Eesti jaekaubanduse müügitulu kukkus mullu kaheksa protsenti

Eesti jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 2023. aastal kokku 10,5 miljardit eurot, kukkudes 2022. aastaga võrreldes püsivhindades kaheksa protsenti.
Statistikaameti analüütiku Johanna Linda Pihlaku sõnul kahanes müügitulu 2023. aastal nii toidukaupade ja tööstuskaupade kauplustes kui ka mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes.
"Enim ehk 11 protsenti vähenes müügitulu tööstuskaupade kauplustes, mootorikütuse jaemüügiga tegelevates ettevõtetes viis protsenti ning toidukauplustes neli protsenti," täpsustas Pihlak.
Langus oli ka detsembris
Jaekaubandusettevõtete müügitulu vähenemine jätkus ka aasta viimasel kuul. Detsembris oli müügitulu 967 miljonit eurot, mis võrreldes 2022. aasta sama kuuga kahanes viis protsenti.
Tööstuskaupade kauplustes vähenes müügitulu võrreldes 2022. aasta detsembriga seitse protsenti.
Kõige rohkem ehk 14 protsenti kahanes müügitulu muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite ja nende lisaseadmete, raamatute, sporditarvete, mängude, mänguasjade ja muuga.
Keskmisest enam ehk 13 protsenti vähenes müügitulu veel kasutatud asjade kauplustes ja väljaspool kauplusi ehk kioskites ning kaheksa protsenti tekstiilitoodete, rõivaste ja jalatsite kauplustes.
Mootorikütuse jaemüügiga tegelevate ettevõtete müügitulu kahanes 2022. aasta detsembriga võrreldes 10 protsenti. Toidukaupade kaupluste müük jäi samale tasemele.
Novembriga võrreldes suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu detsembris 11 protsenti, mis oli tavapärane, kuna detsembris toimuvad jõulude ja aastavahetuse suurmüügid.
Ökonomist: detsember oli 2023. aasta kõige nõrgem kuu
Luminori panga peaökonomist Lenno Uusküla ütles statistikaameti andmeid kommenteerides, et kui välja arvata autode müük, siis oli detsember 2023. aasta kõige nõrgem kuu. "Oktoobriga võrreldes langes jaekaubandus hoopis 1,1 protsendi jagu. Viletsamad olid vaid kolm kuud 2022. aastal," lisas ta.
"Detsembri jaekaubandusest näeb seda, kuidas eestlased on jätkuvalt autousku. Autode kasvanud ostmine detsembris ei olnud selles valguses uudis. Arvestades aasta alguses tõusnud käibemaksu, oli mõttekas osta auto pigem detsembris ja mitte jaanuaris ning seepärast jäi vähem raha ka muude kulutuste jaoks. Taas on autosid ka saada ning vahepeal saadavuse pärast edasilükatud ostud jõuavad tehingutesse," lisas Uusküla.
Toiduainete müük teeb jätkuvalt vähikäiku, otsitakse järjest enam, kuidas odavamalt hakkama saada, tõdes Uusküla.
"Käesoleva aasta väljavaade jaekaubanduse ettevõtete jaoks on mõõdukalt optimistlik. Pered tunnevad vaikselt, et kõige hullem on möödas ning tasapisi tegeletakse pere eelarve taas joonde saamisega. Palgad on jätkuvalt kasvamas ning seda kiiremini kui hinnad. Käibemaksu tõus jõuab veel osaliselt tarbijateni," märkis Uusküla. "Üldiselt on kallinemas teenused ja kaubad peaksid veidi odavnema maailmaturul toorainete hinnalanguse tõttu."