Austraalia sunnib Google'it ja Facebooki maksma uudiste eest

Austraalia teatas esmaspäeval, et alustab Google'i ja Facebooki survestamist, et kaks monopoli hakkaksid maksma uudiste tootjatele nendelt saadud sisu eest. Tegu on tähelepanuväärse käiguga võitluses tehnoloogiahiidude digitaalse domineerimise vastu.
Rahandusminister Josh Frydenberg ütles, et reeglistik avaldatakse juulis ning selle kohaselt tuleb ettevõtetel tasuda Austraalia meediafirmadele nende toodetud uudis- ja muu sisu eest.
"Tahame näha võrdsete võimaluste mängu. Tahame näha, et oleks aus mäng kompaniide ja ajakirjandusliku ettevalmistatud sisu vastu," ütles ta telekanalile Channel 7.
Vaid mõne nädala eest tegi Prantsuse konkurentsiamet Google'ile korralduse asuda kirjastajatega läbirääkimistesse tasude üle seoses nende sisu kasutamisega nende Google Search otsingumootoris.
Google ja Facebook on andnud suure hoobi Austraalia uudismeediale. Paberajalehtede ja veebiväljaannete ajakirjanike arv on kahanenud enam kui 20 protsenti alates 2014. aastast, kui digitaalse reklaami tulu läks ülekaalukalt kahele monopolile.
Frydenberg ütles, et valitsus kehtestas meetmed seoses vabatahtliku maksmise kava läbikukkumisega ning koroonaviiruse pandeemia mõjuga reklaamile.
Hispaania sarnane käik sundis Google'it sulgema oma sealse uudisteteenuse juba 2014. aastal. Tehnoloogiahiid on ähvardanud sarnaselt käituda ka Prantsusmaaga, mis kehtestab uusi seadusi.
Facebooki kasutab igakuiselt umbes 17 miljonit austraallast, kes kulutab platvormil vähemalt 30 minutit päevas. Samas kasutab 98 protsenti Austraalia mobiiliotsingutest Google'it.