üle 70 protsendi inimestest sihtkohta ilma ümberistumiseta ning umbes 20 protsenti ühe ümberistumisega. Loomulikult ei saa öelda, et tänane liinivõrk on täiuslik, sest see ei pruugi toetada tänaste autokasutajate liikumisvajadusi," selgitas Harjo. Seepärast pöörduski Tallinna transpordiamet põhjalikuma analüüsi tegemiseks koostöös TTÜ-ga riigi andmekogude poole.

Samal ajal tekib küsimus, miks hakati kõigi nende aastate jooksul kogutud piletisüsteemi andmeid liinivõrgu parendamise eesmärgil põhjalikult analüüsima alles nüüd. Nii Antovi kui ka Harjo sõnul on põhjus lihtne – pikem periood andmeid annab usaldusväärsema tulemuse. "Kasutame just n-ö pikemat aegrida, et näha ka muutusi ja trende ning seega välistada juhuslikkust, mis seoses tasuta sõiduga on muutunud suuremaks," ütles Antov.

Ainult piletisüsteemiga kogutud andmete põhjal on praegu võimalik vaadata seda, millised on sõitude arvu muutused päevade ja kellaaegade lõikes ning millised on korrespondentsid ehk kust kuhu sõidetakse. "See näitab teatud määral praeguse liinivõrgu vastavust nõudlusele. Kui kasutus on suur, siis võib eeldada, et liin on vastuvõetav. Kui kasutus on väike, siis uurime edasi, mis on selle põhjused – vale marsruut, liiga pikk sõiduaeg, palju ümberistumisi või lihtsalt vähe inimesi, kes seda ühendust vajavad," selgitas Antov.

Hangitud andmekogude kasutusvõimalused ulatuvad ühistranspordivõrgust kaugemale

Uuring piletisüsteemi ja riigi andmekogude koondanalüüsiga, mis valmib oktoobriks-novembriks, selgitab Antovi sõnul välja, milliseid uusi ühistranspordiühendusi oleks vaja ja kuidas neid tekitada. "Kas ühendada mingid olemasolevad liinid või pikendada midagi kuhugi või muuta marsruute, et ühendus muutuks atraktiivsemaks."

Seesama uuring on tegelikult ka samm lähemale riigi käsutuses olevate andmekogude kasutuspotentsiaali avastamisele suurandmete kontekstis. Antovi sõnul ei kujuta sageli üks andmehaldaja ette, et tema käsutuses olevaid andmeid võiks kasutada ka mingil muul eesmärgil. "Riigi andmebaasidest võiks pikalt rääkida, aga siinkohal vaid üks asjaolu – kui riigi suundumus on see, et järgmine rahva ja elamuruumide loendus viia läbi registripõhiselt, siis on igasugune tegevus suurandmetega kasulik, et ka seal võimalikke peituvaid "häireid" registreerida."

Samas ei pea Harju sõnul selle uuringu jaoks hangitud andmekogude kasutusvõimalused piirduma ainult ühistranspordivõrgu analüüsimisega. Kasutuspotentsiaali on mujalgi. "Andmete kogum koos riigiregistritest saadud andmetega annab võimaluse tulevikus hinnata ka linnaplaneerimise seisukohalt võimalike arengualade ligipääsetavust ning pendelrände vajaduse vähendamist," märkis Harjo.

Ilma valideerimiseta kobaksid ühistranspordi planeerijad pimeduses

Ühena oma valimislubadustest lubab Isamaa ja Res Publica liit vabastada linnakodanikud ühistranspordis valideerimise kohustusest, mille vajalikkus on tasuta ühistranspordi kontekstis paljudele linnakodanikele arusaamatuks jäänud. Harjo sõnul tähendaks aga see, kui ühistranspordi kasutajad jätavad oma sõidu registreerimata, tegelikult seda, et ühistranspordi planeerijad ei saa edaspidi nende vajadusega arvestada.

"Isegi kui kogu Eestis muudetakse ühistransport tasuta kättesaadavaks, jääb valideerimiskohustus endiselt kehtima selleks, et hinnata liinivõrgu kohasust ja võimalike muudatuste kehtestamise vajadust," märkis Harjo. Ka Antov leiab, et valideerimise olemasolu on vähemasti sellest aspektist vaadates ikkagi väga kasulik ja vajalik. "Kuigi see andmestik ei ole ega saagi olla ainus liinivõrgu analüüsimisel," lisas ta.



ojasoo ja EV100
Kersti Kaljulaid

President: ka Tiit Ojasoo väärib andestust

President Kersti Kaljulaidi sõnul ei tähenda teater NO99-le tehtud ettepanek lavastada Eesti Vabariik 100 presidendi vastuvõtt vägivalla heakskiitmist. Ühtlasi leidis president, et Tiit Ojasoo tehtut ei saa küll unustada, kuid ka talle tuleks andestada.

uudised
XII noorte laulupidu

Graafikulugu rahvaarvu tõusu taustal: milline on Eesti elanikkond?

Eesti rahvaarv kasvas 2018. aasta 1. jaanuariks võrreldes mullusega 3070 inimese võrra ehk 0,2 protsenti, eelkõige tänu Eestisse tagasi saabunud inimestele. Milline näeb aga meie rahvastik välja seni värskeimate detailsete ehk 2017. aasta alguse andmete põhjal?

Külm ei tapa viirusi ja külmalaine ajal nakatumine ülemiste hingamisteede viirushaigustesse hoopis suureneb.

Külmetushaigusi pole olemas ja külm ei vähenda viirushaigusi

Ilm läks külmemaks ja ERR Novaatori lugejad on kahe päeva jooksul meilt neljal korral küsinud, kas külm tapab pisikuid ja kas nüüd väheneb külmetushaigustesse nakatumine? Vastused on ehk üllatavad ning paraku päris mitte see, mida ilmselt oodatakse.

RMK peakontor Toompuiesteel

Riigiasutuste kolimise plaan hakkab ilmselt osaliselt nurjuma

Valitsuse plaan viia lisaks läinud aastal kokku lepitud tuhandele töökohale Tallinnast ära veel 13 asutuse keskkontorid, hakkab liiva jooksma. Mõned kolimised ootavad küll ees, kuid riigihalduse minister Jaak Aabi soovitud mahtu ministeeriumid ei toeta.

Piret Pormeister Otepääl suusatamise maailmakarika etapil.

Teadlane vastab: miks Otepääl sajab lund, aga Tartus vihma?

On koolitarkus, et mägede kõrgusvööndilisuse tõttu muutuvad olud kõrguse suurenedes üha külmemaks. Tasase Eestimaa metsased künkad ei tundu olevat miski, mis niiväga kohalikku ilmastikku mõjutaks – õhumassid ju libisevad neist sujuvalt üle, mitte ei põrku vastu kiviseina nagu Alpides – või nii vähemalt arvab Novaatori toimetajate käest uurinud lugeja. Miks vähem kui 100-meetrine kõrguste vahe põhjustab juba olulise erinevuse temperatuurides ja lumikattes?

ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: