Helsingi piirkond Tallinna eeskujul tasuta ühistransporti looma ei kipu
Helsingi piirkonna ühistranspordiamet HSL ei pea Tallinna tasuta ühistranspordist eeskuju võtmist heaks ideeks ja leiab, et sellise süsteemi rakendamist tähendaks, et Soome pealinna elanikelt tuleks rohkem kohalikku maksu küsida.
Yle kirjutas teisipäeval, et Eesti pealinna tasuta ühistranspordi projekt on osutunud edulooks ning teises artiklis uurita võimalusi, kas ja kuidas võiks Helsingis sellest eeskuju võtta.
Artiklis märgitakse, et viie aasta jooksul on end Tallinna elanikeks registreerinud umbes 35 000 teistest omavalitsustest pärit inimest ning see tähendab, et uute maksumaksjate toel on tasuta ühistransport on end igal aastal rohkem kui 20 miljoni euro eest ära tasunud.
HSL-i tegevjuht Suvi Rihtniemi avaldas arvamust, et HSL-i teenuste kasutajad elavad juba piirkonnas ning seega sarnast maksulaekumiste kasvu Soome pealinnas ei juhtuks. Vastupidi - tema arvates tähendaks tasuta ühistransport hoopis seda, et kohalikku maksumäära tuleks tõsta.
"HSL-i eelarve oli käesoleval aastal umbes 720 miljonit eurot. Pool sellest kaetakse piletite müügist ja teine pool, umbes 360 miljonit eurot saadakse omavalitsustelt. Tasuta süsteemi kehtestamise tõttu tuleks saada omavalitsustelt rohkem, mis tähendaks kohaliku tulumaksu tõstmist 1-2 protsendipunkti, sõltuvalt mingil määral omavalitsusest," selgitas ta.
Samuti tuletas Rihtniemi meelde, et tasuta ühistranspordi eest maksaksid kõik, mitte ainult need, kes seda kasutavad.
HSL-i juht väitis ka seda, et uuringud on tõestanud, et ühistransporti hinnatakse rohkem, kui kasutaja sellesse ka ise panustab.
Lõpetuseks nentis Rihtniemi, et ühistranspordi rahastamine on lõpuks poliitiline otsus ja omavalitsuste läbirääkimiste tulemus.
Toimetaja: Laur Viirand