Tallinn keelas Briti fotograafi näituse välireklaamid
Tallinna ettevõtlusamet käskis kõrvaldada linnapildist välireklaamkandjatelt Briti kunstniku, fotograafi ja filmitegija Alison Jacksoni kunstinäituse "Tõde on surnud" reklaamid, sest need on ameti hinnangul vastuolus reklaamiseaduses sätestatud nõuetele, mille kohaselt ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega.
Vastavalt ettevõtlusameti ettekirjutusele tuleb reklaamid kõrvaldada välireklaamkandjatelt kolme päeva jooksul ettekirjutuse kättesaamisest.
OÜ Megameedia Grupp 6x3 tüüpi välireklaamkandjatel Tallinna erinevates linnaosades eksponeeritakse Alison Jacksoni kunstinäituse reklaami "Tõde on surnud". Ühes reklaamis on kujutatud äratuntavalt Walesi printsessi Dianat, kes eksponeerib siivutut käemärki ning teises reklaamis on kujutatud äratuntavalt Ameerika Ühendriikide president Donald Trump koos poolalasti naisega.
Tallinna ettevõtlusameti juhataja Kairi Vaher märkis, et sõltumata sellest, et eksponeeritakse kunstinäituse reklaami ja kunstniku väljendusvabadus ei ole piiratud, on avalikus linnaruumis reklaami eksponeerimisel vajalik järgida üldtuntud moraalinorme.
"Fotonäituse külastamiseks ja seal eksponeeritud taieste vaatamiseks on igal isikul õigus ja valikuvabadus erinevalt sellest, kui eksponeeritakse avalikus linnaruumis kunstinäituse reklaami ja sellega puutuvad kokku ka alaealised," selgitas Vaher reklaami kõrvaldamise ettekirjutuse põhjuseid.
Jacksoni fotodel kasutatakse kuulsuste teisikuid. Vaheri sõnul ei ole oluline, kas fotol kujutatud isik on tegelikult Walesi printsess Diana või Ameerika Ühendriikide president Donald Trump või mitte, kuna foto autori poolt loodud sarnasus nimetatud isikuga on olnud teadlik tegevus. "Oluline ei ole ka kunstniku tegelik taotlus või eesmärk kunstiteose loomisel," märkis ta.
Vastavalt reklaamiseadusele (§ 3 lg 4) ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega. Niisamuti ei tohi reklaamis kujutada isikuid seksuaalobjektina, sisaldada sobimatut alastust ega kasutada seksuaalse alatooniga väljendeid ja kujundeid. Ühtlasi sätestab seadus, et reklaamis ei tohi ilma isiku eelneva kirjaliku nõusolekuta viidata isikule ega mis tahes viisil kasutada isikut, sealhulgas tema häält, kujutist või pildimaterjali tema kohta.
Fotografiska: linn asendab arutelu keeluga
Fotografiska Tallinn, mis Jacksoni näituse Tallinnasse tõi ning reklaamikampaania korraldas, hinnangul on ettevõtlusamet ülereageerinud.
"Planeerisime kampaaniat heas usus, et oleme järginud reegleid ja toonud linnatänavatele osa meie kunstinäitusest. Plakateid selgelt täiendatud näitust puudutava lisainfoga. Nii ei tohiks ühelgi möödujal tekkida kahtlust, kas tegu on tõeste fotodega või mitte," ütles Fotografiska Tallinna tegevjuht Margit Aasmäe ERR-ile saadetud kommentaaris.
Aaasmäe sõnul on Fotografiska Tallinna üheks eesmärgiks fotokunsti jõu abil tekitada ühiskonnas diskussiooni, seda isegi siis, kui teemanurk on ootamatu või ebamugav.
"Meil on hea meel, et diskussioon on ühiskonnas ka tekkinud, aga oleme üllatunud, et see jätkub arutelu asemel sedapuhku hoopis keeluga," märkis Aasmäe.
Küsimus on tegelikult ka laiem – digimaailmas, ka tõsiseltvõetavates uudiskanalites, levivad sarnased fotod, teinekord ka paljastavamad; lisaks ka väärinfo, mis jõuab eelduslikult veelgi rohkemate inimesteni kui näituse reklaamplakatid, lisas ta.
Vaatamata eriarvamusele lubas Aasmäe, et alates reedest Alison Jacksoni näituse "Tõde on surnud" reklaamplakateid Tallinna linnatänavatel enam ei näe.
Härm: selline asi viib välja tsensuurini
Kunstiteadlane Anders Härm leiab, et kunstiteoste ja müügireklaamide hindamine samadel alustel viib välja tsensuurini.
"Mulle tundub, et mingisuguse kirjaliku teksti lisamine, et "vaadake, et see siin ei ole seksistlik kujutis mehest ja naisest, vaid see siin on hoopis šampoonireklaam", see justkui legitimeerib igasugused kujutised," märkis Härm "Aktuaalsele kaamerale".
"Mulle tundub, et tegelikult oleks vaja mingisuguseid semiootilisi ja kunstiteaduslikke eksperte kaasata. Okei, kui nad tahavad sellisel moel hakata avalikult levitatavaid sõnumeid tsenseerima, siis palun. Aga teeme seda juba eksperte kaasates ja analüüsime, milliseid kujutisi siis levitatakse," lisas Härm.
Vaata reklaamifirma Kontuur Leo Burnett juht Urmas Villmanniga tehtud värvikat stuudiointervjuud:
Toimetaja: Marko Tooming, Merit Maarits