Aastal 2030 võib saada trammiga Jürisse, Tabasallu, Viimsisse ja Maardusse ({{commentsTotal}})

{{1517215680000 | amCalendar}}

Harjumaa Omavalitsuste Liit tellib uuringu, millest peaks selguma, kas on mõistlik rajada Tallinnast trammiliinid Jüri, Viimsi, Maardu ja Tabasalu suunal. Transpordispetsialistid hindavad ideed sotsiaalpoliitiliselt heaks, kuid äriliselt küsitavaks.

Harjumaa omavalitsused on veendunud, et pärast aastat 2030 võiks tramm sõita Tabasallu, teisel pool Jüri, Maardu ja Lasnamäeni, piki rannikut aga Viimsisse, vahendas "Aktuaalne kaamera".

"Kui tulemus kinnitab seda, et trammivõrk ei ole selles võtmes kallis ja seda tasub arendada sotsiaalmajanduslikust aspektist lähtuvalt, siis ma arvan, et 10-20 aasta jooksul me suudaks selle võrgu ka Tallinnas välja ehitada," rääkis Harjumaa Omavalitsuste Liidu tegevdirektor Joel Jesse.

Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) teetehnika lektor Ain Kendra ütles, et Jürini ulatuv trammiliin on loogiline, sest mõlemal suunal on reisijaid. Viimsi on tema hinnangul problemaatiline, kuna Viimsis puuduvad töökohad ja Kadriorust Pirita Selverini ulatub reisijate mõistes pommiauk.

Kendra soovitab võtta eeskuju Helsingi ümbrusest - soomlased tekitasid kõigepealt ekspressbussi- ja seejärel trammiliinid.

"Soomes on Helsinki ringtee peal Jokeri liin, mis käivitati bussiliinina. Ja alguses kohe selge visioonina, et juhul kui rahvast on piisavalt vedada, siis lähevad üle trammile. Nüüd ollaksegi jõudnud sellisesse faasi, et järk-järgult asendatakse see busiliin trammiliiniga selgitas Kendra.

Tallinna linnatranspordi juht Enno Tamm meenutab trammiliinide rekonstrueerimist pealinnas. Iga jooksva kilomeetri taha tuleb kirjutada miljon.

"Trammiliiklus on kallis. Kui me võtame oma kogemuste järgi viimaste trammiliinide rekonstrueerimise keskmise, siis tuleb öelda, et alla miljoni euro jooksva kilomeetri rajamine ühte niiti ei ole mõeldav," selgitas Tamm.

Tallinna ümbruses tuleks ehitada sildu või isegi viadukte, seetõttu maksaks kilomeeter pigem kaks miljonit eurot. Tramm maksaks samuti üle kahe miljoni, pluss amortisatsioon. Veel lisanduvad peatuste, alajaamade, juurdepääsuteede ja muud kulud.

"Siin tuleb igal juhul kaasata riigieelarvelisi vahendeid ja suure tõenäosusega Euroopa Liidu struktuurifondidest saadavaid toetusi," ütles Tamm.

Hoolimata tuntavast skepsisest ei ütle kumbki asjatundja, et idee oleks halb või teostamatu, vaid pigem keskkonna, elanike ja elukeskkonna seisukohalt tervitatav.

Harju Elu kirjutab, et Tallinnas ja pealinna lähivaldades hakatakse üsna pea läbi viima jätkusuutliku linnaliikluse uuringut, millega soovitakse teada saada, kas nn kuldse ringi valdade ja pealinna ühendamine trammiliiklusega on tasuv ja mõistlik lahendus.

Uuringu lähteülesandes pakutakse Harju maakonnaplaneeringu eeskujul välja küll võimalikud trammiliinid, kuid uuringu tegijale jäetakse siiski vabad käed, sest tulemused võivad praegustest teadmistest-ennustustest üpris palju erineda.

Harju maakonnaplaneeringus 2030+ on välja toodud trammitranspordi koridorid: Tallinn-Lennujaam-Mõigu-Jüri; Tallinn-Lasnamäe-Maardu; Tallinn-Tabasalu; Tallinn-Haabneeme; Tallinnas pakutakse välja ka Tondi trammiliini pikendus Järve keskuseni ning Mustamäe ja Väike-Õismäe ühendamine kesklinnaga; samuti ei pruugita Lasnamäe puhul piirduda vaid ühe liiniga, vaid kaalutakse laiema liinivõrgu rajamist.

Uuringu valmimise lõpptähtajaks on aasta 2020 ning seejärel suunatakse fookus trammiliinide rajamisele, mis peaks valmis ehitatama 10-20 aastaga ehk aastatel 2030-2040.

Toimetaja: Urmet Kook, Merili Nael, Vahur Lauri



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: