Jaekettide kõrvale kerkib iseseisvaid toidu kojuvedu pakkuvaid e-poode ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Balti Jaama e-turult kaupa tellides saabub see suures pruunis paberkotis.
Balti Jaama e-turult kaupa tellides saabub see suures pruunis paberkotis. Autor/allikas: ERR

Jaekettide e-poodide võidukäik on nakkav: oma äri on püsti pannud ka mitmed uued tegijad, kes teevad koostööd erinevate tarnijatega. Kõigil on ambitsiooni laieneda nii sortimendis kui tarnepiirkonnas.

Jaanuaris alustas tegevust kojuvedu pakkuv e-pood Freshgo. Muljetavaldava kaubavalikuga - 34 000 artiklit - e-pood ei baseeru üksnes ühe kaupmehe toodangul. Koostööpartnereid on kümmekond ja see nimekiri täineb tegijate sõnul pidevalt.

Freshgo üks suuremaid koostööpartnereid on Stockmann, kel endal e-pood puudub, ent Freshgo vahendab ka paljude talu- ja väiketootjate ning hulgimüüjate kaupa, seega on nende sortiment üksjagu erinev jaekettide pakutavast, ehkki tänu koostööle hulgifirmadega saab ostleja omale soovi korral ka tavalist piima-leiba jm elementaarkaupu koju tellida.

"Mõte tuli sellest, et sellise platvormiga, nagu meil tänaseks on, ühendame lisaks supermarketikaubale ka turukauba ja väiketootjad tarbijatega. Mõte oli, et tarbija saaks erinevate tootjate kauba kõik ühest kohast kätte ega peaks ise mööda mitut poodi käima. Eesmärk on selge eristumine teistest," kirjeldab Freshgo logistikajuht Hando Kranich.

Kranich sai oma kogemuse Omniva kullerteenuste osakonna juhatajana, vastutades toiduvedude eest, kuid kuna Omniva otsustas selle teenuse osutamise lõpetada, otsis Kranich endale uut rakendust. Oskused toiduvedude logistikat korraldada oli ju olemas. Siiski tunnistab Kranich, et initsiatiiv Freshgo loomiseks tuli suuresti nende ettevõtte omanikult, suurettevõtja Margus Linnamäelt, kes lisaks meedia-, apteegi-, ostu-müügi- ja kinnisvarakuulutuste äris tegutsemisele peab ka tootmistalu.

Kullerid oma palgal

Kullerid on ettevõttes endal palgal, mitte ei kasutata sisseostetud teenust. Ja tööd kulleritel jagub, sest ehkki ettevõttel on Laagris keskladu olemas, tuleb enamik kaupu tellimuse saabudes ikkagi linna pealt kokku korjata, kuivõrd kiirestiriknevat kaupa lattu valmis ei varuta. Poole ettevõtte 30 töötajast moodustavadki praegu kullerid. Samas ei välista ettevõte tulevikus koostööd mõne kullerfirmaga.

"Inimene saab meie platvormis valida erinevate müüjate ja toodete vahel, paneb seal omale ostukorvi kokku. Siis me vastavalt parnetritele, kelle kaup on korvi tõstetud, toome tooted enda terminali, paneme üheks ostuks kokku ja tarnime kliendi enda soovitud ajal talle koju," kirjeldab Kranich tööd eri kaupmeeste vahel.

Praegu lubab Freshgo tarnida kauba kliendini nelja tunniga, vastavalt kliendi valitud ajale tunnise välbaga. Soov on aga teenuse kiirust tõsta.

"Tahame jõuda kiirema tulemuseni, et pakkuda kliendile päris poeskäimiskogemust – kui tuleb ostumõte, siis kahe-kolme tunniga jõuaks juba ostukorv koju," ütleb Kranich.

Praegu pakub e-pood kojuvedu vahemikus kella 12-21, ent ka see on avardumas.

Paar nädalat tagasi üksnes sotsiaalmeediareklaamil alustanud ettevõtmine on juhtide sõnul praeguseks juba mühinal käima läinud, ehkki veel ebastabiilne.

"See on nii kõikuv. Mõni päev läheb mööda nii, et on vaid mõned tellimused, teine päev tuleb tellimusi juba poolsada. Huvi on suur," ütleb Kranich.

Nagu turul tavaline, algab ka Freshgol tasuta kojuvedu Tallinna piires 40-eurosest ostukorvist, kaetud on ka mõned Tallinna-lähedased asulad: Viimsi, Peetri, Laagri, Tabasalu, Tiskre ja Harkujärve. Suurettevõtja Margus Linnamäe omanduses oleval ettevõttel on ambitsioonikad plaanid kiireks laienemiseks.

"Tahame teenust laiendada praegusest piirkonnast kaugemale, ja mitte ainult Harjumaale. Tahaksime võimalikult kiiresti jõuda kaugemale, praegu see teenus mujal praktiliselt puudub," ütleb Kranich. "Selle aasta jooksul loodame jõuda saja tellimuseni päevas või rohkem, see võiks olla täiesti reaalne."

Ettevõte pöörab tähelepanu ka keskkonnasäästule: kullervedu hakatakse tegema muuhulgas elektriautoga ja kilekottide asemel töötavad insenerid kojuveoks välja korduvkasutatavaid pakendeid.

Pool pätsi leiba tasuta koju

Möödunud aasta lõpus hakkas e-poe kojuvedu pakkuma ka suvel tegevust alustanud Balti Jaama turg. Kuivõrd turg kuulub Astri grupi ketti, ühendas emafirma turu e-poe oma veebikaubamajaga, kus on kõik nende kaubanduskeskused koos. Nõnda saab turukauba ostja ka muud kaupa oma ostukorvi valida.

Et e-turgu edukalt käivitada, pakub Balti Jaama turu leht praegu tasuta kojuvedu ilma ostukorvi miinimummaksumuse nõudeta. Ehk sisuliselt võib endale tasuta koju tellida ka näiteks ainult pool pätsi Muhu leiba või purgi sinepiräimi. Koju tuuakse kaubad kuni seitsme kilomeetri raadiuses Tallinnast.

Astri e-kaubanduse müügjuht Marleen Kirss kinnitab, et kojuveo kulu läheb nende kui platvormi pakkuja arvele, leivaküpsetajalt või kalatöötlejalt seda sisse ei kasseerita.

"Nagu kõigil e-kaubanduses, on ka meil nii, et platvorm ehk e-pood vastutab transpordi eest," ütleb Kirss. Kullerveoks teeb Astri koostööd mitme eri firmaga, oma palgal kullereid ei hoita.

Eri turumüüjatelt kaupa tellides pakib igaüks selle oma väikesesse paberkotti, kogu tellimus saabub kliendini suures pruunis paberkotis.

Balti Jaama turu tarneaeg on ilmselt lühim, mida keegi pakub: e-turul esitatud tellimus komplekteeritakse tunni jooksul ja paari tunniga tuuakse see juba kliendile koju kätte.

See pärsib ka teenusepiirkonna olulist laienemist. "Kõik kaup peab jõudma värskelt kohale," rõhutab Kirss.

Praegu on Balti Jaama e-turul kaupa veel vähe, kõigest mõnisada. Kui aga turuhooaeg taas pihta hakkab, laieneb ka kaubavalik, iseäranis värske kraami osas, lubab Kirss. Seega pole e-turg ellu kutsutud üksnes hooajavälisena, vaid see kogub hooajaks hoopis jõudu. Palju päevas tellimusi tuleb, turupidaja ei avalda.

"Hetkel on kaubavalik piiratud. See võiks suurem olla, tegeleme ka sellega," ütleb Kirss. "Praegu on käsil esimene etapp, et vaadata, kuidas see üldse töötab. Edaspidi läheb teenus kindlasti paremaks. Eesmärk on, et inimene ikka tuleks turule või telliks turult, iseäranis värsket kraami. Suvel kindlasti valik laieneb."

Talukauba pioneer tegutseb kümnendat aastat

Lisaks uutele ja ambitsioonikatele suurtegijatele on turul juba jupp aega tegutsenud mitmeid väiksemaid e-poode, kes klientidele kindla niši toidukaupa koju veavad.

Nii tegutseb Tallinnas näiteks juba mitmeid aastaid mahe- ja talukaupa vahendav Tagurpidi Lavka, puu- ja köögivilju tarnivad aga Vitamiinikuller ja FruitExpress, mis tegutsevad importijate e-poodidena. Mitmed e-poed on spetsialiseerunud näiteks ainult kookidele, kohvile või alkoholile.

2013. aastast tegutsev Vitamiinikulleri e-pood toob toidukraami tasuta koju või kontorisse alates 40 eurost, ent tarnib kaupa vaid esmaspäevast reedeni kella 9-16.

Samas aga korraldab Vitamiinikuller lisaks pealinnale ka Tartus, Pärnus, Kuressaares, Jõhvis ja Rakveres, kuhu küll regulaarselt kaupa ei tarnita.

Kõige kauem, alates 2009. aastast on tegutsenud MTÜ Tagurpidi Lavka, mis tarnib kaupa nn kaubaringi päevadel, mitte igapäevaselt. Kaup jõuab tellijani õhtul kella 16 ja 21 vahel ning tasuda saab tellimuse eest üksnes sularahas.

Ettevõtmine sai alguse sõprade algatusest ja MTÜ tegutseb sotsiaalse ettevõttena, eesmärgiga tagada talunikele ja väiketootjatele maapiirkondades elatis. Kaubaringiga on liitunud sadu talunikke ja väiketootjaid.

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: