Maanteeamet: bussis, kus on turvavöö olemas, tuleb see ka kinnitada
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson tõdes, et kuigi enamik täna Eesti teedel liikuvatest bussidest on varustatud turvavöödega, siis neljandik reisijates siiski ei kasuta turvavarustust, kuna neil puudub, kas harjumus või nad lihtsalt unustavad vöö kinnitada.
Kirke Williamsoni sõnul peavad alates 1997. aastast tehasest välja sõitnud reisibussidel olema turvavööd. Lisaks sellele ütles Williamson, et kõikides bussides, kus on turvavööd olemas, tuleb need ka kinnitada, kuna liiklusseaduse kohaselt ei tohi juht vedada reisijat, kes ei järgi liiklusseaduses sätestatud turvanõudeid, mille hulka kuulub ka turvavöö kasutamine.
"Bussijuhil kohustust öelda ei ole, et palun pange turvavöö kinni, kuid ta ei tohi sõidutada reisijat, kellel turvavöö kinnitatud ei ole. Seega on igati asjakohane, kui bussijuht sõitjale pileti ulatamisel, seda kontrollides või sõitu alustades antud liiklusreeglit meenutab," selgitas Williamson.
Erandina võib turvavöö kinnitamata jätta hädaseisundi korral või täiskasvanud sõitja, kelle süles on sõidu ajal alla seitsmeaastane laps. Viimasel juhul peab lapsega reisiv täiskasvanu istuma kaugemal kui bussi esimene istmerida.
"Alates 2013. aasta lõpust on turvavöödega varustatud busside kasutamine seatud kohustuslikuks nõudeks ka kõikide maakonnaliinide vedaja valimiseks läbiviidavatel riigihangetel," märkis Williamson.
Eestis on registreeritud 4772 bussi, neist 1623 on väljalaskeaastaga kuni 1998. Sestap pole praegu 34 protsendil bussidest turvavöid baasvarustuses.
"Sellest 34 protsendist on rohkem kui pooltel registrikanne peatatud ehk liikluses on tänasel päeval 799 bussi, millel ei ole turvavööd tehase poolt ettenähtud," täpsustas Williamson, kes aga lisas, et suurematel vedajatel peavad kõik bussid olema turvavöödega siiski varustatud.
Samas nentis maanteeameti spetsialist, et ühistranspordi kasutajate seas on grupp inimesi, kes ei kinnita mitte kunagi turvavööd. "On kolme tüüpi reisijaid, need kes kohe istmele istudes kinnitavad turvavööd, need kes kinnitavad siis, kui bussijuht neil seda palub teha ja kolmas tüüp reisijaid ei kinnita kunagi bussiga reisides turvavööd," rääkis Williamson.
Maanteeameti andmetel kasutab turvavööd bussides, kus see on olemas, reeglina vaid 23 protsenti sõitjatest. Bussiga sõitjate puhul on ka teadlikkus turvavöö kinnitamise nõudest tagasihoidlik. Sellest, et turvavöö tuleb kinnitada turvavööga varustatud bussi istekohal, on teadlik vaid 59 protsenti sihtrühmast. Samuti tuuakse turvavöö mittekinnitamise põhjusena sagedamini välja unustamist ja harjumuse puudumist.
"Küll tuleb tõdeda, olles ise bussiga reisija, et kui bussijuht palub reisijatel turvavööd kinnitada, siis enamik nii ka teeb," sõnas Williamson.
Eile öösel sõitis Jõhvi-Tartu-Valga maantee 8. kilomeetril Puru küla lähedal kraavi reisibuss. Ida prefektuuri operatiivjuht Tarvo Kruup ütles õnnetuse asjaolusid kommenteerides, et esialgsete vaatluste kohaselt ei kasutanud kõik reisijad korrektselt kohustuslikku turvavarustust.
Kuna liiklusõnnetuse tagajärjel said kaks reisijat raskeid kehavigastusi, alustati antud juhtumi kohta kriminaalmenetlus karistusseadustiku § 422 lõige 1 alusel, mis käsitleb sõidukijuhi poolt liiklusnõuete ja sõiduki käitusnõuete rikkumist, millega on ettevaatamatusest tekitatud inimesele raske tervisekahjustus või põhjustatud inimese surm.
Toimetaja: Allan Rajavee