Anvelt: minister kujundab poliitikat, mitte ei tegele tehniliste asjadega
Siseminister Andres Anvelt tunnistas, et ta ei tea täpselt tehnilisi võimalusi, kuidas kiiruskaamerate abil saaks tuvastada autojuhte, kes roolis kõrvaliste tegevustega tegelevad. Siseminister on poliitika kujundaja, mitte tehniliste lahenduste välja töötaja, kui oleks vastupidi, siis ma töötaksin Batmanina, ütles Anvelt.
"Kas see on põhiseadusega kooskõlas? Kui jälgitakse avalikus kohas, ükskõik kas kaupluses, et me ei varastaks, et me ei ületaks kiirust. Ma tean, kuhu poole teie küsimus tüürib - osades Euroopa riikides on olnud mõned nii-öelda keissid, kus on keegi oma armukesega tabatud ja, kes on ka jäänud pildi peale ja sealt on õudne kisa hakanud pihta, et minu põhiõigus on riivatud. Ma arvan, et kui me fikseerime ära õiguskäitumise ja hoiame sellega kellegi elu," rääkis Anvelt ERR-ile.
Kuidas see kõik tehnoloogiliselt välja hakkaks nägema ning milliseid uusi lahendusi vaja oleks, siseminister Andres Anvelt ei tea.
Minister Batmaniks aga hakkama ei pea, sest tehnoloogiajakirjaniku Hans Lõugase sõnul on sellised tehnoloogiad juba maailmas katsetamisel. Seda, et kaamera teeks pildi ja seda automaatselt, väikese veaprotsendiga analüüsiks veel lähitulevikus oodata ei tasu.
"Tegelikult ei ole see midagi ulmelist, see on pildianalüüs, see on kõige kuumem tehnoloogia praegu üldse, on masinõpe, tarkvara treenitakse ära tundma mingi kehaasendit või poosi, inimesel on käes telefon mingis asendis, tal on keha või silmade asend, mis pole tavapärased, tarkvara annab vastuse, et selle autoga on midagi valesti.... Maailmas on juba paar riiki, kes seda eksperimenteerinud on. Isegi ettevõtteid, kes on sellise kaamera või tarkvara välja töötanud. Ta ei ole nii käega katsutavalt valmis, et me saaks sel või järgmisel aastal sellised kaamerad Eestis üles panna," selgitas Lõugas.
Parasjagu käib ministeeriumis töö selle ümber, kas üldse on seadust muuta vaja või saab hakkama olemasoleva liiklusseadusega.
Siseminister Anvelt andis politsei ja siseministeeriumi ametnikele aega augusti keskpaigani, et leida õiguslikud ja tehnilised lahendused. Anvelti sõnul oleks kõige lihtsam lahendus alustada kiiruskaamerate automaatfotodest. Fotolt saab vaadata, kas juhil on turvavöö lahti või kas ta tegeleb autoroolis kõrvaliste tegevustega. Ning kui lisandub rikkumine, saab trahvi suurendada.
Toimetaja: Indrek Kuus