Riigikogu majanduskomisjon arutab Tallinki pardal gaasiaktsiisi üle
Riigikogu majanduskomisjon peab järgmisel nädalal väljasõiduistungi Tallinki laeva Megastar pardal, kus komisjoni esimehe Aivar Koka sõnul tulevad arutlusele gaasi- ja alkoholiteemad. Korruptsioonikomisjoni esimees ei pea sellist teguviisi korrektseks ja ootab Kokalt selgitusi.
Gaasimootoritel edasi liikuva Megastari pardal toimuva istungi päevakorras sõidu ajal Tallinnast Helsingisse ja tagasi on põhiteema gaasiaktsiis ning alkoholi- ja reklaamisseadus.
Tallinki suuromanik on AS Infortar, millele kuulub 67 protsenti Eesti Gaasi aktsiatest. Majanduskomisjoni esimees Aivar Kokk kinnitas ERRile, et väljasõit korraldatakse Eesti Gaasi kutsel.
"Meile tegi Eesti Gaas pakkumise rääkida üldiselt gaasimajanduse võimalustest Eestis ja täna me teame, et Tallinkil on olemas üks laev, mis täna sõidab gaasi peal, ja näidata ka seda laeva," selgitas Kokk.
Kuna riigikogus on käimas alkoholiseaduse arutelu, palus komisjon Koka sõnul, et neile näidataks ka sealset kaubanduspoolt ja seda, milliseid takistusi tooksid kaasa alkoholipiirangud.
"Sest kui arutasime komisjonis alkoholiteemat, siis Tallinki laeva esindajad ütlesid, et kui need tulevad, siis nad kaaluvad Eesti lipu alt ära minekut," lisas majanduskomisjoni esimees.
Ehkki väidetavalt oli esialgu plaanis, et väljasõiduistungi teemade hulgas on ka merenduse maksud, mis samuti otseselt Tallinki puudutaks, siis Koka kinnitusel seda küsimust siiski ei käsitleta.
Ta märkis, et piletid ostavad komisjoni liikmed ise ja piletikulud katab riigikogu - väljasõiduistungite jaoks on igal komisjonil eelarves raha olemas. Majanduskomisjonile on selleks tänavu eraldatud 6000 eurot.
Tallinkiga pole võimalikku kulude katmist Koka kinnitusel arutatud, kohapeal renditud ruumis ei ole toitlustust planeeritud ning pakutakse ainult kohvi ja vett.
Tallink Grupi müügi- ja turundusdirektor Marina Jõgi kinnitas ERRile samuti, et Tallink riigikogu majanduskomisjoni väljasõiduistungi kulusid ei tasu.
Küsimusele, kas huvitatud osapoole juures kohtumist korraldades ei teki ohtu, et komisjoni üritatakse mõjutada, vastas Kokk eitavalt.
"Kindlasti mitte. Majanduskomisjon teeb praktiliselt iga kuu ühe väljasõidu. Kui kõik suudaksid meid mõjutada, siis me ei oleks need poliitikud, kes me oleme," lausus ta ja märkis, et iga paari kuu tagant külastab komisjon mõnd ettevõtet, et näha, kuidas Eesti ettevõtlus käib ja nende muredega tutvuda.
Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni esimees Artur Talvik ei pea istungi korraldamist päevakorral olevatest teemadest otseselt huvitatud ettevõtte valduses õigeks ja saatis majanduskomisjonile selle kohta teisipäeval ka märgukirja.
Kirjas pärib ta Kokalt aru, kelle initsiatiivil ja mis põhjusel toimub komisjoni istung Tallinna-Helsingi-Tallinna kiirlaeval, kes katab sõidu ja seminariruumi rendiga seotud kulud ja kas istungi ettevalmistamisel arutleti sellega kaasneva lobiriski ja võimaliku õigusloome mõjutamise üle.
Kui peaks selguma, et kulud katab laeva- või gaasifirma ja väljasõiduistung toimub nende initsiatiivil, ei vasta see Talviku sõnul heale lobitegemise tavale.
"See on nagu seaduslooja mõjutamine - tema viimine mõnusasse keskkonda, söögi pakkumine ja nii edasi," sõnas ta. "Iseenesest tegi laevafirma laeva tutvustamiseks reise ja kutsus minu teada ka riigikogu liikmeid sinna, nii et kui keegi oleks tahtnud laevaga tutvuma minna, oleks võinud seda teha laeva peal".
Korruptsioonikomisjoni juhi sõnul saab huvirühmade esindajatega küsimuste arutamiseks alati ka riigikogus kohtuda ning siis on asjad kenasti protokollitud ja vajadusel lindistatud. Sealt saaks jälgida, kuidas on seadusloome toimunud.
Märgukirjale loodab Talvik saada vastuse veel enne väljasõiduistungi toimumist. Ka siis, kui ettevõte istungi kulusid ei kata, on tema hinnangul tegu piiripealse juhtumiga.
"Soovitus kõikidele komisjonidele on teha komisjoni istungeid kohapeal (riigikogus - toim) ja kui on vaja midagi uurida, siis käia eraldi uurimas, aga mitte lasta teha loenguid ja mõjutustegevust sealsamas kohapeal," soovitas ta.