Poola investeerib Rail Balticul liikluse kiirendamisse 1,3 miljardit
Poola investeerib koostöös Euroopa Liiduga Rail Balticu trassile jääva Bialystoki ja Elki vahelise raudteelõigu moderniseerimiseks 1,3 miljardit eurot, misjärel peaks reisirongid saama sõita sellel kuni 200 kilomeetrit tunnis.
Pärast sajakilomeetrise lõigu rekonstrueerimist ja teise rööpapaariga varustamist aastaks 2029 saab Elkist Białystokki 55 minutiga, vahendas Poola ajaleht Gazeta Wyborcza taristuminister Dariusz Klimczaki sõnu.
Projekti elluviimiseks kuulutati välja kuue miljardi zloti (ligikaudu 1,3 miljardi euro) suurune hange, mida suures osas rahastatakse Euroopa Ühendamise Rahastu (Connectin Europe Facility, CEF) toel. Hankes välistatakse kolmandatest riikidest pärit pakkujad, järgides Euroopa Kohtu hiljutist otsust, mis suurendab projekti elluviimise turvalisust ja kvaliteeti, teatas Gazeta Wyborcza.
Projekti raames rajatakse kaheksa jaama ja kümme uut peatuskohta, kusjuures kõik jaamad ja peatuskohad saavad tänapäevased platvormid, mis on ligipääsetavad ka erivajadustega inimestele. Projekti eripära on ühel tasapinnal ülekäikude asendamine viaduktide ja tunnelitega, mis suurendavad nii rongi- kui ka maanteeliikluse ohutust. Kokku ehitatakse 20 maanteeviadukti, 12 raudteeviadukti ja 12 tunnelit jalakäijatele.
Piirkonna infrastruktuuri moderniseerimist toetavad ka uued tehnilised lahendused. Näiteks rajatakse Białystokisse uus kohalik liiklusjuhtimiskeskus (Lokalne Centrum Sterowania), mis asendab senised jaamadest juhitavad süsteemid. Samuti paigaldatakse kogu lõigu ulatuses kaasaegsed arvutipõhised rongiliikluse juhtimisseadmed, mis tagavad rongiliikluse sujuvuse ja turvalisuse.
Lõigu rekonstrueerimine parandab ka kaubaveo tingimusi, kuna uued rööpad ja jaamad võimaldavad kuni 750-meetrisi kaubaronge ja nende liikumist kiirusega kuni 120 km/h.
Elk on esimene suurem linn pärast Leedu-Poola piiri, kust rong suundub edasi lõuna suunas Bialystokki ning seal edasi edelasse jäävasse Varssavisse.
Toimetaja: Mait Ots