Riigikohus: kiirete elektriliikuritega sõitmiseks peab olema juhtimisõigus
Riigikohtu teisipäevase otsuse järgi on üle 25 km/h sõitvad ja üle ühe kilovatise võimsusega elektritõukerattad seaduse mõttes mootorsõidukid, millega teel liiklemiseks on vaja juhtimisõigust ja mis tuleb eelnevalt ka registreerida.
Mullu määras politsei 500-eurose trahvi Tallinnas elektrilist tõukeratast juhtinud mehele, kes sõitis 40-50 km/h. Tõukeratta valmistajakiirus oli 95 km/h ja mootori võimsus kuus kilovatti. Juhil ei olnud mootorsõiduki juhtimisõigust ja tema sõiduk polnud ka registreeritud.
Maakohus tühistas trahvi, kuna kohtu hinnangul ei olnud tegemist mootorrattaga vaid nõuetele mittevastava ehk liikluses keelatud kergliikuriga.
Riigikohtu kriminaalkolleegium tühistas teisipäeval maakohtu otsuse ja jõustas politsei määratud karistuse. Kolleegiumi otsuse järgi on selline elektritõukeratas siiski mootorsõiduk, mille juhtimiseks on tarvis juhtimisõigust.
Seaduse järgi on mootorsõidukid kõik mootori jõul liikuvad seadmed, mille valmistajakiirus ületab kuus km/h ja mis on ette nähtud teel liikumiseks või mida on selleks tegelikult kasutatud.
Erandina ei kuulu mootorsõidukite alla vaid piiratud liikumisvõimega inimestele mõeldud mootoriga sõidukid, jalgrattad, pisimopeedid, kergliikurid, robotliikurid, maastikusõidukid ja trammid.
Mullu jõustunud liiklusseaduse muudatuse järgi ei tohi kergliikuri valmistajakiirus olla suurem kui 25 kilomeetrit tunnis ja mootori suurim võimsus ei tohi ületada ühte kilovatti – võimsusepiirang ei kehti ainult tasakaaluliikuritele.
Suurema võimsusega sõiduki puhul oleks tegemist kas mopeedi või mootorrattaga, need aga eeldavad eurodirektiividest tulenevalt istme olemasolu.
Riigikohus märkis, et kuna selline tõukeratas on seaduses märgitust kiirem ja võimsam, siis pole tegemist kergliikuri, vaid mootorsõidukiga. Seega oli juhil liiklemiseks vaja mootorsõiduki juhtimisõigust ja sõiduk oleks tulnud ka registreerida.
Toimetaja: Barbara Oja