Eesti automüüjate liit: Eesti sörgib elektriautonduses Euroopa sabas

Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liidu (AMTEL) väitel pole valitsus Euroopa Komisjoni ettepanekut autode süsinikdioksiidi emissioonide vähendamiseks tõsiselt võtnud. Ühendus teatas reedel - Eesti sörgib elektriautonduses Euroopa sabas.
AMTEL märkis pressiteates, et värskelt avaldatud Euroopa Komisjoni ettepanekus vähendada sõiduautode ja väiksemate tarbesõidukite süsinikdioksiidi emissioone 2030. aastaks 30 protsendi võrra, on kirjas ka komisjoni ettepanekud antud eesmärgi saavutamiseks, millistest peamisena jääb kõlama surve autotootjatele hübriid- ja elektriautode tootmiseks.
Lisaks on Euroopa Komisjoni ettepanekus välja toodud veel ühe konkreetse eesmärgina, et ettepaneku raames toetatakse järkjärgulist üleminekut fossiilseid kütuseid kasutavatelt sõidukitelt elektriautodele
"Jättes kõrvale asjaolu, et Euroopa autotootjate liit ACEA peab 30-protsendilist vähendamist 2030. aastaks ehk liialt kalliks ja ambitsioonikaks, sisaldus juba varem ACEA poolt tehtud avalduses märge, et antud eesmärgi täitmine sõltub ennekõike ühest olulisest tingimusest – et kõigis Euroopa riikides arendataks kiiremas korras välja korralikud elektriautode ja pistikhübriidide laadimisvõrgustikud, sest just seda tüüpi autode tootmisele rõhuvad täna kõik tootjad ning ainult elektri- ja hübriidautode abil on võimalik saavutada püstitatud eesmärgid," on kirjas AMTEL-i avalduses.
Nii Euroopa Komisjoni kui ACEA seisukohti lugedes jääb AMTEL-i teatel arusaamatuks Eesti valitsuse seisukoht või pigem seisukoha puudumine elektriautode tuleviku osas. "Pole ju palju vett merre voolanud ajast, mil lehvitasime loosungit, et meil maailma esimene kogu riiki kattev kiirlaadijate võrgustik ja toetame elektriautode soetamist. Arvestades praegust üldist trendi elektriautode suunas, olime me sellega äärmiselt innovatiivsed ja veidi nagu ajast isegi ees. Täna paikneme me paraku oma elektriautondusega Euroopa riikide seas täiesti viimaste seas."
AMTEL lisas, et elektriautode osakaalult on Eesti Euroopas tagantpoolt kolmas 0,2 protsendiga ja Eesti on üks viiest riigist, kus ei toetata ega soodustata mitte mingil moel elektriautode soetamist,
"Lisaks on probleemiks asjaolu, et meie kiirlaadimise võrk vastab standardile ChaDeMo, aga EU-s on kehtestatud standard Combo2. Juba täna uurivad Euroopa autotootjad, mis on Eestis plaanis selle probleemi lahendamiseks. Kui puudub sobiv kiirlaadijate võrgustik, võib juhtuda, et autotootjad piiravad oma toodangu müüki Eestis," teatas liit.
Euroopa Liidus on AMTEL-i andmetel tänavu kolme kvartaliga müüdud hübriidautosid, pistikhübriide ja elektriautosid ligi pool miljonit, samal ajal kui muude alternatiivkütustel töötavate, eelkõige eri tüüpi gaasiautode müük püsib tegelikult vaid tänu Itaaliale, kus müüakse 80 protsenti kogu EL gaasiautodest.
"Täpsustades veelgi neid arve, siis ei tasu unustada, et valdav osa Euroopa (ja eriti Itaalia) gaasiautodest on LPG gaasil töötavad autod, aga CNG osakaal kogu Euroopa gaasiautode pargist ja ka müügist on tegelikult üpris väike ja väheneb pidevalt."
AMTEL-t tõi välja, et gaasiautode osa kogu Euroopa autopargist on langenud viimase nelja aastaga 0,8 protsenti vaid napi 0,25 protsendi peale. "Samal ajal kui elektriautode osakaal kasvab mühinal ja on saavutamas kahte protsenti kogu autopargist. Aga uute hübriid- ja elektriautode osakaal kõigist uutest sõiduautodest on jõudmas 4,5 protsendini."
Toimetaja: Indrek Kuus