Jaeketid rajavad populaarsust koguvaid selvekassasid üha juurde ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1522934640000 | amCalendar}}
Pakkimisala väiksus seab sageli piiri iseteeninduskassas läbilastavale kaubamahule.
Pakkimisala väiksus seab sageli piiri iseteeninduskassas läbilastavale kaubamahule. Autor/allikas: Raul Mee/kaubandus.ee

Keskmiselt veerand kuni kolmandik poekülastajatest eelistab oma ostude eest tasuda iseteeninduskassas, mistõttu rajavad jaeketid neid üha juurde. Müüjate arvu see aga summaarselt ei vähenda, samuti ei plaani kauplused iseteeninduse kliente täiendava soodustusega premeerida.

Kaugeltki mitte kõik jaekettide kauplused pole iseteeninduskassadega veel varustatud, ent uute poodide rajamisel plaanitakse sinna kohe ka selline võimalus ning olemasolevaid ehitatakse järjest ümber, et luua ka eneseteenindamise võimalus. Võrreldes traditsioonilise kassaga võimaldab selvekassa paigutada samale pinnale rohkem kassasid.

Aktiivsem kasutus Tallinnas

Selvekassade populaarsus kõigub kaupluseti ja piirkonniti, ent alla viiendiku ei jää see üldiselt kusagil. Mõnes poes makstakse aga suisa pea poolte ostude eest iseteeninduskassas.

"Usinamad kasutajad on kindlasti Harjumaal, seejärel Tartus, Võrus, Valgas ja Kuressaares," loetleb Maxima Eesti kaubandusdirektor Marko Põder.

Rimi klientuur laseb usinamalt oma ostud ise läbi Põhja-Eestis. "Tallinna kesklinna kauplustes on iseteeninduskassade kasutatavus kõige suurem. Kõige vähem kasutavad neid aga Lõuna-Eesti kaupluste külastajad. Võimalik, et selle põhjuseks on asjaolu, et sealsed inimesed eelistavad poes olles suhtlust kassiiriga," ütleb Rimi kommunikatsioonijuht Katrin Bats.

"Hetkel on 30 Rimi kauplust varustatud iseteeninduskassadega. Keskmiselt on nende kasutatavus 28-35 protsenti, aga on poode, kus pea pooled ostud tehakse iseteeninduskassas," lisab Bats, rõhutades, et üheski poes ei jää iseteeninduskassade kasutatavus alla 20 protsendi.

Prisma on pannud iseteeninduskassad viide Tallinna ja ühte Narva kauplusesse.

"Arvestades asukohta, erineb kõigem enam Kristiine keskuse Prisma, kuna seal on kliendiarv suur ja samas keskmine ostukorv suheliselt väike. Seetõttu oleme sinna kauplusesse paigutanud ainsana 15 iseteeninduskassat, teistes Prismades on neid viis kuni kümme. Iseteeninduskassasid kasutab aktiivselt umbes 45 protsenti klientidest," kirjeldab Prisma kommunikatsioonijuht Piret Lankots.

Selveri klientidest on loiumad selvekassa kasutajad olnud Tartus, ent nüüd võtab ka Eesti suurim linn ülejäänud Eestile järele.

Coop sellist piirkondlikku erinevust märganud ei ole. "Üldjuhul on Nutikassa kasutatavus uue Nutikassa avamisel umbes 20 protsenti ning see kasvab koos selle poe klientide harjumusega, ulatudes kuni 35-40 protsendini," ütleb Coop Eesti kommunikatsioonijuht Martin Miido.

Selveris kasvab iseteeninduskassades tasutud ostude käive iga kuuga üha suurema osa. Ka Selver on selvekassasid üha juurde loonud ja praeguseks on neid 35 kaupluses.

"Aasta lõpuks on teenus laiendatud 51  kauplusesse. Peaaegu juba iga kolmas ost sooritakse selvepuldiga. Selvepuldiga sooritatud käibe osakaal on üle 30 protsendi, suurema osakaaluga kauplused lähenevad 50 protsendile," ütleb pressiesindaja Karl-Villiam Vaserik.

Kõik kassad on harva korraga töös

Enamasti tasutakse iseteeninduskassas just väiksemate ostude eest, millega pikas kassasabas oodata ei mallata, seda enam, et olukordi, kus kõik tavakassad töötaksid, tuleb ette järjest harvem.

"Tegelikult on selliseid perioode küll, kus kõik tavakassad on samuti töös. Sellised on näiteks suurimad pühad. Mõistagi võiks ka tavapäevadel olla mõnes poes tavakassas rohkem teenindajaid, ent neid ei ole praegusel ajal lihtsalt väga lihtne leida," põhjendab Bats Rimi kassade jõudeseismist tipptunnil.

Ka Selver paneb kõik kassad tööle üksnes suurpühade ajal. "Igapäevaselt pole põhjendatud kõikide kassade töös hoidmine," põhjendab Vaserik.

Kõik jaeketid jätkavad selvekassade rajamist.

"Huvi Nutikassade vastu on väga suur ning meil on plaanis sel aastal avada Nutikassa veel 16 kaupluses," nimetab Miido Coopi plaane.

Maxima investeerib tänavu iseteeninduskassade rajamisse ligi miljon eurot. "Lisame nii sularahamakse kui kaardimakse iseteeninduskassasid," täpsustab Põder.

Lisandub ka suuremaid selvekassasid

Kauplused püüavad soodustada ka suuremate ostude eest tasumist selvekassades. Sageli aga seab takistusi pakkimisala väiksus - kaupu ei või sealt ära tõsta enne, kui kõik ostud on skannerist läbi lastud.

"Kuna kaupade paigutamise ruum kaalul on piiratud, siis suunduvadki suuremate ostudega Prisma kliendid pigem tavakassasse. Statistika kinnitab, et tavakassa keskmine ostukorv on suurem kui iseteeninduskassas. Hetkel on katsetamisel suurema mahutavusega iseteeninduskassade kaalud. Kui uus lahendus võetakse klientide poolt hästi vastu, siis oleme valmis seda lahendust ka teistesse poodidesse laiendama," lubab Lankots.

"Tegelikult on tänagi paljudes kauplustes nii suurema kui ka väiksema pakkimisalaga iseteeninduskassasid. Kui näeme, et ühel või teisel poel on klientide ostukorv tavapärasest suurem, siis oleme sinna laiema pakkimisalaga iseteeninduskassasid lisanud," kirjeldab Bats Rimi prakikat. Seevastu mini-Rimides klientidel suurema pakkimisalaga kassade valik puudub.

Nii Coop kui Selver on suuremate ostude jaoks lahendanud olukorra pultide abil, millega saab kauba enne korvi või kotti asetamist kohe ära skannida. Selver ongi kogu iseteeninduse lahendanud vaid pultide abil.

Vajadus müüjate järele ei vähene

Ehkki üha enam inimesi tasub oma ostude eest iseteeninduskassas, pole see võimaldanud müüjate hulka vähendada, ja see pole olnud ka kaupluste eesmärk. Pigem aitavad iseteeninduskassad vähendada müügipersonali koormust ning võimaldavad tegeleda kaupluses muude töödega, et protsessid laos ja müügisaalis oleksid sujuvamad.

"Iseteeninduskassade mõte ei ole leevendada tööjõu probleemi, vaid on puhtalt teeninduse kiiruse küsimus," ütleb Selveri pressiesindaja Vaserik.

Ehkki kliendid peavad end üha enam ise teenindama, ei muutu ostukorv nende jaoks siiski soodsamaks. Kõik jaeketid kinnitavad, et selvekassas soodustust eneseteenindamise eest ei tule ka.

"Lisaks kauplusele on Nutikassa ka kliendile endale mugavam ja kiirem lahendus ostude sooritamiseks," põhjendab Coopi esindaja Miido.

Bats lisab, et Rimi pakkus soodustust iseteeninduskassa kasutajatele päris teenuse algfaasis, ent kuivõrd nüüdseks on see võimalus hästi vastu võetud, pole vaja kliente soodustusega selvekassasid kasutama motiveerida.

"Iseteeninduse süsteemi üsna suure investeeringu eesmärk on tagada klientidele oluliselt kiirem ja mugavam ostlemine. Eesmärk ei ole see, et klient teeb teenindaja töö ära. Ehk boonuseks kliendile on kiire ja mugav poodlemine," ütleb ka Selveri esindaja. "Toidukaupade marginaal ei võimalda sellises suurusjärgus allahindlusi pidevalt pakkuda. Aeg-ajalt oleme teinud SelveEkspressi kasutajatele ostukorvilt kolm protsenti soodustust."

Kõik on üksmeelel, et ehkki iseteeninduskassasid tuleb üha juurde, siis tavakassad päris ära ei kao - see võimalus jääb soovijaile alles.

Toimetaja: Merilin Pärli

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: