Ossinovski: sotside reitingu tõstmiseks on olulised lähimad paar kuud
Sotsiaaldemokraatliku erakonna (SDE) esimees Jevgeni Ossinovski, kes teatas erakonna laupäevasel volikogul tervise- ja tööministri ametist loobumisest, ei ütle veel, kes saab valitsuses tema portfelli ja ei välista, et mingeid muutusi võib partei tipus veel tulla.
Kas Jüri Ratas peaks peaministri ameti maha panema?
Ei pea. Miks peaks?
Tema ei saa ju 11 kuud enne parlamendivalimisi keskenduda 100% oma erakonnale, millega teie põhjendasite loobumist ministri portfellist?
Peaministri töö on natuke teistsugune. Tema ei vastuta [konkreetse] valdkonna eest, mis võimaldab tegeleda poliitikaga laiemalt ja sellega oma erakonna heaks rohkem teha kui saab mõne valdkonna minister. Jüri [Rats] oma suures töökuses saab mõlema rolliga ilusasti hakkama.
Või on sotside olukord sedavõrd kehvem kui Keskerakonna oma?
Mingil määral on selge, et sotsiaaldemokraadid on hetkel teatud madalseisus ja midagi muutmata edasi minna me ei saanud.
Miks arvate, et just riigikogu fraktsiooni esimehena suudate sotsiaaldemokraate kõige paremini aidata?
Meie põhiline probleem – minu analüüsis ja laiemalt erakonnas arvatult – peitub selles, et me ei ole suutnud piisavalt laiapõhjaliselt ühiskonda kõnetada, oleme liiga palju tegelenud üksikküsimustega, mis ei ole suureks pildiks kokku tulnud. See ongi roll, mis minul parlamendifraktsiooni esimehena nüüd ees seisab: näidata, et valitsuserakonnana teeme erinevaid otsuseid erinevates valdkondades, aga sellel kõigel on suurem väärtuseline vundament ning samas pikem siht ja arusaam, kuhu suunas Eesti peaks minema.
Miks ei ole IRL-i esimees Helir-Valdor Seeder suutnud parlamendipoliitikuna enda erakonna reitingut kasvatada?
See on tõsi. Ei oska teiste erakondade taktikat ja strateegiat liiga palju kommenteerida, aga mina ei ole – võibolla IRL-i valijad on – aru saanud, mis on nende väärtuseline vundament ja nägemus, kuhu suunas Eesti peaks liikuma.
Millal tegite otsuse taanduda tervise- ja tööministri kohalt?
Lõpliku otsuse tegin päev enne volikogu istungit, kui olin juhatuse ja parlamendifraktsiooni liikmetega seda põhjalikult arutanud. Loomulikult algas mõtlemine selle üle mitu kuud varem.
Oli ju selge, et oponendid ja konkurendid süüdistavad teid allaandmises ja taganemises. Olete selleks valmis?
Jah, muidugi oli see etteennustatav. Tegemist on [minu poolt] ebatavalise sammuga ja vastuseid püütakse otsida kõige tavalisemast sõnade riistakastist, mis antud juhul paneb märgist täiesti mööda.
On tõsi, et tavapäraselt inimesed ministri kohtadest ei loobu, pigem on nad valmis tegema väga paljut, et sinna saada. Aga ega ma ole ka päris tavapärane poliitik ja arvan, et ministri ja valitsuserakonna juhi koha ühitamine oleks järgmise aasta jooksul toonud kadusid nii ühele kui teisele. Üks olnuks ebaõiglane erakonna liikmete suhtes, teine ebaõiglane Eesti rahva suhtes, kes ootab, et tervise valdkonda arendataks täie pühendumusega.
Kui Ratase valitsuse kokkupaneku ajal oleksite saanud haridusministri portfelli, mis oli teie esimene eelistus, kas teinuksite praegu samasuguse otsuse?
Raske öelda, ei tea, milliseks oleks kujunenud töö teises ametis. Praeguses ametis on selge, et tegemist on niivõrd raske ja keerulise valdkonnaga, kus lahendamist vajavaid probleeme ja tulekahju kustutamisi on igapäevaselt. Mälu järgi on haridusvaldkonnas neid vähem... Spekuleerida mineviku üle pole aga erilist kasu.
Kui tugevaks motivaatoriks oli teile rahulolematus sotside erakonnas, mida te kindlasti tunnete?
Rahulolematus on kollektiivne, et miks meie toetus on madalam kui ise tahaksime...
Sest te tegelete alko-teemadega ja see ei ole populaarsust toonud.
Just... Ja sellest tulenevalt on erakonnas arutatud, millised käigud ja muutused oleksid vajalikud. Aga ei ole olnud mingit survet või nõudmist, et oleks vaja vahetada erakonna juhtkonda või mind oleks survestatud mingeid samme tegema. See oli 100- protsendiliselt minu otsus, pigem erakonnale ootamatu. Kuid omades mandaati erakond edukalt valimistele viia, olen kindel, et otsus oli õige.
Ütlesite volikogus, et tahate poliitika keskmesse tuua sotside tuumikteemadest võrdsed võimalused, hariduse, teaduse, töö ja regionaalarengu. Tahate alko-teemadest kaugeneda?
Alko-teema on suletud peatükk. Seadused on vastu võetud ja jõustunud. Oleme näinud, et rahandusministeerium on aktsiisi prognoosiga natukene mööda pannud või siis on selgunud, et inimesed armastavad viina rohkem kui me eeldasime, sellest tulenevalt on tehtud teatud korrektuure ja eelarve strateegia raames tehakse veel.
Kui senine terviseala asekantsler Maris Jesse saab uueks tervise- ja tööministriks, siis teda peetakse ju üheks teie alko-poliitika mootoriks. Te ikka teate seda?
Maris Jesse on kindlasti tugev rahvatervise ja üldse tervise valdkonna spetsialist. Mis puudutab minu järeltulija nime, siis seda on veel liiga vara rääkida.
Kas tema on üks kandidaat?
Meil ei ole täna veel ühtegi kandidaati...
Teie mõtetes?
Need mõtted peavad erakonna esimehena mul kahtlemata olema, aga ma ei ole neist tänaseks veel kellegagi rääkinud.
Võibolla oleks turvalisem valik, kui ministriks hakkaks taas Helmen Kütt, praegune parlamendi sotsiaalkomisjoni esimees?
Kahtlemata on [sotsiaaldemokraatide] erakonnas tublisid inimesi.
Kas keegi ministritest vahetub veel? Laupäevasel volikogul oli vihjamisi selliseid jutte ju olnud.
Volikogul oli inimesi, kes arvasid, et olen tervise- ja tööministrina teinud nii head tööd, et võiksin selles ametis jätkata, mistõttu vajas tükk aega veenmist, et mina ei suuda neid kahte ametit täie pühendumusega ühitada.
Aga kui küsida, kas on veel mingeid samme plaanis, siis hetkel neid päevakorras ei ole, aga ei saa välistada, et mingeid muutusi erakond lähima aasta jooksul veel teeb.
On teil aega vaid sotside üldkoguni juunis, et tõsta erakonna reitingut, sest muidu tõusetub küsimus, kes on sotside järgmine esimees?
Erakonnas ei ole praegu tunnet või soovi vahetada erakonna esimeest. Aga, kahtlemata, tänane madal toetus teeb meile muret, teeb mulle isiklikult muret ja lähimad paar kuud on olulised, et viimaste kuude madalseisu hakata järkjärgult ületama.
Mida vastate Reformierakonna esimehele Hanno Pevkurile, kes teie lahkumisuudise peale kirjutas – kui peaministri valitsuspartnerite mõlemad esimehed ei ole peaministriga sama laua taga, siis kus juhitakse riiki?
Eestit juhitakse vastavalt põhiseadusele, kus täitevvõim on valitsus ja seadusandja on riigikogu. Ma mõistan Hanno kimbatust, sest Reformierakonna valitsust ei oleks olnud tõesti võimalik niimoodi pidada, sest nende stiil oli partnereid alandav ja usaldust kuritarvitav, mistõttu tuli seal tõesti pidevalt ühe laua taga olla, et nende poolt ette veeretatud sigadusi õigel ajal märgata ja suuta neid ära hoida. Tänase valitsuse koostöövõime ja usalduse tase on niivõrd kõrge, et suudame väärikalt küsimusi lahendada.
Ütlesin peaministrile, et mina, kes ma olin aktiivselt tegev selle valitsuse loomise juures, tegutsen ka edasi selle nimel, et see valitsus töötaks vähemalt kuni järgmiste riigikogu valimisteni.
Pevkur muretses, et Jüri Ratas on nüüd jäetud üksi. Kas on?
Ei ole. Jüri Ratasel on jätkuvasti 14 ministrit ning lisaks sellele palju sõpru ja tuttavaid.
Kui keeruliseks kujunevad valitsuses peagi algavad riigieelarve strateegia arutelud?
Need algavad alati üsna keeruliselt ja lahenevad lõpuks üsna lihtsasti. Selline on kogemus siiani olnud. Iga-aastaselt toovad prognoosijad valitsuse ette nii positiivseid kui negatiivseid üllatusi, kord on majandus liiga kiiresti ja siis liiga aeglaselt kasvanud, mõni maks on üle- ja teine alalaekunud... Ministeeriumid ei üllata kunagi, tuues lisataotlusteks sadu miljoneid eurosid valitsuse lauale. Nii on ka sel aastal. Kui on tahet, on see kõik väga lihtsasti lahendatav ja usun, et seda tahet on.
Toimetaja: Indrek Kuus