Munade tootmine kasvab lihavõttepühade eel kuni 60 protsenti
Eestis kasvab lihavõttepühade eel munade tootmine kuni 60 protsenti ja kauplustes suureneb eriti valgete munade ostmine kolm korda. Juba alates 2013. aastast tarbitakse Eestis inimese kohta üle 200 muna aastas.
Eesti ainsas suures munatööstuses, taanlastele kuuluvas DAVA Foodsis, toodetakse pühade eel kahe nädalaga sama palju mune, kui tavalisel kuul kokku, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Kui me tavaliselt müüme Eesti kaubanduses umbes neli miljonit muna kuus, siis nüüd, kahe eelneva nädala jooksul oleme müünud üle kolme miljoni - 50-60 protsenti kasvab munamüük," ütles DAVA Foods Estonia juhatuse liige Vladimir Sapožnin.
Tema sõnul tähendab tootmise järsk kasv ka munade ettevarumist, kuid ka inimesed ostavad poest ju lihavõttemunasid nädala jooksul enne pühi.
Loo lähedal asuvas tootmiskompleksis muneb 275 000 lindu aastas üle 80 miljoni muna. DAVA Foodsi toodang moodustab Eesti munaturust umbes 40 protsenti.
Munade hind on mullu lahvatanud nn mürgimunaskandaali tagajärjel Eestis viimastel kuudel kerkinud. Euroopas algas hinnatõus selle tõttu juba mullu sügisel. Sapožnini sõnul oligi muna hind liiga madal.
"Muna on nüüd leidnud oma õiglasema hinna, sest ta oli ikkagi täiesti mõttetult odav. Kui me vaatame tema toiteväärtust, see on puhas valk. Munavalk on kõige paremini inimese poolt omastatav valk üldse, siis tema kilohind, isegi kui ära koorida, tuleb umbes 2.60-2.80. Võtame näiteks kanaliha, see on juba neli eurot ja seal on kondid sees, rääkimata siis fileedest. Muna on ikka väga odav toit," selgitas Sapožnin.
Lähenevad lihavõttepühad pole kauplustes munade hinda kergitanud.
"Aasta algusest kindasti on tõusnud, aga kui võrrelda seda perioodi lihtsalt munapühade perioodiga, siis see hind ei ole tõusnud. Pikas perspektiivis, nagu ka muud kaubad, on ka munad kerge tõusu teinud. Kõige minevam on M- ja L-suuruses munad, kümnesed pakid - neid läheb hulgi. Kallimad munad on pruunid munad, mida nii palju ei osteta, enamasti ostetakse ikkagi valgeid, mida on kõige parem värvida ilmselt," rääkis Selveri kommunikatsioonispetsialist Karl-Villiam Vaserik.
Üldiselt suureneb kaubanduskettides pühade eel munade müük kolm korda.
Eestis toodetakse aastas 200 miljonit muna. Eesti munad moodustavad tarbimisest umbes 60 protsenti, importmunade osakaal on 40 protsenti.
Toimetaja: Merili Nael