Liikluskindlustuse fond tahab seadustada parkimiskohtade kindla laiuse ({{commentsTotal}})

Autod parklas.
Autod parklas. Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Eesti Liikluskindlustuse Fond (LKF) soovib seadusetäiendust, millega sätestatakse avalikes parklates kindlad parkimiskoha laiused ja pikkused, mis peaks kaasa aitama liiklusõnnetuste vähenemisele.

LKF-i pöördumises majandusministeeriumi ja riigikogu majanduskomisjoni poole on kirjas, et märkimisväärne osa parklates toimuvatest liikluskahjudest jääb registreerimata ja kahjud hüvitamata, sest õnnetuse põhjustanud juhid lahkuvad sündmuskohalt.

"Paljudel juhtudel avastavad kannatanud sõidukile tekitatud kahjustused mitu päeva hiljem. Selleks ajaks on aga sisuliselt kadunud võimalus tuvastada, millises parklas ja kes kahju põhjustas. Eelnevale lisanduvad lugematud uksetäkked, mida tekitatakse parklates sõidukiuksi avades, mis reeglina tähelepanuta jäävad. Sellised kahjustused jäävad sageli ka alla sõidukikindlustuse lepingu omavastutuse piiri ja seetõttu jäävad need sõidukijuhtide kanda," kirjeldab LKF.

LKF-i analüüsi kohaselt on liiklusõnnetuste üheks olulisteks põhjuseks asjaolu, et suur osa parklatest on ehitatud kehtivaid nõudeid eirates.

Alates 2016. aastast kehtib kaubanduskeskuse parkimiskoha miinimumlaiusena 2,7 meetrit ja pikkusena viis meetrit. Varasem, 2003. aasta standard sätestas kaubanduskeskuse parkimiskoha miinimumlaiuseks 2,6 ja pikkuseks viis meetrit. LKF teatas, et samal ajal on Eestis registreeritud sõidukite keskmine laius kasvanud kaheksa ja pikkus 15 sentimeetrit.

LKF mõõtis 2016. aastal Eesti suurimate kaubanduskeskuste parklaid ja selgus, et parklad ei vastanud enamasti isegi mitte 2003. aastast kehtinud standardile. Sealjuures oli halvimal juhul parkimiskoha laius üksnes 2,3 meetrit.

LKF kirjutas, et osa parklaomanikest on parkimiskohtade suurendamisega nõustunud, kuid paljud mitte. "Ümberkorraldustest keelduvate kaubanduskeskuste omanikud möönavad, et nõuetekohased parkimiskohad on ohutumad. Samas mahub nende hinnangul sellisesse parklasse vähem sõidukeid ja see võib omakorda vähendada keskust külastatavate klientide arvu. Majanduslike kaalutluste kõrval on läbirääkimistel tekkinud ka õiguslikke vaidlusi, kas kehtiv parkimiskorraldust sätestav standard on järgimiseks kohustuslik või üksnes vabatahtlik," seisab kirjas.

LKF teeb ettepaneku riigikogule ja majandusministeeriumile ettepaneku täiendada ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seadust sättega, et avalikult kasutatava parkla ja avalikkusele ligipääsetava parkla parkimiskoha tavalaius ja tavapikkus tuleb viia vastavusse linnatänavatele kehtestatud standardi nõuetega hiljemalt 2019. aasta 1. jaanuariks.

LKF pakub välja, et seasusesse tuleb viia ka säte: "Kohalik omavalitsus on kohustatud paigaldama nõuetele mittevastava parkla sissesõidu juurde hoiatustahvli, mis teavitab parkla nõuetele mittevastavusest ja kutsub liiklejaid üles ettevaatlikkusele."

Sõiduauto parkimiskoha laius peaks olema LKF-i ettepaneku järgi vähemalt 2,7 meetrit, pikkus minimaalselt viis meetrit. Parkimisridade vahelise läbisõidutee laius peaks oleme vähemalt seitse meetrit.

Toimetaja: Indrek Kuus



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: