Palo hinnangul on praamiliikluse seisus süüdi asja aastaid torpedeerinud Reformierakond ({{contentCtrl.commentsTotal}})

{{1477599858000 | amCalendar}}
Urve Palo.
Urve Palo. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Endine majandusminister, praegune riigikogu liige Urve Palo (SDE) loetles üles asjaolud, miks ta peab mandri ja saarte vahelise parvlaevaliikluse tänastes hädades peasüüdlaseks Reformierakonda.

TV3 saates "Kolmeraudne" küsis saatejuht Mihkel Raud Palo käest, kas tõesti on ka selles, et praamiliiklus ei toimi, süüdi peaministripartei. "Väga huvitav on see, et antud juhul võib isegi nii öelda," vastas poliitik.

Palo märkis, et kui Vjatšeslav Leedoga sõlmiti 2006. aastal leping, siis see polnud pädev, oli lausa riigile halb. "Valitsusjuht oli Andrus Ansip ehk Reformierakond. Selle lepingu tulemusi helpisime me nüüd kaks aastat, sest endine operaator viis oma uued parvlaevad ära, tõi vanad asemele, tekkisid järjekorrad jne."

Juhan Parts (IRL) soovis majandusministrina selle olukorra lõpetada moel, et Tallinna Sadam riigiettevõttena uued parvlaevad soetaks. "Aga tal ei lasknud seda teha Reformierakond. Nemad juhtisid nõukogu ja nõukogu torpedeeris totaalselt Juhan Partsi käske," ütles Palo.

"Kui kerime aega kaks aastat tagasi, siis hankele oli täiesti aus konkurents. Kui ei oleks olnud korruptsiooni Tallinna Sadama juhtkonnas, mida kaitses Tallinna Sadama nõukogu, mida on pikalt juhtinud Reformierakond, siis ei oleks meil täna seda olukorda, et parvlaevad hilinevad. Korruptsiooni tõttu need uued lepingud tehti puudulikud," osutas endine majandusminister.

Palo: rahandusminister peaks iga senti lugema

Palo ütles, et Reformierakond torpedeeris ka teda ennast päris tõsiselt hanke käigus ja seda kahes aspektis.

"Tegelikult oli tagantjärele ilmselgelt näha, et Tallinna Sadam ei mänginud tema ministriajal kaasa," selgitas Palo. "Nad ei tulnud esimesel korral hankesse ja ütlesid seda avalikult välja. See tähendab, et teine pool teadis, et ta tuleb üksi pakkuma. See, et Vjatšeslav Leedo või Väinamere Liinid ei võitnud esimeses raksus, on siiamaani arusaamatu. Miks nad nii ülepeakaela pakkumise tegid, mis ei kvalifitseerunud?" ei mõista Palo enda sõnul siiani.

"Teine oli rahandusminister Jürgen Ligi, reformierakondlane, kes torpedeeris niiviisi, et kui hange oli edukalt lõppenud ja võitja välja kuulutatud, siis tema osakond üritas seda hanget tühiseks kuulutada," ütles Palo.

"Muide, Jürgen Ligi ütles eelmisel nädalal Vikerraadio "Reporteritunnis", et "otsus minna eraomanikku tapma - mina olin selles suhtes kogu aeg skeptiline". Ta oli rahandusminister, tol korral kaks aastat tagasi ütles ta mulle, et tema ei ole sellega üldse seotud, et tema osakond ajab, vabandust, mingit lolli juttu."

"Nüüd, kaks aastat hiljem ta tunnistab, et ta tegelikult oli selle vastu. Rahandusminister, kes peaks iga senti lugema, ütleb tagantjärele, et see oli rumalus, et riik tekitaks konkurentsi ja hoiab kokku 60 miljonit eurot," sõnas Palo.

Palo lisas, et tema lahkus koalitsioonist ministrina aasta tagasi ja põhjuseks oli see, et on inimesi ministrite hulgas, keda ta ei usalda.

"Üks neist on majandusminister Kristen Michal. Usaldusega on nii, kas sa usaldad või ei usalda. Michalit ma ei usalda, mul oli füüsiliselt raske olla temaga ühes majas. Sellepärast, et ma ei usalda seda, mida ta teises kabinetis teeb. Ja eriti Väinamere Liinidega seoses," lausu Palo.

Ligi: Palo juttu hoiab koos ainult kurjus

Praegu välisministri ametis olev Ligi ütles reedel ERR-ile: "Palo jutt on puder ja kapsad, koos hoiab seda ainult kurjus".

Ligi sõnas, et temal on olnud praamihankesse neutraalne rahandusministri suhe, ehkki sisimas tundis ta asjaajamise pärast "õudu".

"Valitsus tegi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi arvutuse järgi ja odavama teenuse nimel uute praamide hankimise otsused, aga mõnegi poliitiku eesmärgina domineeris teenuse kvaliteedi ja hinna asemel Leedole ära tegemine, nagu neist väljapaistvaim, Urve Palo, selle sõnastas. Avalik tüli ja sõnasõda pidi jätma mulje ministri krapsakusest, asjaajamine aga logises ja see on taas läinud maksumaksjale kalliks," rääkis Ligi.

Ligi tunnistas, et skepsis tal asjaajamise ja ka pakutud optimistlike numbrite suhtes oli, aga austas enda sõnul tehtud otsust.

"Oma kahtlused, olgu Estonian Airi, praamide või Eesti Eenergia plaanide kohta - keelatud riigiabi, riigihanke risk ja äriplaani kontroll olid minu haldusalad - esitasin valitsuse istungil nagu kord ja kohus. Järelevalve funktsioon rahandusministeeriumis on aga sõltumatu ja aus minister kuulab selle otsuseid, mitte ei dikteeri, Palo süüdistus viitab aga sellele, et tema kehtestaks järelevalve asemele partei tahte. Aga ega ma praegu imesta, ta on teinud kõik vead ära nii praaminduses, lennunduses kui energeetikas," kommeneeris Ligi Palo sõnavõttu.

Toimetaja: Priit Luts, Indrek Kuus

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: